9 tips bij het kiezen van een domeinnaam

Veel zzp’ers voor wie ik een website ga bouwen, hebben al een of meerdere domeinnamen geregistreerd. Dat is verstandig, want domeinnamen zijn uniek en er kan maar één van bestaan. Dus als je al zeker weet welke domeinnaam je zou willen gebruiken voor je website en hij is nog vrij, registreer ‘m dan meteen. Het kost je meestal maar een paar euro per jaar.

In dit blogartikel leg ik jou uit wat een domeinnaam is, hoe deze is opgebouwd en geef ik jou 9 tips waar je op moet letten bij het kiezen van jouw domeinnaam.

 

Wat is een domeinnaam?

Een domeinnaam is het ‘adres’ van je website op het internet.

 

Hoe is een domeinnaam opgebouwd?

Een domeinnaam bestaat uit minimaal drie en maximaal 63 tekens. Speciale tekens zoals spaties, underscores en hoofdletters zijn niet toegestaan. Ook mag je geen accenten zoals bijvoorbeeld bij de é gebruiken.

Een domeinnaam bestaat uit een SLD (sub level domein) gevolgd door een TLD (top level domein). Deze laatste noemen we ook wel de extensie. Bij simoneravier.nl is simoneravier de SLD en .nl de TLD.

 

En dan hier de 9 tips:

1. Kies een makkelijk te onthouden of voor de hand liggende domeinnaam

Ik adviseer mijn klanten in de meeste gevallen om hun eigen voor- en achternaam te hanteren binnen de domeinnaam. Dit heeft als voordeel dat als jouw werkzaamheden wijzigen, je nog steeds gebruik kan maken van deze domeinnaam.

Je kunt ook je bedrijfsnaam als domeinnaam gebruiken, maar dan moet deze wel makkelijk te onthouden zijn voor je contacten.

 

2. Vermijd streepjes, cijfers en afkortingen in je domeinnaam

Is jouw gewenste domeinnaam al in gebruik en overweeg je om er dan een streepje tussen te zetten, doe dat niet. Het schept verwarring als de zoeker je domeinnaam zonder streepjes intikt en bij een andere website terecht komt. Ook cijfers en afkortingen in een domeinnaam zijn niet aan te raden, zoals bijvoorbeeld webdesign4u, het kan verward worden met webdesignforyou.

 

3. Moet je een zoekwoord in je domeinnaam opnemen?

Nee dat hoeft niet. Toch kan het uiteraard meewerken in de vindbaarheid als je je eigen naam of mogelijk je dienst of product in een domeinnaam verwerkt.

Werk je lokaal, dan kun je ervoor kiezen je plaatsnaam in de domeinnaam op te nemen. Voor mij zou dat bijvoorbeeld webdesignerincastricum.nl kunnen zijn. Maar niet zo geschikt, ten eerste te lang en omdat ik online werk is mijn woonplaats als zoekwoord niet van belang. Maar heb jij een fysieke winkel, restaurant, vergaderlocatie, kapsalon, massagepraktijk, e.d. dan is het toevoegen van een plaatsnaam zeker van toegevoegde waarde.

 

4. Hou je domeinnaam kort, eenvoudig en uniek

Een domeinnaam moet natuurlijk ook ingetypt worden op een toetsenbord en heel vaak ook op een toetsenbord van een smartphone. Dan is het fijn als de domeinnaam kort is. Ook moeten spelfouten voorkomen worden. Dat zou bijvoorbeeld bij mijn eigen achternaam Ravier – die je op z’n Frans uitspreekt: Rafjee – nog wel eens fout kunnen gaan.

 

5. Welke extensie kies je voor je domeinnaam?

Er zijn tegenwoordig veel extensies beschikbaar die je aan je domeinnaam kunt toevoegen. Heb je een Nederlands bedrijf en doe je alleen zaken in Nederland, dan is een landspecifieke extensie voor de hand liggend. De meest gebruikte extensies in Nederland zijn .nl en .com.

Heb je intentie om je diensten of producten ook in het buitenland aan te bieden, kies dan voor een .com of .eu extensie. De hoeveelheid extensies zijn legio. Tijdens het schrijven van dit artikel stuitte ik op deze lijst.

De .com extensie is overigens de meest gebruikte extensie en er komen er nog steeds meer bij.

 

6. Waar registreer je een domeinnaam?

Je kunt je domeinnaam registreren bij een hostingpartij. De meeste mensen kiezen voor het registreren van hun domeinnaam bij een hostingpartij die goedkoop is, een prijsknaller zeg maar. Let op! Goedkope hostingpartijen zijn niet voor niets zo goedkoop. De kwaliteit van de service – als je daar je website host – kan teleurstellend zijn en gaat vaak ten koste van de performance van je website en als gevolg daarvan je positie in de zoekresultaten.

Voor het registreren van je domeinnaam kan er echter niet zoveel fout gaan. Wil je overgaan tot het laten maken van een website, overleg dan met je webdesigner. Hij kan je adviseren over een goede hostingpartij. Jouw domeinnaam kan dan verhuisd worden van de ‘prijsknaller’ naar een betere partij en daar gekoppeld worden aan een geschikt hostingpakket.

 

7. Hoe weet je of een domeinnaam nog vrij is?

Bij elke hostingpartij kun je eenvoudig checken of een domeinnaam nog vrij is. Google op ‘domeinnaam registreren’ en kies een van de gegeven opties.

Zie onderstaande voorbeelden. simoneravier.nl is door mij geregistreerd, daar staat nu een oranje knop Verhuizen. simone-ravier is door mij (of een ander) niet geregistreerd en kan via de groene knop Registreren direct geregistreerd worden. Omdat mijn naam niet veel voorkomt, zie ik de noodzaak niet om meerdere domeinen en/of extensies te registreren.

 

 

 

 

8. Wat als de door jou gewenste domeinnaam bezet is?

Dan zijn er een paar dingen die je kunt doen:

  • Kiezen voor een andere extensie
  • Een koppelteken toevoegen
    (maar niet echt aan te bevelen i.v.m. mogelijke verwarring met de website zonder koppelteken)
  • Kijken of je de bezette domeinnaam voor een redelijk bedrag kan overnemen
    (deze hoeft namelijk niet actief in gebruik te zijn)
  • Of maak een keuze voor een andere unieke domeinnaam die ook past bij de website waarvoor je het wilt gebruiken.

 

9. Is het handig meerdere domeinnamen vast te leggen?

Als je meerdere domeinnamen vastlegt, kun je die ‘redirecten’ (verwijzen) naar de domeinnaam die je aan je website hebt gekoppeld.

Een voorbeeld hiervan is een LinkedIn connectie van mij, Marloes Durinck. Haar website is gekoppeld aan de domeinnaam marloesdurinck.com. Omdat haar naam nogal eens verkeerd gespeld wordt, heeft zij ook marloesdurink.com geclaimd, zonder c voor de k. Nu moet ik je zeggen dat ik bij het intikken van deze tekst als eerste Marlous met een u intikte. Dus ja, misschien nog twee extra domeinnamen claimen Marloes? 😉

Ook zijn er bedrijven die alle veelvoorkomende extensies voor hun eigen domeinnaam claimen, zodat anderen deze niet kunnen gebruiken.

Het kan handig zijn om hierover na te denken en de eventuele gevolgen afwegen als je dit niet doet.

 

Mijn eigen domeinnamen

Mijn bedrijf heet Simone Ravier Webdesign, en ik heb ervoor gekozen ‘webdesign’ weg te laten in de domeinnaam en gewoon mijn eigen naam te gebruiken. Dit heeft ook als voordeel – zoals ik al eerder in dit artikel benoem – dat als ik mijn werkzaamheden zou wijzigen, ik nog steeds gebruik kan maken van deze domeinnaam.

De domeinnaam voor mijn webdesign bedrijf is dus simoneravier.nl. Superfijn dus dat ik mijn eigen naam met de extensie .nl kon registreren. Ook heb ik nog 2 andere domeinnamen (websites), een voor mijn kunstwebsite atelierravier.nl (bekt heel lekker vind ik) en voor mijn netwerkwandelingen website netwerkwandelen.nl (ongelooflijk dat deze nog vrij was in 2021).

 

Conclusie

Een goede domeinnaam:

  • is uniek
  • is kort en duidelijk
  • kan je dienst of product benoemen
  • kan je eigen naam of bedrijfsnaam zijn
  • kan je woonplaats of regio bevatten als je lokaal werkt

 

Lees ook:

 

Vond je dit een interessant artikel?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang ieder nieuw artikel direct in jouw inbox.

Hulp nodig bij het laten maken van je website?
Neem dan contact met mij op voor een kennismakingsgesprek.

TERUG NAAR ALLE BLOGS