Starten met bloggen #3: Tip 13 t/m 17

Wil jij starten met bloggen? Maar weet je niet hoe? In deel #3 van deze blogserie geef ik jou de laatste praktische tips waar je op moet letten als jij gaat starten met bloggen.

Met bloggen als essentieel onderdeel van je online marketing strategie kun jij je onderscheiden van jouw concurrenten. Ook niet onbelangrijk: bloggen is goed voor je SEO, je wordt beter vindbaar in de zoekmachines en beter zichtbaar op social media voor potentiële klanten. 

Aarzel niet langer en ga nu écht aan de slag. Zie je het toch niet zitten of heb je geen tijd dit zelf te doen? Dan geef ik je aan het einde van dit blogartikel nog een alternatief.

 

Tip 13 t/m 17

13. Laat je blogpost nalezen vóór het publiceren

Publiceer niet meteen nadat je het blog hebt geschreven. Slaap er een nachtje over en lees dan je blog nog een keer goed na voordat je het gaat publiceren op je website. Haal de taalfoutjes eruit en schaaf hier en daar nog wat bij. Kijk of er iemand in je omgeving is die je blog wil nalezen en je feedback geeft.

14. Deel je blogartikel op andere online kanalen

Zorg voor een groter bereik door je blog te delen op je social media kanalen en via je e-mailnieuwsbrief. Op social media kun je jouw blogartikel zeker meerdere malen delen. Social media is een momentopname en in combinatie met het algoritme zal maar een klein gedeelte van jouw connecties/volgers het blogartikel op dat moment lezen. Meer keren posten van je blogbericht is zeker aan te raden.

15. Hoe vaak moet je een blogartikel plaatsen?

Misschien vraag jij je af hoe vaak je moet bloggen? Dat is helemaal aan jou. Het hangt er ook vanaf hoeveel tijd je beschikbaar wilt stellen. Wanneer je start met bloggen houd dan in ieder geval een consistente frequentie aan. Eén keer per maand is gewoonweg al een mooie frequentie. Let op dat kwaliteit boven kwantiteit gaat bij het schrijven van blogartikelen. Wil je sneller resultaat behalen, dan hoog je deze frequentie stap voor stap op.

Tip: neem in de stillere periodes (vakantietijd) de tijd om vooruit te schrijven. Zo heb je altijd wat blogs ‘op voorraad’ mocht het je in drukkere tijden niet lukken jouw blog te schrijven.

16. Hoe lang moet een blogartikel zijn?

En dan nog de lengte van jouw blogartikel. Uit hoeveel woorden moet deze minimaal bestaan? Of maximaal? Kort gezegd, om geïndexeerd te worden in de zoekmachines moeten dat minimaal 300 woorden zijn. Je kunt je echter voorstellen dat je in een artikel van 300 woorden niet echt de diepte in kunt gaan. En de bedoeling is nu juist om jouw expertise te tonen en lezers waardevolle content te bieden waar ze écht wat aan hebben. Het advies is om een blogartikel te schrijven van 1000 woorden. Staar je daar echter niet op blind! Blogberichten die ik al geschreven heb, vul ik heel vaak later nog aan met nieuwe extra tips of content, zodat deze in de loop der tijd steeds langer worden.

Je kunt je blogbericht langer maken door voorbeelden te geven en/of verhalen te vertellen.

17. Hoe kom je aan blogonderwerpen?

Misschien zul jij jezelf in het begin afvragen waar je over zou moeten schrijven, maar als je eenmaal met bloggen start, komen de ideeën steeds vaker vanzelf. Schiet je iets te binnen, schrijf het op en leg het vast in een document, dat kan eenvoudig in bijvoorbeeld Word. Hou per blogbericht één onderwerp aan en ga zo mogelijk de diepte in.

 

Geïnteresseerd in alle blogtips?

Ik heb alle 17 tips verzameld in mijn e-book Starten met Bloggen. Je kunt ‘m gratis downloaden.

 

 

Advies 

Na het lezen van dit blogartikel zul je je misschien afvragen of je dit wel wilt, kunt of er tijd voor hebt. Je hoeft niet alles zelf te doen als zelfstandig ondernemer. Uitbesteding is ook een optie.

  • Ga je het zelf doen?
    Er zijn nogal wat aandachtspunten waar je rekening mee moet houden met het schrijven van een blog. Met bovengenoemde tips – en die uit deel 1 en 2 van deze blogserie – heb je een goede houvast om te starten. Het beste advies is: Begin gewoon! Hoe spannend dat ook is. Gaandeweg zul je steeds beter worden in het schrijven van je blog en zal het je gemakkelijker afgaan. Kijk dan later ook weer eens terug op de blogs die je al geschreven hebt. Met de ervaring die je hebt opgebouwd kun je deze blogs weer herzien en aanvullen. Denk er ook eens aan om een blog- of schrijftraining te gaan volgen.
  • Of toch uitbesteden?
    Uiteraard is zelf schrijven het beste. Zo komt jouw eigenheid terug in je blogs. Zie je het helemaal niet zitten, heb je geen tijd of zin, maar wel budget? Kijk dan of je dit uit handen kunt geven. Er zijn veel schrijvers die dit voor je kunnen doen. Zoek op SEO tekstschrijver of online copywriter.

 

Lees ook: Méér rendement uit jouw website met een Blog

 

Veel succes met het starten van jouw blog!

Mis geen enkele online marketing tip meer en schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

TERUG NAAR ALLE BLOGS