10 tips die jou helpen een webdesigner te kiezen
Oké, je wilt een website laten maken. En je hebt besloten dit uit te besteden aan een webdesigner, want jij ziet jouw website als een investering voor jouw bedrijf.
- Hoe kies je uit de vele duizenden webdesigners díe webdesigner die jouw unieke website maakt?
- Waar let jij op zodat je de juiste keuze maakt?
In dit blogartikel zet ik 10 tips op rij die jou hiermee op weg helpen.
1. Webdesigner versus webdeveloper
Wellicht zie je – naast webdesigner – ook regelmatig de term ‘webdeveloper’ langskomen. Dit is het verschil tussen een webdeveloper en een webdesigner:
- Een webdeveloper (webontwikkelaar) is een programmeur. Hij heeft een technische achtergrond en maakt websites in code. Hij is meer gericht op de ‘back-end’ van de website.
- Een webdesigner heeft meer kennis van de ‘front-end’ van de website, dus datgene wat je ‘aan de voorkant’ ziet, het (grafisch) ontwerp.
Een webdesigner maakt het ontwerp veelal met gebruik van een content management systeem, zoals bijvoorbeeld WordPress. Het voordeel voor de klant is dat deze hiermee – indien gewenst – ook zijn eigen website kan aanpassen (tekst en afbeeldingen). Aandachtspunt: niet alle webdesigners bouwen ook websites, let er dus op dat je een webdesigner kiest die zowel design als bouw (technisch) kan uitvoeren.
Ga je met een webdeveloper in zee, dan heb je zelf geen grip op latere aanpassingen in je website. Je zult bij elke kleine of grotere wijziging de webdeveloper moeten inschakelen.
Er zijn uiteraard ook personen die zowel webdesigner als webdeveloper zijn. Voor een site met meer ingewikkelde technische functionaliteiten ben je daar aan het goede adres.
2. Webdesigner óf webdesignbureau (budget)
Heb jij enig idee wat een goed gebouwde website kost? Uiteraard heb jij een bepaald bedrag voor ogen, waarvoor jij jouw website wilt laten maken. Dan vallen zeker al die webdesigners en webdesignbureaus af die boven jouw budget zitten. En dat zullen er al veel zijn.
Over het algemeen vallen de prijzen bij webdesignbureaus hoger uit omdat zij meerdere experts in dienst hebben die bijdragen aan jouw website.
Lees vooral ook mijn artikel ‘Wat kost een website voor een ZZP’er’, zodat jij niet de fout maakt te veel of te weinig voor een website te betalen. Met alle gevolgen van dien.
3. Doelgroep van de webdesigner
De meeste webdesigners richten zich op bepaalde doelgroepen ofwel ‘ideale klanten’. Zo heb je bijzonder veel webdesigners die zich richten op coaches en trainers. Kijk of je binnen de doelgroep van de webdesigner valt, dan is het zeer waarschijnlijk dat de webdesigner ook bij jou past.
Mijn doelgroep is ‘de startende vrouwelijke 50+ ondernemer’. Maar dat betekent zeker niet dat ik alleen websites maak voor deze doelgroep 😉. Als mijn portfolio je aanstaat en er een klik tussen ons is, dan hebben we een mooie basis voor samenwerking.
4. Wat voor soort website
Er bestaan verschillende soorten websites. Het is belangrijk dat jij al een beetje weet wat het doel van jouw website is en wat je ervan verwacht, denk bijvoorbeeld aan
- een webshop
- een informatieve website die als online visitekaartje dienst doet
- een website als ‘marketingmachine’ die jouw bezoekers omzet in (potentiële) klanten, in dat geval heeft de webdesigner ook kennis van online marketing
- een online training / academy
Onderzoek of de webdesigner expertise heeft in deze mogelijkheden. Check hiervoor zijn portfolio.
5. Persoonlijke eigenschappen van de webdesigner
Wanneer je een website laat bouwen, ga je meestal een langdurende relatie aan met je webdesigner. Hij bouwt je website en wanneer deze klaar is, blijft hij in contact met jou door bijvoorbeeld het onderhoudscontract dat je afsluit. Ook als jij jouw website later nog wilt aanpassen of aanvullen, kun je jouw webdesigner hierbij inschakelen.
Het is daarom van belang dat je deze persoon kunt vertrouwen en daarnaast ook een klik voelt. Misschien herken jij bepaalde zaken in zijn persoonlijke verhaal (lees ook zeker de ‘Over mij’ pagina).
Let er bij het eerste contact op of de webdesigner goed naar je luistert en met jou meedenkt. Als het goed is, stelt hij veel vragen en zal je er ook op wijzen als hij zaken anders ziet. Plus dat hij jou goed kan uitleggen waarom dat zo is.
Je zit goed met jouw keuze als je het idee krijgt dat de webdesigner betrokken is en zich mede verantwoordelijk voelt voor het succes van jouw website.
6. Expertise van de webdesigner
Binnen het maken van een website zitten verschillende expertises. De mate van expertise verschilt per webdesigner. Dit zijn enkele expertises die terugkomen binnen een website:
- Design – layout, kleuren
- Techniek – goede werking van de functionaliteiten
- Online marketing – aanvullende kennis van online marketing maakt dat de webdesigner jouw website in een groter geheel ziet, waardoor je meer rendement uit je website kunt halen
- Conversieoptimalisatie – factoren die ervoor zorgen dat er acties op jouw website worden genomen
- Zoekmachinevriendelijkheid en zoekmachineoptimalisatie – Een gemiddelde webdesigner levert jouw website zoekmachinevriendelijk op. Er zijn webdesigners die ervoor zorgen dat jouw website geoptimaliseerd wordt voor de zoekmachines.
- Webteksten – Jij bent zelf verantwoordelijk voor het aanleveren van de teksten. Je schrijft ze zelf of schakelt een tekstschrijver in die gespecialiseerd is in het schrijven van webteksten (copywriter). Sommige webdesigners hebben aanvullend expertise op het gebied van taal of conversiegericht schrijven en kunnen jou hiermee helpen of adviseren.
7. Referenties van klanten
Kijk of de webdesigner referenties op zijn website heeft staan. Zo kun je opmaken hoe klanten de samenwerking hebben ervaren en wat ze zeggen over de opgeleverde website.
Overigens zet de webdesigner zelf deze ontvangen referenties op zijn website, wellicht zitten daar ook nep-referenties bij. Check dus zeker ook of er andere onafhankelijke referentiekanalen zijn waar hij geen invloed op heeft zoals bijvoorbeeld Google Reviews.
8. Portfolio websites
Bekijk zeker ook het portfolio van de webdesigner. Klik door naar de opgeleverde websites en bekijk of het design je aanstaat.
Geen doorklik? Wees kritisch en google de website. Check zeker of alles goed werkt en of het een duidelijke website is waar de bezoeker snel zijn weg vindt (gebruikersvriendelijkheid).
9. Biedt de webdesigner iets extra’s?
Sommige webdesigners delen hun kennis via het schrijven van blogartikelen om (potentiële) klanten verder te helpen om bijvoorbeeld meer rendement uit hun website te halen. Uit deze artikelen kun je ook opmaken of de webdesigner verstand van zaken heeft. In veel gevallen stellen ze ook gratis e-books beschikbaar waarmee je een stappenplan, checklist of tips kunt downloaden.
10. Via via
Dit is de meest fijne manier om de juiste webdesigner te vinden. Hij heeft al een website gemaakt voor een bekende van jou en die is hier zeer tevreden over.
Heb je in je privé-kring niemand die een website heeft laten maken, denk er dan eens aan om de vraag uit te zetten op social media. Binnen jouw vrienden/connecties zijn er altijd wel een paar die webdesigners kennen. Specificeer de vraag in wat voor website jij wilt en mogelijk voor welk budget, zodat je niet overspoeld wordt met suggesties voor webdesigners die niet bij jouw zoekvraag of budget passen.
Bonustip
Wat zeker nog extra helpt is om – na je voorbereiding – 2 of 3 webdesigners te kiezen en het gesprek met hun aan te gaan, dat kan telefonisch of bijvoorbeeld in een Teams sessie. Zorg dat je jouw vragen bij de hand hebt waar je heldere antwoorden op wilt hebben. In zo’n gesprek krijg je al meteen meer inzicht of de webdesigner jouw taal spreekt en niet strooit met vakjargon. Plus dat het ook het jouw gevoel versterkt of deze persoon wel óf juist niet bij jou past.
Conclusie
Ik begrijp dat het voor een leek lastig is een juiste keuze te maken voor een webdesigner. Uiteraard moet je bij iedere keuze die je maakt een ‘goed gevoel’ hebben. Je intuïtie kan je daarbij helpen. In het geval voor de keuze van een webdesigner zou ik zeker meer factoren laten meewegen om jouw keuze te maken.
LinkedIn poll
In een onlangs gehouden poll die ik heb uitgezet op LinkedIn, blijkt dat het overgrote deel van mijn connecties aangeeft een webdesigner te kiezen waarbij zowel gevoel als ratio een rol speelt.
LinkedIn poll
Voor de meeste (startend) zzp’ers is een website laten maken een hele investering. Neem hier dus de tijd voor. Het aanbod is groot. Er is daarom altijd een geschikte webdesigner voor jou en jouw budget.
Lees ook:
- 9 redenen waarom ik jouw ideale webdesigner ben
- 8 redenen om niet voor mij te kiezen als webdesigner
- Heb jij als zzp’er een website nodig?
Interesse in het laten maken van jouw website?
Bekijk dan eerst eens mijn portfolio, ontvangen referenties en lees mijn Over mij pagina.
Ben je daarna nog steeds geïnteresseerd 🙂 ?
Neem dan contact met mij op.