Verleiden op internet – Aartjan van Erkel
Aartjan van Erkel, de schrijver van dit boek is online copywriter, spreker en trainer. Nadat ik zijn boek ‘Maak ze gek!’ (2016) had gelezen waarin ik werd meegenomen in de wereld van copywriting, was ik zo enthousiast dat ik meteen ‘Verleiden op internet’ heb gekocht. Dit boek kwam in mei 2011 uit en werd een bestseller met meer dan 10.000 verkopen.
Waar gaat het over?
‘Verleiden op internet’ geeft je eenvoudige, krachtige overtuigingstechnieken om het rendement van je site te verhogen.
De ondertitel van ‘Verleiden op internet’ is ‘Hoe maak je een website onweerstaanbaar?’ en dat is wat Aartjan ook doet voor bedrijven waarvoor hij werkt. Hoe hij dat aanpakt en op welke onderdelen binnen een website dat mogelijk is, deelt hij met de lezers van zijn boek. Het boek bestaat uit 26 hoofdstukken, welke zijn opgesplitst in 4 delen. Hieronder een korte samenvatting op elk deel.
1. Maak je homepage klaar voor vliegensvlug zakendoen
De homepagina is de ‘voordeur’ van jouw website. Hier moet de bezoeker in één oogopslag zien:
- wie jij bent
- wat jij doet (jouw kernactiviteiten)
- wat de bezoeker hier kan doen
- en wat jou onderscheidend maakt
Er staan ‘call to actions‘ of links naar een aantal ‘toptaken‘ van jouw website. En daarbij is het ook nog belangrijk dat jij jouw homepagina rustig en overzichtelijk houdt.
2. Verleid én scoor met je productpagina’s
Als de bezoeker op jouw productpagina’s komt, zorg dan dat jouw USP’s* opvallend getoond worden. Zorg dat jouw pagina vertrouwen uitstraalt en dat de bezoeker zich herkent in wat hij leest. Zorg dat de afbeeldingen die jij gebruikt functioneel en informatief zijn. Als jij producten verkoopt, hou dan in jouw achterhoofd ‘wat schaars is verkoopt beter‘ en geef de schaarse voorraad aan.
* jouw Unique SellingPoints bestaan uit woorden die een voordeel van jouw dienst of jouzelf/jouw organisatie uitleggen
3. Schrijf leesbare tekstpagina’s, internetstijl
Er een verschil tussen gewone teksten en webteksten. Een webtekst wordt speciaal geschreven voor gebruik op internet. Voor internet schrijven geldt dat jij jouw teksten simpel houdt en de belangrijke info het eerst vermeldt. Het is van belang dat jij ‘scanbaar‘ schrijft, want jouw lezer heeft haast. Schrijf in ‘spreektaal‘ en gebruik de kracht van het verhaal (storytelling).
4. Sluit de deal met je webformulier
Ongelooflijk dat er nog 40 pagina’s van dit boek gewijd zijn aan het webformulier. Dit is de laatste stap voor een daadwerkelijke aankoop en hier kan nog veel fout gaan. Een verleidelijk formulier is snel, makkelijk en zonder nadenken in te vullen. In dit deel krijg jij praktische tips voor simpele en gebruikersvriendelijke formulieren, met een sausje van psychologische overtuigingstechnieken.
Wat vind ik ervan?
Ook dit boek heb ik razendsnel uitgelezen. Het ontvangen van tips ter verbetering van je website maakt hebberig en hier wil jij uiteraard méér van. En die krijg jij ook. Hoofdstuk na hoofdstuk. Omdat de meeste verbeteringen niet technisch zijn, kan iedereen hier in principe ook zelf mee aan de slag. Met eenvoudige ingrepen kun jij jouw teksten zó aanpassen dat bezoekers zich welkom voelen en zich laten overtuigen dat ze bij jou aan het goede adres zijn.
Conclusie
Mijn conclusie is – net zoals bij zijn andere boek ‘Maak ze gek’ – dat dit een fijn leesbaar en praktisch boek is voor iedere website eigenaar die meer rendement uit zijn website wil halen. En zeker als jij jouw website nog laat maken, kun jij de tips meteen meenemen in het (laten) schrijven van jouw webteksten. Een aanrader dus!
Beoordeling
Het boek is bij Bol.com te koop als paperback of e-book. Wanneer jij dit boek (of andere producten van Bol.com) koopt via onderstaande link, dan krijg ik daar een kleine commissie over. Jij betaalt zelf niets extra.
Lees ook:
– Webteksten schrijven. Zelf doen of uitbesteden?
– De do’s en don’ts voor een goede Homepagina
Naast boekreviews, plaats ik regelmatig blogartikelen met praktische tips waarmee jij jouw website of online marketing kunt verbeteren.
Mis het niet en schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.