Wat kun jij als zzp’er met LinkedIn?
Heb jij wel eens de naam van iemand gegoogeld en is jou daarbij opgevallen dat LinkedIn profielen bijna altijd op de eerste pagina van Google verschijnen? Nog voor alle andere social media kanalen? Probeer het maar eens!
In dit artikel licht ik de toegevoegde waarde van LinkedIn toe voor jou als zzp’er.
Wat is LinkedIn?
LinkedIn is hét zakelijke social media (netwerk)kanaal. Het is een online CV en visitekaartje waar al jouw professionele gegevens vermeld kunnen worden zoals opleidingen, werkervaringen, portfolio (projecten) en vaardigheden.
Waarom LinkedIn?
Goed voor je SEO
Met een LinkedIn profiel kom je hoog in de zoekresultaten van Google. LinkedIn is op SEO gebied daarom een boost voor jouw vindbaarheid. Uiteraard bevinden zich in jouw profiel (op de juiste plekken, zoals in jouw kopregel) die zoekwoorden die potentiële klanten intikken.
Via jouw LinkedIn profiel kunnen bezoekers direct doorklikken naar jouw website. Zo krijg jij extra traffic naar jouw website, wat positief is voor de ranking van jouw website in Google. Je kunt jouw website op maar liefst 3 plekken toevoegen:
- bij je contactgegevens
- in het blok Uitgelicht (Featured)
- als Media bij het blok Ervaring (Experience)
Uiteraard kun je ook via links in je bijdrage (zet de link in de reacties en niet in de bijdrage zelf) ook traffic naar je website genereren.
Jouw website opvallend en duidelijk in beeld in de sectie ‘Featured’
Expertise tonen
LinkedIn draagt bij aan het tonen van jouw expertise. Dit kan met de LinkedIn Nieuwsbrief of eenvoudigweg een blogartikel die jij al eerder op jouw website hebt gepubliceerd, te delen via een LinkedIn update.
Blogartikel gedeeld op LinkedIn
Bij het plaatsen van een update kun jij ook nog een foto, visual, filmpje of document toevoegen. Het delen van jouw expertise heeft ook effect op het vergroten van jouw naamsbekendheid.
Social proof
Via jouw profiel kun je aanbevelingen vragen aan jouw klanten. Het hebben van aanbevelingen op je LinkedIn profiel werkt mee aan het social proof zijn. Dit helpt potentiële klanten over de streep te trekken om juist met jou in zee te gaan. Laat dit onderdeel van jouw profiel niet onbenut, stap de drempel over van bescheidenheid en vraag ze bijvoorbeeld aan:
- klanten waar je een mooie opdracht hebt afgerond
- (ex-)collega’s
- (ex-)leidinggevenden
Geef ze een voorzetje en geef ze vragen mee die ze kunnen beantwoorden, zoals:
- wat vond je van mijn aanpak?
- hoe beviel de samenwerking met mij?
- welke resultaten zijn behaald?
Heb je een website, vraag dan meteen of je de aanbeveling als testimonial op je website mag doorplaatsen. Het liefst nog met een foto erbij voor (extra) geloofwaardigheid.
(Extra) sociaal netwerk
Door aanwezig te zijn op LinkedIn en ook daar jouw netwerk uit te breiden, wordt jouw bereik vergroot waardoor jij meer potentiële klanten kunt bereiken. Post jij iets op LinkedIn, dan kan jouw netwerk door het liken, delen of commentaar te geven op jouw post, deze content verspreiden in hun eigen netwerk. Hierdoor komt het terecht bij jouw zogenaamde tweede- en derdegraads connecties.
LinkedIn groepen
Jij kunt je aansluiten bij voor jou relevante LinkedIn Groepen.
- Er zijn groepen waar zzp’ers kennis en ervaring met elkaar delen.
- Of bijvoorbeeld groepen waar opdrachtgevers op zoek zijn naar ZZP’ers en vice versa. Jij kunt binnen deze groepen acquisitie doen of reageren op opdrachten.
- Of sluit je aan bij groepen waar jouw doelgroep zit en laat je daar – op een positieve manier – zien.
Volgen van bedrijven
Jij kunt bedrijven volgen die voor jou relevant zijn (mogelijk als opdrachtgever/klant). Jij kunt bij hen ‘in the picture’ komen door hun updates regelmatig interessant te vinden of (nog beter) commentaar te geven.
Zichtbaarheid via LinkedIn updates
Via het plaatsen van LinkedIn updates maak je jezelf zichtbaar. Vind je het moeilijk om te bepalen wat voor updates je zou moeten plaatsen? Hier een paar voorbeelden:
- nieuwe ontwikkelingen omtrent jouw bedrijf
- interessante informatie over jouw diensten of producten
- kijkje achter de schermen, waar ben je mee bezig?
- afronding van een project
- aankondiging van een evenement
- blogberichten (plaatsen op je website, delen op LinkedIn)
- aanbevelingen die je hebt ontvangen van klanten
- tips, adviezen, ontwikkelingen en nieuwtjes op jouw vakgebied, dat kan ook in de vorm van het delen van content van anderen welke relevant zijn voor jouw doelgroep
Je kunt naast het plaatsen van updates ook een poll uitzetten. Met de vragen die je stelt, krijg jij meer inzicht in wat er speelt binnen je doelgroep. Vanuit deze inzichten kun jij bijvoorbeeld je strategie aanpassen of een blogbericht schrijven en de uitkomsten (cijfers) van de poll hierin meenemen. Meer info over de poll vind je in deze FAQ van LinkedIn. Onderstaand een voorbeeld van een poll die ik heb uitgezet. Een printscreen hiervan heb ik opgenomen in mijn blog Hoger in Google #2: Gebruikersvriendelijkheid.
Vind je de drempel om eigen content te delen (nog) te hoog? Start dan met het geven van reacties op content van anderen. Zorg dat dit een inhoudelijke reactie is, zo valt jouw expertise op. Wanneer je op posts van anderen reageert, word je direct zichtbaar bij hun connecties (jouw tweede netwerk) en je eigen netwerk ziet ’t daarnaast ook. Dat is een groot voordeel en maakt het bereik groot. Wellicht zitten in jouw tweede netwerk ook meer mensen die binnen jouw doelgroep vallen. Op deze manier heb ik diverse connectieverzoeken ontvangen van mensen die ik anders niet bereikt had.
Door steeds meer zichtbaar te worden op LinkedIn gaan mensen jou leren kennen, je waarderen en uiteindelijk vertrouwen. Dit heet in marketingtermen de know-like-trust factor.
De LinkedIn-routine
Wil je een steuntje in de rug zodat jij met meer gemak consistent bijdrages kun plaatsen op LinkedIn?
Neem dan eens een kijkje bij de Linkedin-routine* van Marit Vervaart. Marit is content strategist en zij heeft een krachtige routine gecreëerd die jou 1) niet te veel tijd kost én 2) je los laat komen van je perfectionisme. Met deze routine – die overigens zeer betaalbaar is – ga jij consistent 2x per week posten. En dat gedurende 1 jaar!
*Dit is overigens een affiliate link. Wanneer je je via deze link aanmeldt, dan krijg ik een vastgesteld percentage van de opbrengst. Ik beveel alleen producten of diensten aan waar ik echt achter sta.
LinkedIn bedrijfspagina
Jij zult je afvragen of jij – naast je persoonlijke profiel – dan ook nog een bedrijfspagina moet aanmaken. Jazeker! Ook een LinkedIn bedrijfspagina komt hoog in Google tevoorschijn (misschien wel hoger dan je eigen website) en zorgt er dus voor dat jij beter gevonden wordt. Zie de pagina als een extra website waar jij al jouw bedrijfsgegevens kwijt kan inclusief een omschrijving van je diensten. Ook voeg jij hier een link naar je website toe (wat jij uiteraard ook bij jouw persoonlijk profiel hebt gedaan), zodat bezoekers direct kunnen doorklikken naar je website. Het aantal (back)links naar je website speelt ook een rol voor een hogere ranking in Google.
Mocht je geïnteresseerd zijn om te gaan adverteren op LinkedIn, dan moet je sowieso een bedrijfspagina hebben.
Wanneer jij een logo hebt, kun je deze uploaden in je bedrijfsprofiel. Nu kun je ook je persoonlijke profiel koppelen aan je bedrijfsprofiel, waarmee jouw logo ook verschijnt op jouw persoonlijke profiel. Dat staat wel zo professioneel. Anders staat er zo’n nietszeggend blokje…
Omdat mijn logo nogal breed is, is de weergave daarvan op mijn persoonlijk profiel helaas niet zo duidelijk als ik zou willen:
NB. Je hoeft jouw bedrijfspagina niet actief bij te houden. Zeker niet als zzp’er. Mensen doen zaken met mensen, dus communiceer vanuit je persoonlijke profiel. Op je bedrijfspagina kun je één post maken waarop je vermeldt dat alle updates via jouw persoonlijke profiel lopen. Hier het voorbeeld dat ik op mijn LinkedIn bedrijfsprofiel heb staan:
Is LinkedIn wel het juiste kanaal voor jou?
Denk jij dat LinkedIn niet het juiste social media kanaal voor jou is, omdat jouw doelgroep zich in de consumer markt bevindt? En denk je daarom dat kanalen als Facebook of Instagram meer geschikt zijn? Een groot gedeelte van jouw doelgroep bevindt zich misschien niet als consumer, maar als ‘werknemer’ zeker ook op dit zakelijke netwerk. De cijfers liegen er niet om: 8,5 miljoen Nederlanders hebben een account op LinkedIn (cijfer januari 2020, bron: Frankwatching.com).
En hou dit in gedachten: Als jouw LinkedIn profiel eenmaal staat (een paar uurtjes werk), hoef jij er niet per se actief op te zijn. Zie LinkedIn dan als een enorme boost voor jouw vindbaarheid én als een doorgeefluik naar jouw website. Laat als startende zzp’er deze (extra) kans van online vind- en zichtbaarheid niet liggen!
Uiteraard is het van belang dat jouw profilering op LinkedIn boven die van jouw concurrent(en) uitsteekt. Laat jezelf zien in woord én beeld. Zorg voor een professionele profielfoto en maak zeker ook gebruik van de achtergrondfoto/banner die jij kunt plaatsen. Je kunt deze (laten) maken in de online designtool Canva. Zorg ervoor dat jouw profiel volledig is ingevuld. Dat trekt zeker de aandacht van jouw potentiële klant!
Conclusie
LinkedIn is van grote toegevoegde waarde voor jou als zzp’er. Ik adviseer je 3 dingen:
- Zorg voor een goed geoptimaliseerd profiel
- Breid je connecties uit voor een groter bereik.
- Wees actief, de mate waarin bepaal je zelf
Dit levert het jou op:
- met een LinkedIn profiel kom je hoog in Google tevoorschijn
- met een LinkedIn profiel word jij als startende zzp’er nóg beter gevonden door jouw potentiële klanten
- door zelf actief te zijn op LinkedIn word jij beter zichtbaar bij jouw doelgroep / potentiële klanten
- door het delen van jouw expertise bouw je autoriteit en naamsbekendheid op
Lees ook:
– Heb jij als zzp’er een website nodig?
– Wat kost een website voor een zzp’er?
Ik kan jou helpen bij het opzetten (of verder optimaliseren) van jouw LinkedIn profiel (persoonlijk en zakelijk), het koppelen van je LinkedIn profiel aan je WordPress website en vice versa.
Interesse? Neem dan contact met mij op.