Vermijd deze 16 verschrikkelijke afknappers op jouw website!

 “Waar knap jij nu op af bij een man of vrouw?”

Zeg nou zelf, jij hebt toch ook wel eens deze vraag gehad of mogelijk zelf gesteld op relatiegebied. Het antwoord van de witte sokken in sandalen is er zo eentje die iedereen wel kent.

Ook op websitegebied zijn er veel afknappers. En dat heeft tot gevolg dat de bezoeker geen match voelt om een relatie met jou aan te gaan. Daar gaat jouw nieuwe relatie (potentiële klant) … naar een concurrent waarbij hij tijdens websitebezoek geen afknappers tegenkomt en wél een match voelt.

In dit blogartikel geef ik jou 16 afknappers die jij maar beter kunt vermijden op jouw website.

 

Waar knappen websitebezoekers op af?

Naast dat veel zaken irritatie of (keuze)stress bij je bezoeker kunnen opwekken, zijn er nog diverse zaken die te wensen overlaten met betrekking tot gebruikersvriendelijkheid.

In april 2021 hield ik een poll op LinkedIn. De pop-ups kwamen als grootste afknapper naar voren, redelijk snel gevolgd door een onduidelijke website en een trage website. De vierde afknapper werd in de comments vermeld: schrijffouten.

 

 

Ik heb in dit artikel 16 afknappers op rij gezet. Je zult begrijpen dat de lijst nog langer is.

 

1. Pop-ups

Je kent ze wel, zodra je een website bezoekt, verschijnt er plotseling een pop-up in je scherm. Ik weet niet hoe snel ik op het kruisje moet klikken.

2. Onduidelijkheid

De websitebezoeker heeft haast en wil in enkele seconden na aankomst op je website duidelijk hebben:

  • wie er achter de website zit
  • wat jouw kernactiviteiten zijn
  • wat hij hier kan doen

3. Trage website

Dit is een bijzonder groot irritatiepunt bij veel websitebezoekers. Grote kans dat de bezoeker afhaakt en de website van een concurrent opzoekt.

4. Fouten in de tekst

Niet iedereen valt hierover. Ik persoonlijk wel en met mij nog vele anderen. Zorg voor foutloze teksten. Ze stralen professionaliteit uit. Houd in je achterhoofd dat je met fouten in je teksten potentiële klanten kunt mislopen. En dat is jammer.

Tip: Huur een tekstschrijver in die redactie kan voeren over jouw webteksten.

5. Slechte navigatie

Persoonlijk vind ik navigatie en menustructuur superbelangrijk op een website. Het maakt de website duidelijk en zorgt ervoor dat de bezoeker moeiteloos en in zo weinig mogelijk stappen kan vinden wat hij zoekt. Een goede navigatie speelt een grote rol in de gebruikersvriendelijkheid van jouw website.

6. Het ontbreken van vertrouwen

Dit onderwerp vind ik – naast navigatie – zo belangrijk dat ik er een apart blogbericht over heb geschreven: Zo voeg jij vertrouwen toe aan je website.

7. Te veel informatie / keuzestress

Hoort ook een beetje bij onduidelijkheid. Te veel informatie en met name op een homepage leidt tot keuzestress. De bezoeker is overweldigd en kan hierdoor besluiten de website voortijdig te verlaten. Houd je informatie op al jouw webpagina’s daarom kort en bondig.

Tip: Omdat dit voor mij ook een moeilijk punt was, heb ik het als volgt opgelost: 1) wanneer ik de bezoeker meer informatie wil geven, maak ik hier een blogartikel over. Zo kan ik op mijn webpagina’s doorverwijzen naar deze artikelen. En 2) verwerk de vragen die jouw bezoeker mogelijk kan hebben op een FAQ-pagina.

8. Sliders

Sliders (carrousels) staan nog op redelijk veel homepagina’s. Er zijn echter diverse onderzoeken en testen geweest van usability experts die aantonen dat sliders op je homepagina de conversie én de laadsnelheid van jouw website verlagen. Vermijden dus.

9. Stockfoto’s

Niet doen. Gebruik eigen foto’s en zorg ervoor dat er een paar professionele foto’s van jezelf op je website te zien zijn.

De enige uitzondering die ik maak, zijn de afbeeldingen bij mijn blogartikelen. Die haal ik meestal van Pixabay.com waar je rechtenvrij afbeeldingen kunt downloaden.

Mooier nog zou zijn om een eigen beeldbank te hebben die je ook kunt toepassen op blogartikelen. Werkt zeker goed voor je ‘personal branding’.

 

Stockfoto versus eigen foto

 

10. Statische websites

Een statische website is een website waar ‘niets’ gebeurt. Deze is een keer online gezet en de content wordt niet up-to-date gehouden. Soms staat er zelfs verouderde informatie, zoals trainingen of workshops die al lang al geweest zijn. Of de teksten zijn niet actueel, er staan bijvoorbeeld producten of diensten op, die niet meer geleverd worden. Erger nog als de website eigenaar zijn nieuwe diensten en producten er (nog) niet heeft opgezet.

Een website die niet ‘actueel’ is, is ook nadelig voor je positie in Google. Google houdt van dynamische website waarbij content ververst of aangevuld wordt. Zorg er dus voor dat je website up-to-date is en ‘in beweging’ blijft.

Tip: Houd je website in beweging met een blogrubriek. Hoge drempel voor jou? Check mijn e-book Starten met bloggen.

Het ook kan zijn dat jij zelf geen tijd, zin of expertise in huis hebt om de website bij te houden.

Tip: Huur een zzp’er in die je per uur betaalt die jouw teksten schrijft en/of jouw website voor je bijhoudt 😉.

11. Geen calls to action

Een call to action (CTA) is een knop waarmee je de bezoeker uitnodigt én helpt om een actie te nemen of een stapje verder te helpen in het proces dat je beoogt. Zorg ervoor dat er minimaal op elke pagina één CTA staat. Voorbeelden van acties: contact opnemen, iets downloaden of bestellen, jou volgen op social media, etc.

12. Onnodige gegevens vragen

Vraag je websitebezoeker geen gegevens die je niet nodig hebt (zoals een geboortedatum). Hoe meer gegevens je vraagt, des te sneller haken bezoekers af om een formulier in te vullen.

 

LinkedIn poll januari 2021

13. Lange lappen tekst

Jouw websitebezoeker wil snel vinden wat hij zoekt. Zijn aandacht spanne is laag en hij heeft weinig geduld. Lange lappen tekst worden niet gelezen. Dus:

  • schrap overbodige tekst
  • maak korte alinea’s met subkoppen
  • gebruik opsommingstekens
  • maak gebruik van witruimte
  • voeg – indien relevant – afbeeldingen toe

14. De website is niet responsive

Je denkt inmiddels dat het niet meer voorkomt in deze tijd, maar ze zijn er nog steeds. Je kunt erop rekenen dat bezoekers hier niet blij van worden en afhaken. Tegenwoordig bekijken de meeste bezoekers websites via hun smartphone.

15. Geen of slecht vindbare contactgegevens

Websites hebben verschillende doelen, contact opnemen is daar bijna altijd één van.  Plaats contactgegevens op verschillende plekken op jouw website:

  • op een aparte contactpagina
  • in je footer
  • in de bovenste balk layout (als je die hebt)

16. Geen vermelding van prijzen

Ook dit is een irritatiepuntje. Wanneer je websitebezoeker geen prijzen op je website vindt, is de kans groot dat hij denkt dat je ‘te duur’ bent. Met gevolg dat jouw bezoeker een deurtje verder kijkt bij jouw concurrent die wel prijzen op zijn website vermeldt.

 

Conclusie

Je ziet dat websitebezoekers veel redenen hebben om op een website ‘af te knappen’.

Zorg er altijd voor dat je website duidelijk, overzichtelijk en daardoor moeiteloos te gebruiken is voor je bezoeker.

Loop bovenstaande ‘afknappers’ eens na op je website en kijk of er onderwerpen zijn die je kunt verbeteren of verwijderen. Hiermee krijgt de bezoeker een fijnere gebruikerservaring (user experience). De kans dat hij dan terugkomt is veel groter. Mogelijk neemt hij zelfs al een (kleine) actie op jouw website.

NB. Een gebruikersvriendelijke website scoort ook nog eens hoger in Google. Zo haal jij meer rendement uit jouw website.

 

Lees ook:
Meer rendement uit jouw website met een Blog
Meer rendement uit jouw website met Calls to Action
Vermeld jij wel of geen prijzen op jouw website?

 

Meer tips ontvangen over webdesign?
Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief.

TERUG NAAR ALLE BLOGS