Wat staat er op jouw websitemenu?

Wat staat er op jouw websitemenu? En is het voor de bezoeker makkelijk kiezen of krijgt deze te maken met keuzestress?

Een duidelijke menustructuur zorgt ervoor dat jouw websitebezoeker in zo weinig mogelijk klikken daar komt naar wat hij zoekt óf… waar jij ‘m wilt hebben. Het is een navigatiemiddel dat jouw bezoeker van A naar B brengt. Prop je menu nooit vol met alles wat jij op jouw website te bieden hebt.

Ook bestaan er bepaalde ‘conventies’ wat (menu)structuur betreft binnen webdesign. Zet pagina’s en informatie daarom op díe plekken waar de bezoeker ze verwacht.

Met de informatie uit dit blogartikel wordt jou duidelijk hoe jij jouw websitemenu (navigatiestructuur) kunt verbeteren, zodat jouw website gebruikersvriendelijker wordt voor je bezoeker.

 

 

Menustructuur moet duidelijk én overzichtelijk zijn

Zie jij ook wel eens termen als ‘aanbod’, ‘producten’, ‘diensten’ of ‘oplossingen’ in een website menu staan? Vermijd deze vage en algemene termen. Het kan van alles zijn en schept niet direct duidelijkheid aan jouw ongeduldige websitebezoeker. Hij wil namelijk snel vinden waar hij naar op zoek is. Duurt ’t te lang, dan ben je hem kwijt.

Het is belangrijk dat de (menu)structuur op jouw website duidelijk en overzichtelijk is.

  • Zet de meest belangrijke diensten (je toptaken) in je hoofdmenu
  • Geef ze een duidelijke term zodat de bezoeker niet hoeft na te denken wat het zou kunnen zijn
  • Vermijd keuzestress en gebruik maximaal 7 menu-items in je hoofdmenu
  • Vermijd een hamburgermenu op een desktopversie (dit mag alleen op mobiele weergave)

 

Een hamburgermenu is het icoontje met drie streepjes onder elkaar
dat je meestal ziet als je een website op je smartphone bekijkt.

 

Je toptaken zijn die producten of diensten die je het meest in the picture wil zetten. Het zijn die taken waar je harde euro’s aan verdient. Zorg dat ze in je hoofdmenu staan.

Gebruik je een hamburgermenu op de desktop-/laptopversie van je website of hebben je menu-items geen duidelijke termen, dan sta je met 1-0 achter. De bezoeker moet dan éérst klikken voordat hij ziet wat je verkoopt.

Oké duidelijkheid en overzichtelijkheid dus. Maar welke pagina’s zet je nu in het hoofdmenu van je website?

 

Pagina’s die je in het hoofdmenu zet

Zorg voor maximaal 7 menu-items in jouw hoofdmenu om keuzestress te voorkomen. Maak hiervoor ook de juiste keuze welke pagina’s je daarin zet. Ik maak onderscheid in drie categorieën:

  • Items die je sowieso in het hoofdmenu zet
  • Tot conversie leidende items
  • Overige items, indien nog plaats

In het hoofdmenu

Home

De homepagina is de voordeur van je website. Ik noem het ook wel eens de inhoudsopgave. Op de homepagina zet je korte intro’s naar de (aller)belangrijkste zaken die op jouw website staan. Onder aan de intro’s zet je een link of knop naar de desbetreffende webpagina waar volledige info staat over het onderwerp.

Toptaken

Dit zijn de allerbelangrijkste dienst(en) en/of product(en) waarmee je inkomsten genereert.

Over mij

Als zelfstandig professional ben jij je bedrijf. Mensen doen zaken met mensen, op de Over mij pagina zoeken ze naar herkenning, vertrouwen en een klik.

Contact

Je kunt niet duidelijk genoeg zijn met het vermelden van contactgegevens op je website. Geef contact – als het even kan – een eigen pagina en zorg er ook voor dat er contactgegevens in de footer staan (e-mail en telefoon) en mogelijk ook bovenaan de pagina. Als de contactpagina in het hoofdmenu staat, zet dan dit als laatste item helemaal rechts in het menu.

Tot conversie leidende zaken 

Ook kun jij in jouw hoofdmenu naast je aanbod andere zaken plaatsen die naar conversie kunnen leiden. Ik heb bijvoorbeeld in mijn hoofdmenu een menu-item ‘Gratis’ geplaatst. Dat woord triggert bijna elke bezoeker. Hieronder in een submenu heb ik opgenomen:

  • twee van mijn weggevers
  • mijn nieuwsbriefpagina
  • mijn blog

Downloaden ze een weggever of schrijven ze zich in voor mijn nieuwsbrief, dan komen ze op mijn e-maillijst (=conversie). Ook mijn blogrubriek staat daaronder. Al mijn blogs eindigen met een of meer call to actions zoals ‘neem contact met mij op’ of ‘schrijf je in voor mijn nieuwsbrief’.

In het hoofdmenu, indien plaats

Referenties

Je kunt ze verzamelen op één pagina, maar beter is om ze daar te zetten waar ze betrekking op hebben. Referentie voor je training? Zet ‘m op de trainingspagina. Referentie over de je dienst? Zet ‘m bij de desbetreffende dienst. Et cetera. Zorg dat ze dicht bij cruciale momenten zijn geplaatst zoals bij ‘call to action’ buttons. Zo krijgen jouw bezoekers een aanmoedigend zetje om over te gaan tot actie.

Portfolio

In het hoofdmenu indien plaats, anders footer.

 

Pagina’s die een andere plek krijgen

Regelmatig zie ik ook (algemene) documenten in het hoofdmenu (of een submenu) staan. Ze horen daar niet thuis. Ik heb het over documenten zoals:

  • Privacy- en cookieverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer

De footer heeft een belangrijke functie op jouw website. Het is de uitgelezen plek om links naar jouw minder belangrijke webpagina’s te zetten of mogelijk jouw hele menu daar te tonen. Hiermee zorg je ervoor dat wanneer de bezoeker onderaan de webpagina aankomt, deze meteen kan doorklikken naar een andere pagina die hem interesseert. De footer is de onderste (meestal gekleurde) balk op een webpagina. Hij komt in veel gevallen op elke pagina van je website terug, wees dus niet bang dat je bezoeker (de links naar) de pagina’s die je hierin plaatst zal missen.

Naast de footer is er ook nog de ‘socket’. Dat is de onderste regel van jouw website. Hierin staan zaken als copyright, vermelding van de websitebouwer en eventueel ook de fotograaf. Ook dit is een plek waar je bovenstaande zaken met een link kunt plaatsen, mits het er niet te veel zijn, dan is de footer meer geschikt.

Ook een FAQ pagina (Veelgestelde Vragen) kun je in de footer zetten.

 

Google en menustructuur

De benaming van je menu-items zijn in de meeste gevallen ook de titels van jouw webpagina’s.

Titels en subtitels krijgen van de webdesigner codes mee. Zo krijgt de hoofdtitel van je webpagina (en dus het menu-item) de code H1 mee, subtitels H2 tot aan H6. Zo weet Google op welke (zoek)termen jouw pagina’s geïndexeerd moeten worden. En welke de belangrijkste zijn.

Dit is ook waarom je nooit ‘Welkom op mijn website’ of ‘Home’ in de titel van de homepagina moet zetten. Gemiste kans! Zet daarom altijd belangrijke zoektermen in de hoofd- maar ook in de subtitels.

 

Mijn poll op LinkedIn

In oktober 2021 zette ik onderstaande poll uit op LinkedIn om erachter te komen hoe het staat met de menu-items op de websites van de stemmers:

 

Een mooie uitslag, de meerderheid heeft maximaal 7 menu-items op zijn websitemenu. Maar er werd ook aangegeven dat onder de hoofdmenu-items ook weer submenu-items stonden. En ja, als daar nog veel staat kan dat ook tot keuzestress (of niet gewenste afleiding) leiden.

 

Samenvatting

  • Een website met een duidelijke menu-/navigatiestructuur verhoogt de gebruikersvriendelijkheid van je website.
  • Jouw bezoeker moet in één oogopslag duidelijk zijn wat de belangrijkste pagina’s zijn.
  • Minder belangrijke pagina’s kun je op andere plekken in je website verwerken, zoals in de footer of de socket.
  • Houd ook rekening met Google en zorg voor zoektermen in je menu-items. Een gebruikersvriendelijke website wordt beloond door Google en scoort hoger in de zoekresultaten.

 

[Dit blogartikel is geschreven en gepubliceerd op 1 november 2021 en daarna bijgewerkt en opnieuw gepubliceerd op 8 januari 2024]

 

Lees ook:

 

 

Geen interessant artikel meer missen?
Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.

TERUG NAAR ALLE BLOGS


Deel dit artikel in één klik met jouw netwerk: