Weet jij waarom je links moet gebruiken op jouw website?

Waarom zijn links belangrijk? Wat voor soorten links zijn er?

Links zijn onmisbaar op een website. Ze zorgen o.a. voor gebruikersvriendelijkheid, dragen bij aan vindbaarheid in de zoekmachines én aan het bereiken van jouw websitedoelen.

Hoe? Ik leg het je uit in dit blogartikel. Ook krijg je nog een aantal aanvullende tips en aandachtspunten over de toepassing van links op jouw website.

 

Waarom links?

Zoals je waarschijnlijk wel weet, zorgen links ervoor dat websitebezoekers van de ene naar de andere webpagina kunnen navigeren.

Hieronder geef ik jou nog een aantal belangrijke redenen waarom je links moet toepassen op jouw website:

  • Je webpagina’s worden beter gevonden in de zoekmachines
  • Ze maken jouw website gebruikersvriendelijk voor de bezoeker
  • Bezoekers blijven langer op je website (time on site)
  • Ze helpen je jouw websitedoelen te bereiken

Ingaande op het laatste punt met betrekking tot jouw websitedoelen: met links kun je ‘conversiepaden’ aanleggen. Hiermee breng jij jouw bezoeker naar die plek op jouw website – zoals een landingspagina – waar hij een door jouw gewenste actie kan nemen.

 

Links toegelicht

Er zijn veel soorten links, hieronder licht ik links toe die handig zijn voor jou als website eigenaar om te kennen. Mogelijk ben je de verschillende termen wel eens tegengekomen, maar heb je nog vraagtekens wat ze betekenen en waar ze precies voor gebruikt worden.

Interne links

Interne links zijn links die gaan naar een andere pagina binnen jouw eigen website.

Links zijn verwerkt in:

  • menu-items van je hoofd- en submenu
  • webteksten
  • footer en zijbalken
  • CTA-buttons

Wist je dat jouw logo ook een link is? Als je daarop klikt ga je terug naar de Homepagina. Ook kun je een link koppelen aan een afbeelding.

Interne links zijn goed voor je SEO

  • Veel interne links naar een bepaalde webpagina geeft Google informatie dat dit een belangrijke pagina is.
  • Interne links zorgen ervoor dat jouw bezoeker langer op jouw website blijft (time on site), hiermee gaat de ‘bounce rate’* omlaag.
  • Ze zorgen ervoor dat de ‘user experience’ en daarmee de gebruikersvriendelijkheid van je website wordt verhoogd.

*De bounce rate is het percentage bezoekers dat de site betreedt en vervolgens meteen weer verlaat, in plaats van door te gaan met het bekijken van andere pagina’s. 

Externe links

Een externe link leidt naar een andere website. Deze link moet wel waardevol zijn. Link alleen naar externe websites die betrouwbaar zijn en autoriteit hebben. Plus dat ze met relevante inhoud aanvullende waarde geven aan je websitebezoeker.

Wanneer jij een externe link plaatst, zorg dan dat deze wordt geopend in een nieuw tabblad. Zo blijft ook jouw webpagina nog geopend en kan de lezer makkelijk hiernaar terugkeren.

Permalink

Een permalink is het adres (de URL) van elke afzonderlijke webpagina of (blog)bericht.

Tip: gebruik géén cijfers in je permalink

Ik schrijf regelmatig blogartikelen waarin ik in de titel een aantal tips of redenen aangeef om … (vul maar aan). Vaak voeg ik na publicatie nog extra tips of redenen toe, waarmee het aantal tips omhoog gaat. Als je dan al verwijzingen binnen je website hebt aangebracht naar dit bericht en je wijzigt de permalink dan ontstaan er ‘broken links’. Het ‘adres’ is gewijzigd en kan niet meer worden gevonden.

Broken link

Zoals hierboven vermeld, is een broken link een link die niet (meer) werkt. Omdat deze link is gewijzigd (nooit doen dus, zeker niet na publicatie) of de pagina of het bericht is verwijderd. Wanneer er op geklikt wordt, krijgt de bezoeker een 404-foutmelding. Slecht voor de bezoeker die dan mogelijk afhaakt én de zoekmachines die dit zien als een slecht signaal.

Backlink | Inkomende link

Een backlink is een link van een andere website naar jouw website. Wanneer jij backlinks hebt van websites van ‘hoge autoriteit’ dan krijgt jouw website meer waarde in de ogen van Google. Google ziet backlinks als positieve aanbevelingen van andere websites.

Kwalitatieve backlinks zijn daarom supergoed voor jouw SEO!

Anchor link

Een anchor link is een link op een webpagina die verwijst naar een andere alinea op dezelfde pagina of naar een alinea op een andere pagina. Je kunt bijvoorbeeld bij een hele lange pagina of blogartikel de alineatitels als inhoudsopgave bovenaan zetten. Je bent het vast wel eens tegengekomen. Zo kun je direct kiezen voor de alinea’s waar jouw interesse naar uitgaat.

URL

Jouw website link wordt ook wel de URL genoemd. URL staat voor Uniform Resource Locator. Ook een document op internet heeft een uniek internetadres. Denk maar eens aan een PDF zoals een e-book die gedownload wordt vanaf websites.

E-mail- en telefoonlink

Weet jij dat je ook achter een e-mailadres en telefoonnummer een link kunt zetten? Wanneer de bezoeker daar dan op klikt, wordt er meteen een e-mailprogramma geopend of het telefoonnummer wordt direct gebeld (als je de website op je mobiel hebt geopend).

Deze links zijn bijzonder gebruikersvriendelijk, omdat de bezoeker zonder extra moeite meteen een actie kan nemen. Helaas zie ik dat deze links niet altijd worden toegepast op websites.

 

Aanvullende aandachtspunten en tips over links

Onderstaand geef ik jou nog wat extra informatie als je met links aan de slag gaat.

Zorg voor informatieve linkteksten

Vermijd termen als ‘klik hier’, ‘meer info’ en ‘lees verder’

Dit is waarom:

  • Nietszeggende teksten geven namelijk geen informatie aan de zoekmachine, wat niet bijdraagt aan de vindbaarheid van je webpagina.
  • Bovendien zijn ze niet gebruikersvriendelijk voor slechtzienden die gebruik maken van een voorleesfunctie op een website.

Je link moet duidelijk maken wat er gebeurt (naar welke pagina of document het gaat) als de lezer erop klikt. Zorg dus voor een korte relevante omschrijving van de pagina waarnaar je verwijst.

Aantal links op een webpagina

Hoe meer interne links in een webpagina of bericht, hoe minder waarde de link heeft. Minder links op een webpagina of bericht hebben meer waarde. Hou hier rekening mee.

Ook kan het de bezoeker keuzestress geven als je te veel links binnen een pagina plaatst.

Vermijd links in de eerste alinea

Aan het begin van je webpagina of in de intro op een blogartikel een link zetten stuurt de lezer meteen weg naar een andere pagina. Dat wil je niet. Vermijden dus.

Kenmerken van een tekstlink

Een link in een lopende tekst herken je aan een andere kleur en is in veel gevallen ook onderstreept.

Tip: gebruik één van je huisstijlkleuren voor je linkteksten.

CTA button

Een call to action knop valt meer op dan een tekstlink. Ook makkelijker voor de mobiele bezoeker. Zorg voor één CTA per webpagina.

Linkgebruik in blogartikelen

Ook als je blogartikelen schrijft, zijn er verschillende mogelijkheden om links toe te passen:

  • Breng links aan in het blogartikel die naar onderwerpen op jouw website verwijzen.
  • Breng links aan naar andere blogs die mogelijk ook interessant zijn voor je lezer of die gerelateerd zijn aan elkaar. Je kunt ze toevoegen in de lopende tekst of – zoals ik dat doe – onder aan je artikel (d.m.v. ‘Lees ook:’ of ‘Misschien ben je ook geïnteresseerd in:’)

Vergeet niet om – na publicatie van je artikel – links vanuit andere blogartikelen naar jouw nieuwe blogartikel te maken.

 

Conclusie

Ik hoop dat ik jou met dit artikel duidelijk heb kunnen maken waarom je links zou moeten toepassen op jouw website.

Wanneer jij links op een goede manier toepast, dan:

  • worden je webpagina’s beter gevonden in de zoekmachines
  • wordt jouw website gebruikersvriendelijk voor de bezoeker
  • blijven bezoekers langer op je website (time on site)
  • heb je meer kans dat je jouw websitedoelen bereikt

 

Is deze informatie ook nuttig voor mensen in jouw netwerk?
Leuk als je dit artikel deelt via de social media deelknoppen onder aan mijn artikel.

 

Lees ook:
Méér rendement uit je website met calls to action

 

Twijfel je over het linkgebruik en/of andere zaken op jouw website?
Mogelijk is mijn Website Scan interessant voor jou.

TERUG NAAR ALLE BLOGS


Deel dit artikel in één klik met jouw netwerk: