Vermeld jij wel of geen prijzen op jouw website?

Vermeld jij prijzen en tarieven op jouw website? Nee? Realiseer jij je dan ook dat wanneer je geen prijzen op je website vermeldt dat veel bezoekers dan denken dat je ‘te duur’ bent? En dat de kans groot is dat ze met je concurrent in zee gaan, omdat deze wel transparant in zijn prijzen is?

In dit artikel word jou duidelijk:

  • Wat redenen zijn om wel prijzen te vermelden
  • Wat redenen zijn om geen prijzen te vermelden
  • Hoe je prijzen (meer) inzichtelijk kan maken
  • Dat prijsstelling niet de enige reden is om voor jou te kiezen

 

Eerst even dit: mijn polls op LinkedIn

In november 2021 zette ik een poll uit op LinkedIn met de vraag: “Vermeld jij wel of geen prijzen op jouw website?”

Dit was de uitslag van mijn poll:

 

 

Circa tweederde van de website eigenaren vermeldt zijn prijzen. Eenderde vermeldt ze niet. Voor het wel of niet vermelden van prijzen zijn verschillende redenen aan te geven.

Na 2 jaar, in november 2023 herhaalde ik deze poll en hier bleek wederom dat de meeste ondernemers wel prijzen op hun website vermelden:

 

Redenen om wel prijzen te vermelden

Als webdesigner vind ik het belangrijk dat een bezoeker op een website vindt waar hij naar op zoek is. Hij komt in de meeste gevallen op jouw website omdat hij al geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Hij wil weten of jouw aanbod bij hem, maar ook bij zijn budget past. De websitebezoeker is ongeduldig en als hij niet snel – of helemaal niet – kan vinden wat hij zoekt, dan kijkt hij een deurtje verder. Bij jouw concurrent.

Onderstaande opsomming geeft diverse redenen om wel prijzen te vermelden op jouw website:

  • Geen prijzen leidt tot afhakers:
    • bezoekers denken dat jouw dienst of product heel duur is
    • bezoekers willen geen extra energie investeren om contact met jou op te moeten nemen voor je tarieven

 

Dit kwam ook duidelijk naar voren uit een eerder gehouden poll van jurist Lucia Spaans. Bijna tweederde van de websitebezoekers haakt af bij geen vermelding van prijzen:

 

 

  • Het voorkomt verkeerde verwachtingen bij de bezoeker
  • Het geeft de bezoeker mogelijkheid tot vergelijk
  • Transparantie in prijzen is klantgericht en wekt vertrouwen
  • Het scheelt je veel tijd in toch al kansloze offerte-aanvragen
  • Het filtert de juiste klanten die jouw prijs willen betalen

 

Ook Victor Huiting (LinkedIn specialist) vermeldde eerst geen prijzen op zijn website. Totdat hij een cursus bloggen wilde volgen en geen cursusprijs kon vinden op de websites die hij bezocht. Dat weerhield hem om contact op te nemen en zorgde er tevens voor dat hij vanaf dat moment wél prijzen op zijn website vermeldt:

“Ik merk dat ik sindsdien aanvragen krijg van geïnteresseerden die veel serieuzer zijn én mijn tarief gezien hebben. Vermelden van mijn tarief werkt dus ook als een soort filter zodat ik vaker mensen aantrek die nog beter mij passen. Niet iedereen is immers mijn klant :-). Dat collega’s dit kunnen zien vind ik overigens prima.” 

 

Redenen om geen prijzen te vermelden

Uiteraard zijn er redenen waarom ondernemers terughoudend zijn om prijzen en tarieven op hun website te vermelden.

Dienst of product is maatwerk

Bij maatwerk opdrachten kunnen grote verschillen in prijs optreden. Toch zou je jouw potentiële klant tegemoet kunnen komen met een richtprijs en toelichten welke zaken de prijs hoger of mogelijk lager maken.

Bang dat jouw prijzen afschrikken

Als je bang bent dat jouw prijzen de bezoeker afschrikken, bedenk dan dat juist het niet vermelden van prijzen hen nog eerder afschrikt dan mogelijk het wel vermelden van jouw hoge(re) prijs.

Schrikken de vermelde prijzen op jouw website de bezoeker af, dan zijn zij in dat geval sowieso niet jouw ideale klant. Plus dat je op deze wijze ook geen (kostbare) tijd verliest aan uitgebreide maatwerk-offertes die uiteindelijk toch niet tot een opdracht leiden.

Afschrikken kan overigens ook als je te lage prijzen hanteert. Lage prijzen zet mensen tot denken dat de kwaliteit van je product of dienst niet goed (genoeg) is.

Angst dat de concurrent meekijkt

Sommige ondernemers willen hun prijzen niet blootgeven omdat ze bang zijn dat de concurrent meekijkt. Angst (voor de concurrentie) is een slechte raadgever. Als je hieraan toegeeft, zul je jouw mogelijk nieuwe klant al bij het eerste bezoek aan jouw website verliezen. Gemiste kans dus. Houd niet je concurrent in gedachten bij jouw website content, maar jouw potentiële klant!

Overige redenen

Er zijn meer redenen waarom zelfstandig professionals geen prijzen vermelden. Dit zijn er een paar die in mijn poll werden aangegeven:

  • Prijzen kunnen afhankelijk zijn van de marktsituatie
  • De omvang van de opdracht bepaalt mede de prijs
  • Vaste klant of nieuwe klant
  • Personal pricing: De prijs afstemmen op de afnemer (zoals bijvoorbeeld voor een student een lagere prijs en voor een grote organisatie een hogere prijs)

 

Op de tweede poll reageerde Inge Dijkman Dulkes. Zij is taalprofessional en gaf aan geen prijzen op haar website te vermelden. Dit is haar toelichting:

“Ik vermeld geen prijzen op mijn site. Dat heeft meerdere redenen. De belangrijkste is dat de potentiële klant afgeschrikt kan worden door een prijslijst op mijn site, zonder dat wij elkaar hebben leren kennen. In de vertaalwereld zijn veel bureaus bezig die voor bodemprijzen vertalingen aanbieden, waardoor het ‘out of the blue’ melden van mijn prijzen leidt tot het verlaten van mijn site zonder dat ik de klant heb kunnen overtuigen van mijn meerwaarde ten opzichte van grootgrutters in vertalingen.
Een andere belangrijke reden is dat de ene tekst de andere niet is en de ene opdracht de andere niet. Ik bepaal dus per opdracht hoe ik mijn prijs bereken (per woord, per uur of per project). Uiteraard ben ik nooit te beroerd om in 1-op-1-contact met een klant helderheid te geven over mijn prijzen.”

 

Maak je prijs of tarief inzichtelijk

Vermeld je wel jouw prijs op je website, dan is het fijn als jij de bezoeker duidelijk maakt wat hij precies krijgt voor welke prijs. Maak ‘pakketten’ van je producten en geef daarin een specificatie wat bij de prijs is inbegrepen (en wat mogelijk niet). Vermeld daarbij ook:

  • wat – eventueel – onder meerwerk valt
  • andere zaken die de prijs mogelijk kunnen beïnvloeden
  • prijzen die mogelijk jaarlijks terugkomen zoals bijvoorbeeld onderhoud of licenties (zoals in mijn geval 😉.

Op deze manier ben je transparant en maak je jouw prijs inzichtelijk voor je bezoeker. En dat geeft ‘m duidelijkheid waarom jij duurder of goedkoper bent dan de concurrent.

Denk ook eens aan staffelprijzen. Hoe meer de klant afneemt, hoe lager de (uur)prijs. Ik doe dat bijvoorbeeld met mijn strippenkaarten voor website en online marketing support.

Er zijn ook organisaties/ondernemers die een slimme ‘calculator’ op hun website hebben. Na het invullen van bepaalde gegevens krijgt de bezoeker direct de kosten in beeld. Zoiets kan voor jouw bedrijf (en jouw klant) ook van toegevoegde waarde zijn. Misschien aardig om je eens in te verdiepen.

 

Dit was een reactie op mijn tweede poll van Emma van der Deijl, (food- en horecafotografe en zakelijke portretten):

“Elke opdracht is zó anders, dat prijzen vermelden niet eens kan, hoewel ik het best zou willen.”

Ik gaf haar volgend advies, wat Emma een interessante optie vond:

“Ik begrijp dat dat het lastig maakt Emma. Mogelijk zou je iets van een of meerdere fictieve voorbeeldopdrachten kunnen omschrijven met een indicatie van de investering die met zo’n opdracht gepaard gaat. Plus dat je daarbij vermeldt dat al jouw opdrachten per klant verschillen. Hiermee kunnen prospects een beeld vormen welke richting je tarieven opgaan.”

Misschien is dit ook een optie die jij kunt toepassen?

 

Andere redenen dat bezoekers voor jou kiezen

Naast prijsstelling kijken potentiële klanten ook naar andere zaken die meespelen of ze met jou in zee willen gaan. Deze zaken kun je zelf beïnvloeden door een aantal aanpassingen op jouw website.

Maak op jouw website daarom ook inzichtelijk wie jij bent, hoe jij werkt en benoem ook puntsgewijs wat jouw dienst of product hem oplevert (het resultaat). Ook zaken als een goede Over mij pagina en testimonials (wat klanten over jou zeggen) op jouw website dragen er zeker aan bij of de bezoeker voor jou zal kiezen.

Onderschat ook het belang van de tekst op je tarievenpagina niet. Bedenk goed: Wat is de mindset van je klant? Ziet hij jouw product of dienst als kosten of als een investering in zijn bedrijf? En is het een investering die zich terugverdient of genoeg andere waarde oplevert voor jouw klant? Schrijf een tarievenpagina waarmee je de mindset van jouw potentiële klant positief beïnvloedt zodat hij bereid is over te gaan tot de aanschaf van jouw dienst of product.

 

Conclusie

Ik wil vooropstellen dat het iedereen vrij is om wel of geen prijzen te vermelden op zijn website. Toch wil ik – als webdesigner – dit advies meegeven aan website eigenaren:

Een website bezoeker wil snel zonder veel gedoe en gezoek op jouw website duidelijkheid over de prijs van jouw product of dienst. Op deze manier laat je zien dat je transparant bent en dat wekt vertrouwen. Daarom adviseer ik – als het enigszins mogelijk is – om wél prijzen te vermelden op jouw website. Specificeer wat hij daar precies voor krijgt. Lukt het niet een vaste (pakket)prijs te geven, werk dan met een indicatie of vanaf-prijzen. En geef daar meer duidelijkheid over in een al dan niet uitgebreide toelichting.

 

[Dit blogartikel is geschreven en gepubliceerd op 29 november 2021 en daarna bijgewerkt en opnieuw gepubliceerd op 1 december 2023]

 

Lees ook:

 

 

Geen interessant artikel meer missen?
Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.

TERUG NAAR ALLE BLOGS