10 waardevolle tips om meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief te krijgen

nieuwsbrief aanmeldingen

Verstuur jij al een nieuwsbrief maar blijven nieuwe aanmeldingen daarvoor uit? Wil jij weten hoe jij jouw e-maillijst aanzienlijk laat groeien?

In dit blogartikel geef ik jou 10 waardevolle én praktische tips die je kunt toepassen waarmee je nóg meer aanmeldingen voor je nieuwbrief kunt verzamelen. Als bonus beschrijf ik ook 4 factoren die jou helpen het aantal inschrijvingen extra te verhogen.

 

10 tips voor meer nieuwsbrief aanmeldingen

Hieronder vind je mijn tips waarmee je meer aanmeldingen kunt verzamelen voor je nieuwsbrief. Dit kan via je website, je socials, je nieuwsbrief zelf en ook via je e-mailhandtekening.

1. Via een eigen webpagina

Maak voor je nieuwsbrief een eigen (landings)pagina op je website. Beschrijf wat ze kunnen verwachten en neem ook mee wat de voordelen zijn als ze abonnee worden.

Voorbeeld: Ik geef aan dat abonnees meer rendement/klanten uit hun website halen als ze mijn praktisch toepasbare online marketing tips gaan toepassen die ik in mijn nieuwsbrief deel.

2. Via de footer of een sidebar

Het inschrijfformulier kun je ook nog op andere strategische plekken op jouw website vermelden. Zoals in de footer (het onderste gedeelte van een webpagina die op bijna elke pagina terugkomt). Zoals je hiernaast ziet (als je dit artikel op je desktop leest) heb ik het formulier ook bijgeplaatst in de sidebar (zijbalk) op mijn blogpagina.

3. Via het downloaden van een weggever

Een andere manier om abonnees te verzamelen is het plaatsen van één of meerdere ‘weggevers’ op jouw website. Maak ook voor jouw weggever(s) een aparte landingspagina. Ook hier gebruik je een formulier, waarbij je aangeeft dat ze na het invullen nu ook je nieuwsbrief periodiek ontvangen. Vermeld er expliciet ook bij hoe vaak dat is en dat ze zich te allen tijde kunnen uitschrijven.

 

 

4. Via een tekstlink (CTA) onderaan jouw blogartikel

Stel bijvoorbeeld de vraag aan je lezer: “Wil je geen blogartikel met tips meer missen? Schrijf je dan nu in voor mijn nieuwsbrief.” Uiteraard voeg je aan het woord ‘nieuwsbrief’ een link toe naar jouw landingspagina.

5. Via content-upgrades

Een content upgrade geeft extra informatie op het artikel dat de bezoeker op dat moment al aan het lezen is.

Voorbeeld: Ik heb een blogserie gemaakt van mijn 17 blogtips. In 3 blogartikelen heb ik de 17 tips verdeeld. Onderaan deze 3 blogs vraag ik of ze alle tips in één keer willen ontvangen en verwijs daarmee naar de webpagina met mijn e-book met 17 blogtips.

 

 

6. Via pop-ups, scroll-ups en exit-overlays op je website

Niet mijn favorieten, maar ook met een van deze manieren kun je nieuwsbrief inschrijvingen realiseren. En pop-up is een melding die opeens midden in je scherm verschijnt. Een scroll-up is wat subtieler en scrollt meestal beneden in je scherm naar boven. Een exit-overlay komt naar voren als je de website wilt verlaten.

7. Via een oproep op social media

Je kunt op social media aandacht geven aan jouw nieuwsbrief met een link naar de nieuwsbriefpagina op jouw website. Hetzelfde kan je doen met je weggever, hiermee stuur je de geïnteresseerde naar de pagina van je weggever.

8. Op je LinkedIn profiel

Ook op je LinkedIn profiel kun je aandacht geven aan je nieuwsbrief en/of weggever. Je kunt ze onderbrengen in de sectie Featured/Uitgelicht of bijvoorbeeld in je banner. De banner kun je maken met de online designtool Canva.

 

Weggever in je LinkedIn banner

 

9. Via het laten doorsturen van jouw nieuwsbrief

Onderaan jouw nieuwsbrief kun je een oproep doen aan bestaande abonnees om je nieuwbrief door te sturen aan hun connecties. Voeg dan tegelijk een knop toe zodat connecties via die knop ook weer direct worden doorgestuurd naar jouw nieuwsbriefpagina.

 

 

10. Via een link in jouw e-mailhandtekening

Voeg onder aan je e-mailhandtekening aanvullende tekst toe waarin je naar je nieuwsbrief en je mogelijke weggever verwijst.

 

 

4 belangrijke factoren die het aantal nieuwsbrief inschrijvingen nóg verder verhogen

1. Vraag zo weinig mogelijk contactgegevens

Websitebezoekers worden niet blij als ze (te) veel persoonlijke gegevens moeten invullen bij een inschrijving. Het allerbeste is alleen een e-mailadres te vragen.

Toch is het aan te raden naast het e-mailadres ook nog de voornaam van de inschrijver te vragen. Hiermee kun jij jouw nieuwsbrief personaliseren. Verwerk de naam van de inschrijver ook in de onderwerp regel van je nieuwsbrief. Hiermee verhoog je de de kans dat de ontvanger jouw nieuwsbrief opent (hogere openratio).

 

Een voornaam in de onderwerp regel van je nieuwsbrief verhoogt het openratio

 

2. Geef mensen een reden om zich in te schrijven

Zorg ervoor dat je op je webpagina van de nieuwsbrief bezoekers overtuigt om zich in te schrijven. Vertel wat ze kunnen verwachten en welke voordelen het voor hun heeft. Benoem de voordelen ook kort bij het inschrijfformulier en in de CTA-knop.

 

 

3. Neem twijfels weg

Plaats bij het inschrijfformulier een aanvullende tekst, die twijfels wegneemt. Zo willen mensen graag weten hoe vaak de nieuwsbrief verzonden wordt en of ze zich makkelijk kunnen afmelden.

 

 

4. Sociaal bewijs

Vraag aan jouw nieuwsbrief abonnees wat ze van jouw nieuwsbrief vinden en of je dit als review/quote op je webpagina mag bijplaatsen. Uiteraard liefst met naam en (kleine) foto.

 

Conclusie

Onderzoek heeft uitgewezen dat een nieuwsbrief versturen vele malen (ik heb gelezen tot 40 keer) effectiever is dan social media voor het aantrekken van nieuwe klanten.

Jouw e-maillijst is dan ook een van de meest belangrijke online marketing tools. Hoe groter deze lijst, hoe meer (potentiële) klanten je bereikt.

Ik hoop dat je met de toepassing van de tips uit dit blogartikel jouw e-maillijst verder kan laten groeien.

 

Lees ook:
9 redenen om (ook) te kiezen voor e-mailmarketing
Wat zet je in een Nieuwsbrief? 9 onderwerpen ter inspiratie
Hoe maak je een goede landingspagina?

 

 

Mis geen enkele online marketing tip en schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

TERUG NAAR ALLE BLOGS