Website maken. Zelf doen of uitbesteden?

Website laten maken

Sta jij als (startend) zelfstandig ondernemer voor de keuze of jij jouw website zelf gaat maken of mogelijk laat maken door een bekende? Of schakel je een professional in?

Denk hierbij goed na hoe jij jouw website wil inzetten. Is een ‘online brochure’ voldoende of wil jij jouw website inzetten als marketingtool, die jou helpt jouw doelen te bereiken?

Dit blogbericht helpt jou de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen en tot een bewuste(re) keuze te komen hoe je dat wilt invullen.

 

Zelf je website maken of ‘een bekende’ inschakelen

Wat zijn de voordelen?

De voordelen liggen voornamelijk op het financiële vlak. Ook wanneer jij jouw website door een bekende laat maken, kan het gratis zijn of tegen een (vriend)schappelijk bedrag. Als je geen tot weinig budget hebt, zou je hiervoor kunnen kiezen. Als je wel budget hebt, maar je wilt ‘besparen’ op je website, neem dan toch even alle voor- en nadelen binnen dit blogbericht ter harte.

Wat zijn de nadelen?

Als je het zelf doet:

  • Het kost jou veel tijd, die je wellicht beter kunt besteden aan andere belangrijke zaken bij de opstart van jouw bedrijf, zoals je eerste klanten bereiken. En vergis je niet, de tijd die jij erin steekt om alles uit te zoeken, kost ook geld (reken maar eens: wat is jouw uurtarief?), dus neem dat zeker mee in je overweging.
  • Het kost je wellicht ergernis en frustratie omdat je dingen niet gedaan krijgt zoals je dat wilt. De bouw van de website stagneert en blijft liggen. Je gaat alsnog iemand inschakelen om het af te maken. Hiermee is de tijd die je er zelf al in hebt gestoken verloren tijd, die je beter had kunnen gebruiken.
  • Je hebt geen kennis van online marketing. Hiermee wordt jouw website een ‘online brochure’ en mis je de kans dat jouw website rendement gaat opleveren.
  • Je ziet mogelijk belangrijke zaken over het hoofd of maakt verkeerde keuzes bij gebrek aan ervaring, zoals:
    • Hoe kies je een goede hostingpartij?
    • Hoe beveilig je een website?
    • Welke ingrediënten zorgen voor een goede website?
    • Hoe wordt jouw website gevonden in Google?
    • Is de website die je maakt wel responsive, schaalt deze mee als je ‘m bekijkt op tablet of mobiel?
    • Voldoet de website aan wettelijke eisen zoals de privacy wetgeving?

Als je jouw website door een bekende laat maken:

  • Wanneer deze (ook) niet genoeg achtergrondkennis heeft van online marketing, zal hetzelfde gelden wat hierboven al is beschreven.
  • Omdat je geen professionele werkrelatie hebt met deze persoon en mogelijk geen afspraken (schriftelijk) hebt vastgelegd, heb je er weinig grip op als het proces om een of andere reden buiten jou om vastloopt of vertraagd wordt.
  • De vraag is ook: blijft deze persoon ook ná de oplevering van de website betrokken en beschikbaar om ondersteuning te bieden met:
    • Eventuele aanpassingen of aanvullingen van functionaliteiten in de toekomst
    • Onderhoud van de website om deze veilig te houden voor hackers en dergelijke

 

Uitbesteden aan een professionele webdesigner

Wat zijn de voordelen?

Een goede professionele webdesigner levert jou een effectieve website op. Ik noem dat ook wel een website ‘die voor je werkt’. Zo’n website is niet alleen een mooi visueel plaatje, maar een juiste combinatie van (creatieve) vormgeving, techniek en online marketing kennis. De website voldoet aan onderstaande criteria:

  • Veilig
  • Responsive
  • AVG proof
  • Snel
  • Conversiegericht*
  • Gebruikersvriendelijk
  • Zoekmachinevriendelijk

* Conversiegericht = je website overtuigt en is erop gericht bezoekers om te zetten in potentiële klanten

Een effectieve website zorgt ervoor dat er meer rendement wordt behaald uit jouw website, wat uiteindelijk zal resulteren in meer klanten en meer omzet.

Er worden afspraken – professioneel – vastgelegd waar jij en de webdesigner zich aan moeten houden. Vaak zijn hierin de algemene voorwaarden van de webdesigner leidend. Een professionele webdesigner blijft ook ná oplevering van de website betrokken bij jouw website. Zaken als onderhoud en support kun je bij hem onderbrengen. De website is niet alleen jouw visitekaartje, maar ook die van de webdesigner. Hij heeft er belang bij dat de klant tevreden is met het geleverde werk.

Wat zijn de nadelen?

Als je ervoor kiest een professionele webdesigner in te schakelen, dan zit daar een bepaald kostenplaatje aan verbonden.  De kosten per webdesigner lopen sterk uiteen, neem de tijd om dit uit te zoeken. Zie ook de tip die ik jou onderaan dit blogbericht geef.

Je kunt het overigens ook anders zien:
Een effectieve website is een investering in jouw bedrijf!

 

Polls op LinkedIn

In maart 2021 heb ik een poll uitgezet op LinkedIn over het zelf maken óf uitbesteden van je website. De uitslag verbaasde me eigenlijk wel een beetje. Ik had gedacht dat veel meer zzp’ers hun website toch zelf zouden maken. Maar nee dus, het overgrote deel besteedt toch uit:

 

 

Daarna heb ik in april 2021 nog een poll uitgezet met de vraag: Heb jij als zzp’er een website nodig? Onderstaand de uitslag waaruit blijkt dat het merendeel van de zzp’er er van overtuigd is wél een website nodig te hebben:

 

 

Conclusie

De keuze om een website zelf te maken of uit te besteden hangt vaak samen met financiële redenen, wat uiteraard heel begrijpelijk is. Ik hoop dat bovenstaande informatie je heeft geholpen tot een juiste keuze te komen.

Zelf maken of door een bekende laten maken
Verwacht géén effectieve website als je deze zelf gaat maken of laat maken door een bekende zonder marketingachtergrond. Zie jouw website dan meer als een online brochure van jouw bedrijf, waarnaar je geïnteresseerden kunt doorverwijzen voor meer informatie.

Een professionele webdesigner inschakelen
Wil jij dat jouw website wordt ingezet als marketingtool om jouw doelen te bereiken? Dan is de investering in een professionele webdesigner met kennis van vormgeving, techniek en online marketing de juiste keuze. De investering die je maakt voor een effectieve website, zal zich uiteindelijk terugverdienen.

 

Tip: Wanneer je een webdesigner inschakelt, zoek dan een webdesigner die je vertrouwt en waar je een klik mee voelt. Vaak ga je voor een langere tijd een samenwerking aan. Vergelijk prijzen van verschillende webdesigners en kijk wat jou daarvoor geboden wordt. Bekijk ook of de webdesigner voldoende portfolio heeft en of zijn stijl je aanspreekt. Lees de ontvangen referenties en reviews van klanten die jou al zijn voorgegaan.

 

[Dit blogartikel is geschreven en gepubliceerd op 11 januari 2021 en daarna bijgewerkt en opnieuw gepubliceerd op 11 november 2024]

 

Lees ook:
Heb jij als zzp’er een website nodig?
10 tips die jou helpen een webdesigner te kiezen
Wat kost een website voor een zzp’er?

 

Heb jij interesse jouw website te laten maken of wil je kennismaken?
Neem contact met mij op!

TERUG NAAR ALLE BLOGS