Wat betekent Social Proof?
Kijk jij als je uit eten gaat bij een nieuw restaurant ook eerst even bij de recensies? Zodat je kunt zien wat anderen van het restaurant, de service en het eten vonden? Vast wel. Na het lezen van de recensies van tevreden klanten ben je sneller bereid om ook – net zoals al die tevreden klanten – daar jouw geld uit te geven. Of je kijkt verder omdat de recensies niet helemaal oké waren.
In dit blogbericht leg ik jou uit:
- wat social proof is
- welke vormen van social proof er zijn
- hoe je het kan toevoegen op je website en socials
- en wat de meerwaarde daarvan is voor jou als zelfstandig ondernemer
Wat is social proof?
De marketingterm ‘social proof’ betekent dat jij via diverse online kanalen positieve reacties van klanten hebt mogen ontvangen op jouw diensten en/of producten. Of mogelijk op de prettige samenwerking met jou.
Social proof draagt bij aan het vertrouwen dat jij online uitstraalt. Vertrouwen is een onmisbaar ingrediënt op jouw website, maar ook – als je geen website hebt – op je socials zoals jouw LinkedIn profiel.
Voordat klanten overgaan tot de koop van een product of dienst zoeken ze naar social proof op jouw website. Datzelfde doen opdrachtgevers op LinkedIn als ze zoeken naar geschikte zzp’ers. Ze zoeken naar bewijs of ze wel of niet een goede keuze maken.
Laat anderen voor je spreken
Met regelmaat kom ik op websites waar bedrijven zelf hun diensten en producten de hemel in prijzen. Websitebezoekers worden daar niet (meer) warm van. Zij zullen in de eerste paar seconden van hun bezoek naar díe onderdelen zoeken waarmee hun vertrouwen in het bedrijf wél bevestigd wordt.
Ook zie ik veel LinkedIn profielen van zelfstandig professionals. Helaas blijken velen terughoudend te zijn in het vragen van aanbevelingen bij hun opdrachtgevers.
Vormen van social proof
Op jouw website:
- Testimonials, getuigenissen, referenties. Plaats – indien mogelijk – een foto bij de testimonial van de schrijver, dat maakt het geloofwaardiger.
- Reviews ontvangen via officiële ratingplatformen zoals Google Reviews, Feedback company, Trustpilot, e.d. kun je bijplaatsen op jouw website. Deze reviews zijn geloofwaardiger als de hiervoor genoemde testimonials, omdat je ze zelf niet kunt bewerken of verwijderen.
- Logo’s van klanten.
- Certificeringen die je hebt behaald.
- Logo’s of keurmerken van brancheverenigingen waarbij je bent aangesloten.
- Getallen die aantonen hoe jouw dienst of product heeft bijgedragen aan het succes ervan.
- Portfolio/projecten die je bij klanten hebt uitgevoerd.
Op jouw social media kanalen:
- Aanbevelingen op je LinkedIn profiel. Tip: vraag bij het aanvragen van de aanbeveling tegelijk of je deze mag doorplaatsen op jouw website. Zo sla je 2 vliegen in één klap.
- Endorsements* op jouw LinkedIn profiel.
- Positieve reacties die je ontvangt op jouw social media updates, waaronder likes en comments.
- De hoeveelheid ambassadeurs die reageren op jouw social media updates laat jouw populariteit zien.
*
Endorsements zijn onderschrijvingen op jouw vaardigheden. Mensen met wie jij hebt samengewerkt, kunnen via endorsements de kundigheid op jouw vaardigheden (skills) onderschrijven. En dat is met één muisklik gedaan. In de sectie Skills / Vaardigheden kun je bij jouw connectie (of je connectie bij jou) op het plusje klikken. Het plusje wijzigt in een vinkje en het getal erachter wordt opgehoogd.
Conclusie
Social proof is een krachtige online marketingtool en zorgt ervoor dat:
- de bezoeker meer vertrouwen krijgt in jou, jouw producten en/of diensten
- meer conversie op jouw website plaatsvindt: bezoekers krijgen net dat nodige duwtje in de rug om bijvoorbeeld contact met je op te nemen omdat ze – door de woorden van tevreden klanten – overtuigd zijn van jouw producten en/of diensten
- jij je kunt onderscheiden ten opzichte van jouw concurrenten
- je kans op meer klanten en meer omzet sterk wordt vergroot
Advies
Heb jij nog geen social proof op jouw website of op bijvoorbeeld jouw LinkedIn profiel? Dan loop je grote kans dat de bezoeker op zoek gaat naar een vakgenoot/expert die wel voldoende social proof op zijn website of socials heeft. Loop dit risico niet en neem social proof op als vast onderdeel van jouw online marketing. Heb je een opdracht succesvol afgerond? Neem een actie om jouw social proof verder te vergroten.
Lees ook: Zo kom jij aan waardevolle testimonials!
Wil jij meer tips ontvangen hoe je jouw website en online marketing kunt verbeteren,
zodat jij meer (potentiële) klanten aantrekt?
Schrijf je dan nu in voor mijn nieuwsbrief.