Zo voeg jij Vertrouwen toe aan jouw website

Een bezoeker zal jouw website onverrichter zake verlaten als er een zeer belangrijk ingrediënt ontbreekt: vertrouwen. Vertrouwen is vaak eenvoudig en zonder veel technisch gedoe op jouw website toe te voegen.

Met vertrouwen haal jij méér rendement uit jouw website

In dit blogbericht licht ik de know-like-trust factor toe en geef ik jou maar liefst 11 manieren hoe jij ‘vertrouwen’ aan jouw website toevoegt. Hiermee is de kans groter dat bezoekers niet afhaken en mogelijk worden omgezet in (potentiële) klanten.

 

Know-like-trust factor

Weet jij dat een (potentiële) klant pas na gemiddeld zo’n 7-10 contactmomenten is ‘warmgelopen’ om kopende klant bij jou te worden? Hij moet namelijk eerst de ‘know-like-trust’-factor doorlopen.

  • Know – (nieuwe) mensen leren jou (beter) kennen wanneer jij regelmatig zichtbaar bent via je website of op social media
  • Like – wanneer jij met deze online aanwezigheid een positieve bijdrage levert, gaan de mensen je ‘aardig’ vinden
  • Trust – door jouw expertise te delen op je website en socials óf door wat anderen online over jou zeggen, gaan de mensen jou vertrouwen

Er is met deze factor dus nog een weg te gaan voordat de klant klaar is jouw dienst of product bij je af te nemen. Zeker als je aanbod in een hogere prijsklasse zit.

Voorbeelden van contactmomenten:

  • een ontmoeting tijdens een netwerkbijeenkomst
  • een telefoontje of e-mail
  • een Zoom sessie
  • je nieuwsbrief die je periodiek verstuurt
  • je aanwezigheid op je socials
    • posts die je zelf plaatst
    • reacties van jou op posts van anderen

En last but not least:

  • je website

 

11 tips om Vertrouwen toe te voegen aan je website

Onderstaand 11 verschillende mogelijkheden om vertrouwen toe te voegen aan jouw website. Vertrouwen helpt mee aan het ‘conversiegericht’ zijn van jouw website. Dat betekent dat jouw website overtuigt en bezoekers daardoor aanzet bepaalde acties op jouw website te nemen.

Mogelijk staan er al een aantal aspecten van vertrouwen op jouw website en wellicht zitten er een paar bij die je in een handomdraai toevoegt.

 

1. Foto’s van jezelf

Mensen doen zaken met mensen. Zodra bezoekers op jouw website komen willen ze graag weten wie er achter deze website zit. Daarom is het heel belangrijk dat zij beeld krijgen van wie jij bent. Voeg daarom (professionele) foto’s van jezelf toe.

Zorg dat je een fotograaf vindt met een stijl van fotograferen die jou aanspreekt. Een professionele fotograaf zorgt ervoor dat jij op je gemak wordt gesteld en dat de foto’s helemaal JIJ worden. Vaak is een fotoshoot op een buitenlocatie in de natuur ook wat meer ontspannen. Ten minste, dat geldt voor mij wel. De foto’s die op mijn website staan, zijn gemaakt in mijn geliefde ‘achtertuin’: het Noord-Hollands Duinreservaat.

 

 

2. Over mij pagina

De Over mij pagina is een van de meest bezochte pagina’s van een website. Pas ervoor op dat deze pagina niet alleen over jou gaat. Op deze pagina zoeken bezoekers – naast meer informatie over jou – naar herkenning van hun probleem, geloofwaardigheid (vertrouwen) en de welbekende klik. Het is niet alleen een veelbezochte pagina, maar ook een belangrijke. Op deze pagina wordt de beslissing genomen of de bezoeker met jou in zee wil gaan.

3. Portfolio

Kun jij jouw diensten of producten visueel presenteren? Zorg dan voor een mooie portfolio pagina. Hiermee krijgen bezoekers beeld van jouw werk en kunnen ze bepalen of het ze aanspreekt.

4. Testimonials | Aanbevelingen

Ook een hele belangrijke! Wanneer anderen (klanten) over jou spreken geeft dat een hoge mate van vertrouwen bij de lezer. Toch maak ik nog veel mee dat mensen terughoudend zijn in het vragen van aanbevelingen. Ik geef mijn klanten toch vaak een zetje dit wel te doen, want testimonials mogen niet ontbreken op je website.

Vraag daarom nadat jij een opdracht hebt afgerond een aanbeveling bij jouw klanten. Wanneer er ook nog een foto van de klant bijgeplaatst kan worden, nog beter. Uit onderzoeken blijkt dat dit conversieverhogend werkt.

 

 

5. Reviews van beoordelingssites

Naast testimonials voor je webite kun je ook reviews aanvragen via onafhankelijke beoordelingssites, zoals bijvoorbeeld Google reviews. Maak het je klanten gemakkelijk, je kunt ze een link doorsturen waarmee ze direct de review kunnen geven. Er zijn mogelijkheden om deze externe reviews door te plaatsen (met behulp van een plugin) op jouw website.

6. Keurmerk of branchevereniging

Ook een keurmerk of lidmaatschap bij een branchevereniging voegt vertrouwen toe op jouw website. Ondersteun dit met een logo van de desbetreffende organisatie.

 

 

7. Expertise delen

Wil jij bekend staan als een autoriteit op jouw vakgebied? Zorg er dan voor dat jij jouw kennis deelt in bijvoorbeeld een blog op jouw website. Deel de artikelen die jij op jouw website plaatst ook via je socials en je nieuwsbrief. Doe dat uiteraard via een intro en zorg dat ze kunnen doorklikken naar jouw website. Meer verkeer naar jouw website = hoger in Google.

8. Logo’s van klanten

Ook logo’s van klanten dragen bij aan vertrouwen. Staan jouw klanten landelijk bekend, dan heeft dat een nóg grotere impact op jouw bezoeker.

9. Cijfers

Soms zijn successen van jouw werk aantoonbaar in cijfers. Cijfers die aantonen dat de klant voordeel heeft getrokken uit jouw werk. En dat is toch wat je graag wilt bereiken.

Bijzonder leuk daarom voor mij om onderstaand bericht te ontvangen van de Fotoclub waarvoor ik een website heb gemaakt in 2017.

 

 

10. Vermelding van je prijzen

Er kunnen redenen zijn waarom je geen prijzen op je website vermeldt, maar als je dat wel doet zorgt dat voor transparantie en daarmee vertrouwen.

11. Contactgegevens

Tot slot de contactgegevens. Alle websites hebben één of meerdere doelen. Contact opnemen is daar bijna altijd een van. Moeilijk vindbare of geen contactgevens op jouw website? Dat zorgt voor wrevel en wantrouwen bij je bezoeker, waardoor deze afhaakt en waarschijnlijk nooit meer terugkomt op jouw site.

Zeer belangrijk dus dat de bezoeker jouw contactgegevens moeiteloos kan vinden. Zet ze op meerdere plekken:

  • op een eigen contactpagina
  • in de footer
  • in de bovenste balk layout

 

Conclusie

Het ‘ingrediënt’ vertrouwen draagt bij aan het ‘social proof zijn van jouzelf of jouw bedrijf. Ben jij op jouw website als persoon of bedrijf voldoende social proof, dan werkt dat absoluut conversieverhogend.

Wil je méér rendement uit je website halen, voeg dan zo veel mogelijk aspecten van vertrouwen toe.

 

Lees ook:

 

Wil jij ook een website die vertrouwen uitstraalt?
Neem dan contact met mij op.

Geen tips meer missen?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief of volg mij op LinkedIn.

TERUG NAAR ALLE BLOGS