Wat zet je in een Nieuwsbrief? 9 onderwerpen ter inspiratie

nieuwsbrief aanmeldingen

Twijfel jij of je naast social media ook nog een nieuwsbrief moet versturen? Wat je moet schrijven en hoeveel kostbare tijd dat in beslag neemt? Plus dat jij je afvraagt wie er op jouw nieuwsbrief zit te wachten?

De kunst is een nieuwsbrief te versturen die waardevol is voor jouw lezer.

Waardevolle nieuwsbrieven geven relevante informatie en tips waar jouw lezers mee verder kunnen in hun proces en/of iets van kunnen leren.

In dit blogartikel geef ik jou 9 tips voor onderwerpen die jij in je nieuwsbrief kunt opnemen. Ook verhelder ik dat je helemaal niet zoveel tijd hoeft te besteden aan het schrijven van content voor je nieuwsbrief. En wie er op jouw nieuwsbrief zitten te wachten. 

 

Hoeveel tijd kost het een nieuwsbrief te versturen?

Ben jij een twijfelaar die dénkt veel tijd kwijt te raken aan het bedenken en schrijven van content voor je nieuwsbrief? Dan heb ik hier een mogelijke eye opener voor jou:

 

Je hoeft voor jouw nieuwsbrief niet per se nieuwe content te schrijven

 

Zo. Dat is een lekker gegeven toch?

 

In mijn eigen maandelijkse nieuwsbrief (her)gebruik ik een aantal onderwerpen die ik al op mijn website heb gepubliceerd en ook via social media heb gedeeld. Die onderwerpen liggen gewoon al ‘klaar’ om via mijn nieuwsbrief óók gedeeld te worden.

 

Wie zitten er op jouw nieuwsbrief te wachten?

Of ben jij zo’n twijfelaar die zich afvraagt wie er op jouw nieuwsbrief zit te wachten? Misschien nog een kleine eye opener:

 

Met een nieuwsbrief bereik je mensen die niet (regelmatig) actief zijn op social media

 

Je zult het misschien niet geloven, maar jazeker, die mensen zijn er. En daar zitten zeker mensen bij die geïnteresseerd zijn in wat jij hun te bieden hebt.

 

Ik heb ooit een event georganiseerd voor een ex-werkgever. Dit event werd gecommuniceerd via LinkedIn. Maar ook in de nieuwsbrief die wij periodiek verstuurden. In de pauze van het event had ik een gesprekje met twee mannen bij het koffieapparaat. Ik vroeg hen hoe zij hadden kennisgenomen van dit event. Niet via LinkedIn, hoorde ik, want daar waren zij niet actief op. Je raadt het al… Gelukkig communiceerden wij ook via de nieuwsbrief. Op dat moment werd mij de waarde van de nieuwsbrief duidelijk. Wanneer we deze niet hadden verstuurd, hadden we zéker minder aanmeldingen gekregen.

 

Personal branding

Nu je weet dat je niet per se nieuwe content hoeft te schrijven én dat je een publiek kunt bereiken dat niet (regelmatig) op social media zit, geef ik jou nóg een goede reden om een nieuwsbrief te versturen:

 

Een nieuwsbrief draagt bij aan jouw personal branding. 

 

Jij gebruikt jouw persoonlijkheid, kennis en ervaring om jezelf te onderscheiden van anderen. Ook je huisstijl neem je mee in de opmaak van jouw nieuwsbrief. Lezers zullen jou hierdoor steeds meer herkennen, waarderen en vertrouwen. In marketing termen spreken we ook over de 7 tot 10 contactmomenten die jouw prospect moet doorlopen voordat deze kopende klant bij jou wordt. Bij elke nieuwsbrief die jij verstuurt, is er weer een waardevol contactmoment en kom je dichter bij jouw klant.

Tip: Voeg in elke nieuwsbrief een foto toe waar jij zelf op staat.

 

 

Oké en dan nu de 9 onderwerpen ter inspiratie

Kies díe onderwerpen die bij jou passen en vooral: onderwerpen waar jij jouw lezer een plezier mee doet.

Ik help je op weg:

1. Deel jouw blogartikelen

Wanneer jij blogt, kun je jouw blogartikelen delen in je nieuwsbrief. Niet het hele blogartikel uiteraard, maar geef een korte intro en stuur de geïnteresseerde lezer via een link of knop door naar je website. Zo genereer je ook (extra) verkeer naar je website, wat goed is voor jouw ranking in Google. Win-win!

2. Deel persoonlijke verhalen

Wanneer jij persoonlijke verhalen deelt op social media, is de (inter)actie op jouw bericht groter dan het delen van een meer zakelijk bericht. Helemaal als lezers zich in jouw verhaal herkennen. Gebruik deze verhalen ook in je nieuwsbrief.

Vertel bijvoorbeeld hoe jij ertoe gekomen bent jouw beroep te kiezen. En de weg ernaartoe. Of de mensen die jou geïnspireerd hebben. Of misschien heb je wel eens een grote blunder gemaakt en durf je dat te delen met je lezers.

3. Geef een kijkje achter de schermen

Vertel waar je op dit moment aan werkt of schrijf over iets wat je hebt meegemaakt met een klant.

 

 

4. Pas storytelling / humor / entertainment toe

Ik ken mensen op LinkedIn die ontzettend goed én beeldend kunnen schrijven. Het is een lust om hun verhalen te lezen. Deel jij verhalen op LinkedIn? Deel ze dan ook in jouw nieuwsbrief. Zo mis jij die groep mensen niet die mogelijk niet zoveel – of helemaal niet – op social media zitten. En dat zou jammer zijn. Want jij haalt al klanten uit social media toch? Dan kun jij ze dus ook uit jouw nieuwsbrief halen. Méér nog, want deze mensen hebben er – met het invullen van een formulier op jouw website – zelf voor gekozen jouw nieuwsbrief te willen ontvangen.

5. Licht je (nieuwe) dienst of product uit

Voorkom dat je jouw dienst of product te commercieel aanbiedt. Doe je dit namelijk te vaak, dan kun je meerdere uitschrijvingen op je e-maillijst verwachten. En dat wil je niet. Omzeil dit door een project te beschrijven die jij bij een van je klanten hebt uitgevoerd (klantcase). Zo kan een prospect zich herkennen in het verhaal. Beschrijf de uitgangspositie, jouw aanpak/acties en welk resultaat/voordeel is behaald voor jouw klant.

6. Beantwoord veelgestelde vragen

Je hebt vast wel vragen die klanten keer op keer aan je stellen. In je nieuwsbrief kun je daar op ingaan. De teksten die je hiervoor schrijft, kun je ook opnemen op je website en vermelden op een Veelgestelde vragen pagina (ook wel FAQ – Frequently Asked Questions – genoemd).

Tip: Zodra je content maakt, denk dan meteen door waar je dit nog meer voor kunt gebruiken of waar je dit ook kunt plaatsen.

7. Deel kennis en geef tips

Naast dat ik mijn kennis deel over webdesign en online marketing, sluit ik – als LinkedIn fan – mijn eigen nieuwsbrief altijd af met een LinkedIn tip. Veel ZZP’ers hebben wel een profiel op dit platform, maar halen er niet altijd uit wat erin zit. En ze zijn ook niet altijd op de hoogte van de nieuwste features.

Kijk wat jij aan kennis wilt delen en aan praktische tips kunt geven in jouw nieuwsbrief.

8. Communiceer je trainingen en events

Je nieuwsbrief is een uitgelezen kanaal om – indien van toepassing – ook de data van jouw komende trainingen en/of events aan te kondigen.

9. Verwijs naar content van anderen (content curatie)

Deel ook eens content van anderen die voor jouw doelgroep interessant is en geef daar kort jouw mening of visie over. Hier hoef je weinig voor te doen en je doelgroep is blij met deze waardevolle informatie.

 

Heb jij nog steeds geen idee welke onderwerpen gewenst zijn door jouw specifieke lezer? Vráág het. Zet bijvoorbeeld een poll uit op LinkedIn.

 

Conclusie

Onderschat het effect van het versturen van een nieuwsbrief niet. Het is een waardevol extra online marketing kanaal dat jij kunt inzetten naast je website en je socials.

 

Wanneer jij een nieuwsbrief verstuurt met waardevolle inhoud – waar jouw ontvanger blij van wordt – blijf jij ‘top of mind’ bij je lezer.

 

Belangrijk:
Stuur jouw nieuwsbrief in een bepaalde frequentie. Zou je jouw e-mailnieuwsbrief slechts een paar keer per jaar versturen, dan ga je echt aan je doel voorbij. De lezer heeft jou dan niet ‘top of mind’ en gaat naar een andere aanbieder (jouw concurrent) waar hij wel met grote(re) regelmaat in contact staat. Ik adviseer daarom minimaal 2-maandelijks een nieuwsbrief uit te sturen.

 

Een nieuwsbrief maken kost je minder tijd dan jouw aanwezigheid op social media.

 

Pas mijn advies toe wat content betreft. Maak het jezelf gemakkelijk, veel content is al ‘voorradig’. Doe aan ‘content recycling’ en ‘content curatie’.

 

En last but not least:
Met de koppeling van een nieuwsbriefmodule aan je website zul je méér rendement uit je website halen.

 

Lees ook:

 

 

Mis geen enkele online marketing tip en schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

TERUG NAAR ALLE BLOGS