Wat kost een website voor een ZZP’er?

Ben jij je aan het oriënteren een website te laten maken? Dan wil je zeker wel weten welke kosten dat met zich meebrengt. In dit blogartikel geef ik jou meer inzicht in de diverse kosten rondom het laten maken van een website. 

Je moet hierbij denken aan het laten bouwen van de website, de eventuele kosten als er extra functionaliteiten worden toegevoegd, het jaarlijkse onderhoud, de kosten voor hosting en domeinnaam en de aanvullende kosten wanneer je jouw website later wilt wijzigen of aanvullen. Duizelt het je al?

De prijs van een website hangt af van verschillende factoren én zeker ook bij wie je jouw website laat bouwen. 

NB.
Dit artikel richt zich op websites gemaakt in WordPress. Ik ben niet bekend met de kosten voor andere systemen.

 

Eerst even dit: mijn poll op LinkedIn

In mei 2021 zette ik een poll uit op LinkedIn om erachter te komen wat ZZP’ers zelf denken dat een website kost. Ik heb het geweten, er is massaal gereageerd op deze poll. Naast ZZP’ers hebben ook veel experts hun reactie(s) gegeven. Hiermee kreeg ik input uit diverse hoeken. De ontvangen reacties hebben mij veel nieuwe inzichten gegeven, die ik ook meeneem in dit artikel.

Dit zijn de cijfers die naar voren kwamen uit de poll:

 

 

Het valt op dat het aantal stemmen op alle vier de opties niet zo gek veel uiteenlopen. Je ziet dat de meeste stemmen zijn gegaan naar de optie waar de prijs tussen € 750 en € 1.250 ligt. Op plek twee is de eerste optie geëindigd, veel stemmers denken dat een website voor een ZZP’er onder de € 750 kost. Uiteraard zijn er partijen die websites onder deze prijs verkopen. Wanneer je dit artikel uitleest, krijg je meer inzicht waarom er zoveel prijsverschillen zijn.

 

Toelichting werkzaamheden webdesigner

Een website, die maak je toch wel in een paar uurtjes?

No way, het is niet alleen het design en de bouw waar de webdesigner mee te maken heeft voor de totstandkoming van jouw website. Om je een goed beeld te geven in de kosten die een website met zich meebrengt, wil ik jou hierbij inzicht geven in de ‘randzaken’ die – uiteraard – mede de prijs bepalen:

  • ‘communicatie’-uren met de klant
    (eerste kennismaking, brainstormsessie, overleggen, mailcontacten, feedback momenten)
  • offertetraject
  • creatieve proces
  • adviezen:
    • voor de keuze van een hostingpartij en domeinnaam
    • over logo/huisstijl, kleuren en lettertype
    • feedback op aangeleverde teksten als je deze zelf hebt geschreven
  • bouw en het vullen van de website
  • meerdere keren bijstellen van zaken op de website na terugkoppeling klant (correctierondes)
  • juist instellen van alle functionaliteiten
  • verkleinen en/of op maat maken van het aangeleverde fotomateriaal
  • verzorgen van het SSL certificaat, de privacyverklaring en eventueel de cookieverklaring en -banner
  • planning, waaronder ook de klant scherp houden op het aanleveren van materiaal
  • testen van de website
  • eventueel een handleiding maken of instructie geven zodat de klant zelf teksten en foto’s kan aanpassen

Een en ander kan per webdesigner verschillen, zoals de adviezen en het aantal correctierondes die gehanteerd worden.

 

Kosten voor bouw & design van de website

Factoren die de prijs voor de bouw en het design van een website mede bepalen:

  • Bij welke webdesigner of bureau je de website gaat laten maken (mate van ervaring, opleiding(en) en experts in dienst)
  • De omvang van je te bouwen website (aantal webpagina’s)
  • Wordt de website gebouwd met een thema/template of wordt deze op maat gemaakt (custom made)
  • De standaard functionaliteiten die de webdesigner hanteert (verschilt per webdesigner)
  • Welke extra functionaliteiten worden toegevoegd (zoals webshop, blogrubriek, meertalige website, koppeling aan nieuwsbrief en/of weggever)
  • De complexiteit van (het instellen van) de extra functionaliteiten
  • Het doel van jouw website:

Dit zijn de gemiddelde prijzen die je kunt verwachten:

 

De richtprijzen van een freelance webdesigner of klein webdesignbureau komen op € 750 tot aan € 3.000.

Grotere webdesignbureaus berekenen prijzen tot aan € 5.000.

Complexe websites die voor grote organisaties worden gemaakt, kunnen oplopen van € 10.000 tot aan meer dan € 50.000.

 

De eerste optie hierboven is gericht op de basiswebsite voor ZZP’ers. Krijg jij een offerte voor een website die hoger uitkomt dan € 3.000, kijk dan zeker nog even een deurtje verder.

Wanneer je ZZP’er bent en een eenvoudige ‘basis’ website wilt laten maken, dan kun je je het beste richten tot freelance webdesigners. Wanneer je enkelen vergelijkt, vind je altijd wel een webdesigner die een website pakket aanbiedt die binnen jouw budget ligt. Voordeel hiervan is ook dat je één aanspreekpunt hebt. Probeer altijd een webdesigner te vinden waar je een klik mee voelt, want je gaat een intensieve samenwerking aan die vaak ook na de bouw voortduurt.

Je kunt ook een webdesignbureau inschakelen, die hebben vaak meerdere specialisten in dienst. Dit zie je uiteraard terug in een hogere prijs.

 

Eventuele extra kosten tijdens de bouw

Er zijn onderdelen binnen de bouw van een website waar jij zelf verantwoordelijk voor bent. Onderdelen die deel uitmaken van de mate van succes van jouw website, maar waar je – indien gewenst en mogelijk – andere specialisten voor inschakelt. Het inschakelen van ‘externe’ experts zoals copywriter, seo specialist, professionele fotograaf zullen de prijs voor jouw website verhogen.

Foto’s
Ik raad mijn klanten altijd aan om een fotoshoot te boeken bij een professionele fotograaf. Ten eerste is de kwaliteit dan prima en ten tweede zijn eigen foto’s te prefereren boven stockfoto’s. Professioneel eigen fotomateriaal geeft een grote meerwaarde aan jouw website.

Teksten
De teksten voor jouw website zul jij zelf moeten aanleveren. Er zit verschil tussen gewone teksten en webteksten. Je kunt ervoor kiezen deze zelf schrijven, maar jij kunt het schrijven van jouw webteksten ook uitbesteden aan een tekstschrijver / copywriter. Copywriters zijn gespecialiseerd in webteksten die bezoekers overtuigen een actie op jouw website te nemen zodat de bezoeker wordt omgezet in een (potentiële) klant. Geef zoekwoorden mee aan de copywriter, dan neemt hij deze mee en zet ze op de juiste plekken in de teksten.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Een website wordt door de gemiddelde webdesigner ‘zoekmachinevriendelijk’ opgeleverd. Hij houdt hier al rekening mee tijdens de bouw van jouw website. Denk hierbij aan zaken zoals snelheid en gebruikersvriendelijkheid.

Zoekmachineoptimalisatie zorgt ervoor dat jouw website nóg beter wordt gevonden in de organische zoekresultaten (zoals Google). Om een website optimaal te laten ranken in de zoekmachines schakel je een SEO expert in.

 

Jaarlijkse kosten

Domeinnaam en hosting

Sommige webdesigners laten de hosting via hunzelf lopen, maar dan zit daar een winstmarge op die hij meepakt. Mijn tip: laat de webdesigner jou advies geven over een hostingpartij en welk hostingpakket je nodig hebt. Dit kun je dan zelf aanschaffen en jaarlijks worden deze kosten direct aan jou berekend.

Het is belangrijk dat je een juiste keuze maakt voor een goede hostingpartij. Goedkoop is hier vaak duurkoop. Een hostingpartij zorgt mede voor de veiligheid en snelheid van jouw website. Belangrijk voor de gebruikersvriendelijkheid van je website en daarmee de ranking in de zoekresultaten. Kijk daarnaast zeker ook naar de bereikbaarheid en service van de hostingpartij.

Voor een relatief kleine website voor een ZZP’er ben je jaarlijks een paar tientjes kwijt. Hoe ‘zwaarder’ de website hoe hoger de hostingkosten worden.

Kosten licenties van thema’s en plugins

Soms verwerkt de webdesigner betaalde thema’s en/of plugins in jouw website. De licenties hiervan worden jaarlijks verlengd. Een gedeelte van deze kosten zal de webdesigner jaarlijks aan jou doorberekenen.

Kosten website onderhoud

Een WordPress website heeft onderhoud nodig. Updates moeten tijdig worden uitgevoerd en het is raadzaam regelmatig backups te maken. Heb je niets met techniek en wil je helemaal ontzorgd zijn? Neem dan een jaarlijks onderhoudscontract af bij je webdesigner. Deze zal ervoor zorgen dat je website veilig blijft. Ook de prijzen van onderhoud verschillen bij de diverse webdesigners. Is de website betaalbaar, maar zijn de onderhoudskosten daarentegen schrikbarend hoog? Kijk dan nog even verder bij andere webdesigners.

Kosten website support

Wil je na de oplevering wijzigingen laten aanbrengen aan je website? Of wil je functionaliteiten toevoegen? Kijk welke uurtarieven er gehanteerd worden. Wanneer de webdesigner een support strippenkaart aanbiedt, kun je vaak gebruik maken van een lager uurtarief. Hoe meer uren je afneemt voor support, hoe lager het tarief.

 

Betaal niet te weinig

Goedkoop is duurkoop

Hou zeker rekening met deze welbekende uitdrukking. Onderstaande reactie van Katleen op mijn eerder genoemde LinkedIn poll laat zien hoe fout het kan gaan als je (nog) niet bereid bent te investeren in jouw website of als je kosten wilt ‘besparen’.

 

 

Zonde daarom als je een goedkope website hebt laten bouwen door een ‘kennis’ of ‘goedkope’ webdesigner die niets oplevert of zelfs voer is voor hackers, zoals het voorbeeld hierboven. Daarbij benoemt Katleen ook nog andere gevolgschade van een slecht gebouwde website: imagoverlies, gemiste leads en klanten.

Ook nog mogelijk: website zelf maken

Heb je geen budget of wil je kosten besparen, dan is deze optie er natuurlijk ook nog. Maar vergis je niet. De tijd die jij in het maken van de website steekt kost ook geld. Zonder ervaring kost het jou veel tijd en mogelijk ook ergernis als zaken niet (snel genoeg) lukken. Vermenigvuldig de uren die jij eraan besteedt eens met jouw uurtarief. Dan kan het best nog een dure website worden.

En naast het bouwen van een website, ben jij er ook mee bekend hoe jij  gebruikersvriendelijkheid en zoekmachinevriendelijkheid toepast op jouw website? Weet jij hoe jij jouw bezoeker kan overtuigen om actie(s) op jouw website te nemen? Zo nee, dan kun jij je voorstellen dat jouw eigen gebouwde website weinig rendement zal opleveren. In dat geval ga je ‘verlies lijden’ op je zelf gemaakte website. Zonde.

 

Maak alleen je eigen website als jij slechts een ‘online visitekaartje’ nodig hebt. Wil jij meer rendement uit jouw website halen en deze inzetten als ‘marketingmachine’, schakel dan een professionele webdesigner in.

 

Betaal ook zeker niet te veel

Je kunt – als ZZP’er – ook te veel betalen voor een website. Als de website dan ook nog eens niet goed werkt, dan is het helemaal zonde van jouw investering. Onderstaand voorbeeld geeft aan hoe belangrijk het is je te verdiepen in de webdesigner of het webdesignbureau waar jij je website wilt laten maken. Bekijk zeker ook het portfolio en ga referenties na.

 

 

Een goed gebouwde website verdient zich terug

Wat levert een ‘goed gebouwde’ website op?

Wanneer jij ‘investeert’ in een goede gebouwde conversiegerichte website door een professional, zal jou dit méér rendement opleveren. Het rendement uit zich in:

  • méér bezoekers
  • méér (potentiële) klanten
  • en daardoor méér omzet

 

Zie het laten maken van jouw website niet als een kostenpost, maar als een investering. Een goed gebouwde website verdient zich terug.

 

Uiteraard kun je als startend ondernemer beginnen met een basis website waarnaar je potentiële klanten kunt verwijzen voor meer informatie. Deze website kun je later uitbreiden met zaken die ervoor zorgen dat je website steeds meer een ‘marketingmachine’ wordt.

 

Conclusie

Zoals je hebt kunnen lezen, lopen prijzen voor websites sterk uiteen.

Verschillende zaken zijn van invloed op de prijs

Zoals:

  • Bij welke webdesigner of bureau je de website gaat laten maken (mate van ervaring, opleiding(en) en experts in dienst)
  • De omvang van je te bouwen website (aantal webpagina’s)
  • De standaard functionaliteiten die de webdesigner hanteert (verschilt per webdesigner)
  • Welke extra functionaliteiten worden toegevoegd (zoals webshop, blogrubriek, meertalige website, koppeling aan nieuwsbrief en/of weggever)
  • De complexiteit van (het instellen van) de extra functionaliteiten
  • Het doel van jouw website:
    • Informatief (online brochure/visitekaartje)
    • Je website als marketingtool (conversiegerichte website)

Een goede voorbereiding is het halve werk

Heb jij jouw keuze gemaakt voor een webdesigner of bureau die past bij jouw budget? Dan is het fijn voor jou én je webdesigner/het bureau dat jij je goed voorbereidt. Je kunt mijn gratis checklist downloaden. Hierin staan 15 aandachtspunten die jou hiermee helpen.

Tot slot…

Mijn insteek voor het schrijven van dit blogartikel was om – niet alleen voor jou als ZZP’er – maar ook voor mezelf scherp te krijgen welke prijzen er worden gehanteerd en hoe dat in elkaar steekt. Mijn onderzoek en de uitkomsten van de LinkedIn poll wijzen uit dat de prijzen – door verschillende factoren – zeer uiteenlopen. Het bevestigt dat de prijzen die ik zelf hanteer ‘eerlijke’ prijzen zijn. Ik kreeg daar in de poll tot twee keer mooie feedback op.

 

Lees ook:
10 tips die jou helpen een webdesigner te kiezen
Website maken. Zelf doen of uitbesteden.
Heb jij als ZZP’er een website nodig?

 

Geïnteresseerd in het laten maken van jouw website?
Bekijk dan eerst mijn portfolio en tarieven.

Nog steeds geïnteresseerd?
Neem dan contact met mij op.

TERUG NAAR ALLE BLOGS


Deel dit artikel in één klik met jouw netwerk: