Ga jij zelf de teksten voor jouw website schrijven? Of overweeg jij dit uit te besteden aan een professionele tekstschrijver?

Er komt aanzienlijk meer kijken bij het schrijven van jouw teksten dan jij wellicht zelf denkt.

In dit blogbericht beschrijf ik een aantal aandachtspunten voor het schrijven van goede webteksten. Wellicht helpt dit jou om tot een goed besluit te komen: zelf doen of uitbesteden.

 

Aandachtspunten voor website teksten ‘die voor je werken’

Het is de verantwoordelijkheid van de klant om goede teksten aan te leveren bij de webdesigner. Er een verschil tussen gewone teksten en webteksten. Een webtekst wordt speciaal geschreven voor gebruik op internet. Zo’n tekst moet aan een aantal voorwaarden voldoen, wil jij de doelen behalen die jij met jouw website beoogt, zoals:

  • vindbaarheid in de zoekmachines
  • overtuigingskracht
  • bezoeker aanzetten tot actie

Veel klanten schrijven zelf hun teksten. Het belang van het schrijven van goede webteksten wordt echter vaak onderschat. Houd rekening met volgende aandachtspunten als jij zelf jouw webteksten gaat schrijven:

1. Zoekwoorden (Keywords)

Om gevonden te worden in de zoekmachines, moeten de juiste zoekwoorden in de teksten worden opgenomen. Het is daarom aan te raden dat jij voorafgaand aan het schrijven van jouw teksten zoekwoordenonderzoek doet. Of laat dit doen door een SEO specialist. Bij zoekwoordenonderzoek wordt uitgezocht wat jouw potentiële klanten zullen intikken zodat jouw website naar voren komt in de zoekresultaten van Google (of een andere zoekmachine uiteraard). Potentiële klanten zoeken naar oplossingen voor hun problemen.

2. Zoekwoorden op de juiste plekken

De zoekwoorden moeten op de juiste plekken terugkomen op de webpagina’s. In titels en subtitels. Aan het begin van de eerste alinea. Verwerk ook enkele synoniemen van jouw zoekwoorden, niet iedereen gebruikt dezelfde woorden. Jouw webdesigner zal ervoor zorgen dat titels en subtitels in de juiste HTML codes worden verwerkt.

3. Richt je op jouw ideale klant

Schrijf de teksten niet vanuit jezelf of je bedrijf, maar richt je direct op jouw ideale klant. Veel bedrijven benoemen op hun website vaak alleen de voordelen van hun producten en/of diensten, of de oplossing die ze bieden. Ze slaan dan 2 belangrijke stappen over in hun teksten, namelijk het omschrijven van het probleem dat de klant ervaart (en wat hij dus ook intikt in de zoekmachine) en de consequenties die eruit voortkomen als ze niets aan dat probleem doen. Verwerk daarom deze 3 stappen in jouw webteksten:

  1. Omschrijf het probleem dat jouw ideale klant ervaart
  2. Breng daarna de uiterst vervelende consequenties in beeld als ze dit probleem niet oplossen
  3. Stel ze dan gerust en bied uitzicht op jouw oplossing

Deze 3 stappen worden (naast nog veel meer opmerkelijke copywriting tips) uitvoerig beschreven in het boek ‘Maak ze gek’ van Aartjan van Erkel. Er volg nog een boekreview van mij over dit boek. Een aanrader voor iedereen die een website wil (laten) maken.

4. Schrijf actief

Voor een vlot leesbare tekst schrijf jij actief. In een actieve zin wordt maar één werkwoord gebruikt en geen voltooid deelwoord. Vermijd hulpwerkwoorden zoals: zijn, worden, hebben, kunnen, zullen, proberen. Een voorbeeld:

  • Passief: Zij kan je helpen bij het schrijven van je webteksten.
  • Actief: Zij helpt je bij het schrijven van je webteksten.

5. Hou het kort, overzichtelijk en leesbaar

Websitebezoekers willen snel vinden waar ze naar op zoek zijn. Ze nemen vaak niet de tijd om hele lappen tekst door te lezen. Ook de opmaak van een tekst is van belang.

  • Houd jouw teksten kort, bondig en scanbaar
  • Maak hiervoor gebruik van alinea’s, verdeel deze in koppen en subkoppen. Zorg voor voldoende witruimte tussen de alinea’s.
  • Gebruik waar mogelijk opsommingen met behulp van bullets
  • Een links uitgelijnde tekst is het meest leesbaar
  • Kies een goed leesbaar lettertype en -grootte. Dat komt de gebruikersvriendelijkheid van jouw website ten goede. Vaak kan jouw webdesigner jou een voorstel doen.
  • Zwarte (of donkergrijze) letters op een witte achtergrond leest het prettigst
  • Hanteer korte zinnen. Zet vaker een punt in plaats van een komma.
  • Heel vaak kun je overbodige woorden schrappen. Verwijder alle woorden die niet nodig zijn. De meeste bijvoeglijke naamwoorden kun je weglaten.
  • Vermijd moeilijke woorden of ingewikkeld vakjargon. Houd er rekening mee dat ook mensen die niet thuis zijn in de materie jouw webpagina of blogbericht kunnen lezen.
  • Zoals jij ziet, maak ik zelf veel gebruik van de ‘bold’ functie, speciaal voor de hele snelle ‘scanners’.

Vaak krijg je van jouw webdesigner wel feedback op jouw teksten en wordt er advies gegeven voor een geschikt lettertype, de kleur daarvan en dergelijke.

 

Conclusie

Deze resultaten bereik jij met goed geschreven webteksten:

  • Jouw ideale klant vindt jou via de zoekmachine
  • Hij of zij blijft op jouw website (en haakt niet af naar de concurrent)
  • Mogelijk wordt jouw klant overtuigd door jouw tekst(en) en gaat over tot conversie

Ter overweging

Zoals jij hierboven hebt gelezen, zie je dat er bij het schrijven van goede webteksten misschien meer komt kijken dan jij aanvankelijk dacht. Voordat jij zelf gaat beginnen met schrijven, vraag jezelf het volgende af:

  • Ben ik een goede tekstschrijver?
  • Heb ik tijd en/of zin om mijn eigen teksten te schrijven?
  • Heb ik budget om het uit te besteden?

Heb jij niet de expertise in huis en heb jij geen zin en/of tijd dit zelf te doen? Als er budget is, dan zou ik jou zeker adviseren een goede SEO tekstschrijver / online copywriter in te schakelen. Hij of zij zal webteksten schrijven ‘die voor je gaan werken’.

Een website met goed geschreven webteksten zal jouw investering zeker terugverdienen!

 

 

Meer tips ontvangen om je website of online marketing te verbeteren?
Volg mij op LinkedIn of schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

 

Lees ook: 10 onmisbare ingrediënten voor een website ‘die voor je werkt’

TERUG NAAR ALLE BLOGS