Is jouw website conversiegericht?
Het vergt best veel inspanning om websitebezoekers naar jouw website te krijgen. En als die bezoeker eenmaal op jouw website is, dan wil je uiteraard dat hij er iets gaat doen. Een actie neemt, zodat het eerste lijntje tussen hem en jou is gelegd. In marketingtermen heet dat conversie.
Hoe zorg je er nu voor dat jouw website conversiegericht is zodat de websitebezoeker niet afhaakt en wél die door jou beoogde actie neemt?
In dit artikel leg ik uit:
- wat conversie(gerichtheid) is
- hoe jij de conversie op jouw website kunt verhogen
Wat is conversie?
Conversie staat voor een bereikt doel of een eerste (kleinere) stap naar een bepaald eindoel. Stel jij wilt de top van een berg beklimmen. Dat is jouw doel. Dan moet jij daarvoor een pad afleggen dat jou naar die top brengt, zodat je uiteindelijk jouw doel (de top) bereikt.
Elke website heeft vooraf bepaalde doelen. Om die doelen te bereiken moet een website bezoeker gewenste acties nemen en bepaalde ‘paden’ afleggen. In marketingtermen noemen wij het overgaan tot actie om het doel te bereiken conversie.
Hier een aantal voorbeelden van acties die een bezoeker op een website kan nemen:
- zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief
- jouw weggever downloaden
- contact opnemen via het contactformulier, e-mail of bellen
- jou te gaan volgen op je social media kanalen
- jouw product of dienst bestellen
- zich inschrijven voor jouw training
Uiteraard zijn de vier eerstgenoemde voorbeelden wat minder ‘groot’ als de laatste twee, die jou harde euro’s opleveren. Maar onderschat de eerste drie niet. Je kunt het zo zien: er is interesse in jouw aanbod, maar ze hebben het op dit moment (nog) niet nodig. Of ze kennen je nog niet genoeg om met jou in zee te gaan en hebben daarvoor wat meer tijd nodig. Dat geldt vooral als je een product of dienst hebt dat wat duurder is, die daarom niet in een opwelling of bij eerste kennismaking aangeschaft wordt.
Hoe kun jij de conversie op je website verhogen?
Met ‘conversie-optimalisatie‘ zorg je ervoor dat je meer uit je websitebezoekers haalt. Er zijn vele manieren om de conversie op jouw website te verhogen.
Voeg vertrouwen toe
Voeg ‘vertrouwen’ toe aan jouw website, dat kan al door bijvoorbeeld foto’s van jezelf toe te voegen. Voeg ook foto’s toe bij testimonials die je hebt ontvangen, ook dat geeft meer vertrouwen. Ook een blog waarin jij jouw kennis deelt of een keurmerk van een branchevereniging werkt mee aan vertrouwen.
Pas CTA buttons toe
Zorg voor duidelijke call to action buttons in een contrasterende kleur die bezoekers uitnodigen erop te klikken. Gebruik minimaal één button per pagina. Liefst ook onderaan je webpagina zodat jouw pagina geen doodlopende straat wordt.
Zorg voor een heldere navigatie
Leg ‘conversiepaden‘ aan. Door middel van CTA buttons of interne links help jij de bezoeker van A naar B te gaan: de plek waar conversie kan plaatsvinden.
Geef je bezoeker zekerheid, duidelijkheid of geruststelling
Voeg deze zaken toe aan je website en de bezoeker zal makkelijker tot actie overgaan. Denk bijvoorbeeld aan een extra tekst bij het inschrijfformulier van jouw nieuwsbrief. Of plaats een keurmerk van een branchevereniging waar je bent aangesloten vlak bij jouw contactgegevens. Zie de printscreens hieronder:
Ook een testimonial vlak bij het punt waar jij wilt dat de bezoeker een actie neemt, kan de bezoeker het laatste zetje geven die actie te nemen.
Zorg voor teksten die overtuigen
Schrijf conversiegerichte teksten. Er zijn diverse copywriting formules die je hiermee kunnen helpen. Of laat jouw teksten schrijven door een professional. Copywriters zijn gespecialiseerd in het schrijven van webteksten die overtuigen. Wil jij toch zelf je teksten schrijven, dan raad ik je aan het boek van Aartjan van Erkel te lezen: Verleiden op Internet. Hoe maak je een website onweerstaanbaar?
Geef iets gratis weg
Mensen zijn dol op gratis. Wat jij kunt doen is iets waardevols weggeven in ruil voor een e-mailadres. Zoals bijvoorbeeld een e-book of een checklist. Het e-mailadres waarmee ze de weggever downloaden, wordt toegevoegd aan jouw e-maillijst. Vanaf dat moment kun je de bezoeker ’top of mind’ houden van informatie rondom jou, jouw bedrijf en/of jouw diensten/producten via je nieuwsbrief.
Vermijd afknappers
Afknappers zijn conversie killers. Ze jagen jouw bezoekers weg van jouw website naar die van jouw concurrent. Er zijn veel zaken waar bezoekers op afknappen tijdens websitebezoek. Zorg er daarom voor dat je zo min mogelijk afknappers op jouw website hebt. Ik heb er een apart blogartikel aan gewijd. Lees ‘m zeker even door.
Maak links van e-mailadressen en telefoonnummers
Wanneer jij links maakt van e-mailadressen en telefoonnummers kan de bezoeker jou met één simpele muisklik direct bereiken. Vergeet dus zeker niet hiervan links te maken!
Contactgegevens
Ik kan het nooit genoeg benadrukken. Zorg voor contactgegevens ‘all over the place’:
- op een aparte contactpagina
- in je footer
- in de bovenste balk layout (als je die hebt)
Zorg voor die te nemen acties
Misschien wat overbodig, maar ik herhaal ze hier nog maar eens. Zorg ervoor dat jouw bezoeker een actie kan nemen op jouw website door:
- zich in te kunnen schrijven voor jouw nieuwsbrief
- jouw weggever te kunnen downloaden
- contact op te kunnen nemen via het contactformulier, e-mail of per telefoon
- jouw product of dienst te kunnen bestellen
- zich in te kunnen schrijven voor jouw training
- jou te gaan volgen op je social media kanalen
Conclusie
Een conversiegerichte website is een website die bezoekers ‘overtuigt’, waardoor ze een actie nemen op jouw website. Hiermee worden bezoekers omgezet in (potentiële) klanten.
Met een conversiegerichte website haal jij meer rendement uit je website. Je zult meer klanten aantrekken en meer omzet genereren, zodat jij jouw doelstellingen behaalt. Een professionele webdesigner zal ervoor zorgen dat jouw website conversiegericht wordt opgeleverd.
Lees ook:
– Zo voeg jij Vertrouwen toe aan jouw website
– Méér rendement uit jouw website met Calls to Action
Ben je geïnteresseerd in het laten maken van een conversiegerichte website?
Neem dan contact met mij op.