Zo kom jij aan waardevolle Testimonials

Tevreden klanten zijn de allerbeste reclame voor jou en je bedrijf. De meeste tevreden klanten zullen graag bereid zijn een testimonial voor jou te schrijven. Een aantal andere benamingen voor testimonials zijn: reviews, beoordelingen, recensies, getuigenissen, klantervaringen, referenties, e.d.

In dit blogartikel leg ik jou o.a. uit hoe jij zelf sturing kunt geven aan het ontvangen van een waardevolle testimonial en wat de beste plekken zijn waar je ze plaatst op jouw website.

 

Eerst even dit: mijn poll op LinkedIn

In augustus 2021 zette ik een poll uit op LinkedIn waarin ik vroeg ‘Ben jij actief in het vragen van testimonials na afronding van een opdracht of project?’

Dit zijn de cijfers die naar voren kwamen uit de poll:

 

 

Goed om te zien dat het overgrote deel van de stemmers altijd actief om testimonials vraagt. De ontvangen reacties in de comments hebben mij een aantal nieuwe inzichten gegeven, die ik in dit artikel heb verwerkt.

 

Wat zijn testimonials?

Testimonials zijn positieve klantervaringen. Ze dragen eraan bij mogelijke twijfels en onzekerheden van websitebezoekers voor jouw aanbod weg te nemen. Hiermee krijgen zij een extra duwtje in de rug ook die stap te nemen naar de aankoop van jouw dienst of product.

Overigens kun je ook negatieve testimonials ontvangen met name op onafhankelijke platforms (zoals Google Reviews) waar jij zelf geen invloed op hebt. Het is aan te raden daar adequaat op te reageren. Ga het gesprek aan en kijk of je de klant tegemoet kunt komen met een oplossing.

 

Waarom je testimonials moet vragen

Bezoekers komen op jouw website omdat er al interesse is in jouw dienst of product. Hoe hoger de prijs van jouw product of dienst is, hoe meer overtuigingskracht de bezoeker nodig heeft om tot actie over te gaan.

Bezoekers zoeken daarom eerst naar bewijs of ze wel of niet een goede keuze maken. Testimonials op jouw website dragen daar aan bij.

Er zijn situaties waarom ondernemers geen testimonials vragen óf geven. Ik licht het hieronder toe.

Waarom er geen testimonals gevraagd worden

Soms zijn zelfstandig professionals terughoudend in het vragen om een testimonial.

Daar moet een reden voor zijn en ik vroeg me altijd af waarom. Ik kon mij deze mogelijke redenen al voorstellen:

  • Er geldt geheimhouding over hun werkzaamheden
  • Ze hebben genoeg werk en opdrachtgevers, waardoor:
    • testimonials niet per se nodig zijn om meer klanten te krijgen
    • er geen tijd genomen wordt om testimonials aan te vragen

Helaas kreeg ik in mijn poll geen aanvullende toelichting van de mensen die zelf aangaven nooit een testimonial te vragen. Daar ben ik nog wel benieuwd naar. Die vraag zal ik te zijner tijd nog eens uitzetten op LinkedIn.

Waarom er geen testimonials gegeven worden

Wanneer je een testimonial geeft, dan wordt jouw verhaal zichtbaar op internet. Als je dan een product of dienst hebt afgenomen wat je niet aan de grote klok wilt hangen, zul je niet geneigd zijn deze te geven.

Dit komt voor als jouw klant bijvoorbeeld een bepaald coachingstraject of verbetertraject binnen zijn bedrijf bij jou heeft gevolgd. Je kunt hem in dat geval ook aangeven dat de testimonial anoniem kan worden geplaatst. Helaas zijn anonieme testimonials veel minder overtuigend dan wanneer er een naam en foto bij staat.

Ook is het schrijven van een testimonial voor sommige mensen zo’n lastige opgave dat ze er gewoonweg niet aan beginnen.

 

Hoe vraag je een waardevolle testimonial aan?

Een waardevolle testimonial is concreet en specifiek. Het schetst de situatie voor en na de aanschaf van jouw dienst of product en geeft aan wat het resultaat of voordeel is voor de klant. Het is belangrijk dat jouw ideale klant zich herkent in de situatie die de schrijver van de testimonial schetst.

Hoe kom je nu aan een waardevolle testimonial? De eerste stap is uiteraard door ze actief te vragen. En wel zo snel mogelijk na afronding van je opdracht.

Vanuit de LinkedIn poll kreeg ik reacties dat er weinig respons kwam na de aanvraag van een testimonial. Neem de regie daarom in handen en help jouw klant met het schrijven van de testimonial. Met een vragenlijst maak je het je klant eenvoudiger en kun jij zelf de testimonial maken vanuit de antwoorden die je krijgt.

Voorbeelden van vragen zijn:

  • Welk product of dienst heb je afgenomen?
  • Waarom heb je voor mij gekozen?
  • Had je (mogelijk) twijfels voordat je de aankoop deed?
  • Zo ja, hoe zijn deze weggenomen?
  • Hoe heb je het product / de dienstverlening / de samenwerking ervaren?
  • Welk probleem heeft het voor je opgelost?
  • Welke toegevoegde waarde gaf het jou?
  • Wat is het resultaat?
  • Beveel je het anderen aan?

Een andere manier waaruit je een testimonial kan halen is door een evaluatieformulier te sturen. Dit gebeurt al vaak na het geven van een training of cursus. Deze vorm is een beetje een verkapte vorm van een testimonial vragen. Dit kan ervoor zorgen dat de antwoorden wat soepeler uit het toetsenbord komen dan als er echt om een testimonial gevraagd wordt. Stel pas onderaan het formulier de vraag of je antwoorden uit dit formulier mag doorplaatsen als testimonial op je website.

N.B. Het is wel zo netjes om de door jou gemaakte testimonial vanuit de vragenlijst of het evaluatieformulier vóór plaatsing nog even ter goedkeuring aan jouw klant te sturen.

 

Waar plaats je testimonials?

Het is voor de hand liggend een aparte pagina aan te maken voor testimonials of deze op je homepagina te plaatsen, bijvoorbeeld in een carrousel. Op de aparte pagina kun je dat combineren met het logo van je klant.

Maar het allerbeste is testimonials vlak bij cruciale keuzemomenten te plaatsen. Dus daar waar ze echt relevant zijn.

Plaats testimonals – of kortere quotes daaruit – op volgende pagina’s:

  • Product- of dienstenpagina (plaats hier testimonials waar klanten de resultaten van de aankoop beschrijven)
  • Op je over mij pagina (als de testimonial iets over jou als persoon zegt)
  • Weggeverpagina’s (plaats hier testimonials met positieve reacties op je weggever)
  • Nieuwsbriefpagina (vraag je abonnees een keer wat ze van de nieuwsbrief vinden)

Dit werkt absoluut conversie verhogend, want bezoekers vinden op het juiste moment dat laatste beetje overtuiging om tot actie of inschrijving over te gaan.

 

Wat maakt een testimonial krachtiger?

Vermeld – indien mogelijk – altijd de naam en het bedrijf van de schrijver onder de testimonial. Dat geeft meer vertrouwen aan je testimonial. Het wordt nog krachtiger door het toevoegen van een foto.

Plaats ook meerdere testimonials bij elkaar, dan versterken ze elkaar. Zet ze bijvoorbeeld in blokjes van twee of drie.

 

Waar kun je nog meer testimonials voor vragen?

Je zou denken dat je alleen testimonials vraagt voor de dienst of het product dat je hebt geleverd.

Heb jij bijvoorbeeld een nieuwsbrief of een aantal weggevers op je website? Ook dan kan een testimonial op jouw landingspagina net dat zetje aan de bezoeker geven om zich in te schrijven.

 

Andere (‘rating’-)platformen

Vraag niet alleen testimonials voor je website. Er zijn nog andere manieren en plaatsen waar je testimonials kunt opvragen, zoals:

  • LinkedIn profiel (aanbevelingen)
  • Facebookpagina (recensies)
  • Onafhankelijke platforms zoals:
    • Google Reviews (als je een Google Mijn Bedrijf pagina hebt)
    • Trustpilot
    • Feedback company

Testimonials die je op onafhankelijke platforms verkrijgt, zijn geloofwaardiger, omdat jij – als ontvanger – daar geen invloed op hebt. Je kunt ze niet bewerken of verwijderen. Je kunt (de rating van) onafhankelijke testimonials doorplaatsen op je website met behulp van verschillende plugins.

N.B. Google Reviews dragen positief bij aan jouw positie in Google, vraag ze dus zeker aan!

 

Testimonials in beeld en geluid

Tegenwoordig worden er ook testimonials getoond in beeld en geluid, zoals bijvoorbeeld in de vorm van korte YouTube filmpjes. Het geeft nóg meer overtuiging als een ‘levend’ mens jouw product of dienst aanbeveelt. Extra mooi als het enthousiasme van het scherm afspat, dus bedenk goed wie je dat vraagt.

 

Conclusie

Testimonials zorgen ervoor dat:

  • eventuele angst en twijfels over de aankoop van jouw aanbod worden weggenomen
  • jouw websitebezoeker vertrouwen krijgt in jou en jouw producten en/of diensten
  • een prospect voor jou kiest en niet voor je concurrent
  • de conversie op jouw website wordt verhoogd, jouw kans op meer klanten en meer omzet stijgt

Maak er daarom een gewoonte van om na elke afgeronde opdracht een testimonial aan je klant te vragen. Je kunt het je gemakkelijk maken met het toesturen van een vragenlijst of evaluatieformulier. Zorg ervoor dat je de testimonials op de juiste plekken op jouw website plaatst.

 

 

Lees ook:
Hoger in Google #3: Google Reviews
Wat betekent Social Proof?
Zo voeg jij Vertrouwen toe aan jouw website

 

Wil jij meer tips ontvangen hoe je jouw website en online marketing kunt verbeteren,
zodat jij meer (potentiële) klanten aantrekt?
Schrijf je dan nu in voor mijn nieuwsbrief.

TERUG NAAR ALLE BLOGS


Deel dit artikel in één klik met jouw netwerk: