Starten met bloggen #2: Tip 7 t/m 12

Wil jij starten met bloggen? Maar weet je niet hoe? In deel #2 van deze blogserie geef ik jou nóg 6 praktische tips waar je op moet letten als jij gaat starten met bloggen.

Met bloggen als essentieel onderdeel van je online marketing strategie kun jij je onderscheiden van jouw concurrenten. Ook niet onbelangrijk: bloggen is goed voor je SEO, je wordt beter vindbaar in de zoekmachines en beter zichtbaar op social media voor potentiële klanten. 

Aarzel niet langer en ga nu écht aan de slag. Zie je het toch niet zitten of heb je geen tijd dit zelf te doen? Dan geef ik je aan het einde van dit blogartikel nog een alternatief.

 

Hieronder vind je tips 7 t/m 12

7. Schrijf actief

In een actieve zin wordt maar één werkwoord gebruikt en geen voltooid deelwoord. Dit maakt je tekst vlotter leesbaar. Vermijd hulpwerkwoorden zoals: zijn, worden, hebben, kunnen, zullen, proberen. Een voorbeeld:

  • Passief: Zij kan je helpen bij het maken van je blog.
  • Actief: Zij helpt je bij het maken van je blog.

8. Voeg ‘rijke content’ toe

Onder rijke content verstaan we afbeeldingen, video’s of infographics. Gebruik sowieso een relevante afbeelding voor de header van je blog. Deze afbeelding triggert een lezer het blog te gaan lezen. Gebruik binnen je blog je rijke content die het verhaal versterkt of toelicht. Ik gebruik regelmatig screenshots/printscreens om mijn blogs te verduidelijken.

9. Hanteer jouw eigen schrijfstijl

Onderscheid jezelf door jouw persoonlijkheid in je blog naar voren te brengen. Dat kan bijvoorbeeld door je bijzondere schrijfstijl, je eigen mening te geven of je eigen ervaring te beschrijven. Voeg – indien van toepassing en mogelijk – humor of enthousiasme toe.

10. Voeg foto’s van jezelf toe

Door punt 8. hierboven te hanteren, kun je lezers aan je binden. Je laat iets van jezelf zien (in woorden). Met foto’s van jezelf zul je deze binding met je lezers nog verder kunnen realiseren. Denk bijvoorbeeld aan foto’s waar je aan het werk bent. Maar ook met wat meer persoonlijke foto’s geef je een stukje ‘vrij’ van wie jij bent. Dit kan bij jouw bezoekers een stukje herkenning of vertrouwen oproepen.

 

 

11. Breng links aan in en naar je nieuwe blogartikel

Breng links aan in het blogartikel die naar onderwerpen op jouw website verwijzen. Refereer naar en breng links aan naar andere blogs die mogelijk ook interessant zijn voor je lezer of die gerelateerd zijn aan elkaar. Deze blogs kun je ook toevoegen onder aan je blogbericht.

Al deze links kunnen ervoor zorgen dat bezoekers langer op je website blijven. Besteed er dus even tijd aan en loop je (oudere, bestaande) websiteteksten en blogberichten nog even door op mogelijk toepasbare links naar je nieuwe blog. Ook kun je externe links naar relevante websites plaatsen. Het plaatsen van relevante interne en externe links is ook goed voor je SEO. Interne links zorgen voor een langere ’time on site’ wat Google het signaal geeft dat jij relevante content biedt.

 

 

Wanneer jij een externe link plaatst, zorg dan dat deze wordt geopend in een nieuw tabblad. Zo blijft ook jouw blog nog geopend en kan de lezer makkelijk terugkeren naar jouw blog.

Zorg dat de linkteksten informatief zijn en vermijd termen als ‘klik hier’, ‘meer info’ en ‘lees verder’. Je link moet duidelijk maken wat er gebeurt (naar welke pagina of document) als de lezer erop klikt.

12. Zo sluit je een blog af

Sluit je blog altijd goed af, geef aan wat de lezer heeft geleerd. Dat kan bijvoorbeeld met een:

  • conclusie
  • samenvatting
  • advies

Geef ze aan het einde iets om over na te denken of om iets te doen, bijvoorbeeld het lezen van jouw andere blogs.

Vergeet ook niet een of meer CTA’s (calls to action) te plaatsen. Wat wil jij bereiken met je blog? Meer volgers? Contact met je lezer? Zorg dan voor CTA knoppen of tekstlinks die precies aangeven wat jij wilt:

  • “Volg mij op social media”
  • “Neem contact met mij op”
  • Als je deelknoppen hebt op je website: “Blog delen” met de icoontjes van de platformen

 

 

Als jouw lezers kunnen reageren in een reactieveld onder aan je blog, sluit dan af met een relevante vraag aan je lezer om de interactie aan te gaan.

Geïnteresseerd in de andere blogtips?

Lees dan ook het eerste blogartikel: Starten met Bloggen #1: tip 1 t/m 6. Deel #3 publiceer ik binnenkort en ik zal daar afsluiten met de laatste tips. Kun je niet wachten en wil je meteen aan de slag? Ik heb alle 17 tips verzameld in mijn e-book Starten met Bloggen. Je kunt ‘m gratis downloaden.

 

 

Advies 

Na het lezen van dit blogartikel zul je je misschien afvragen of je dit wel wilt, kunt of er tijd voor hebt. Je hoeft niet alles zelf te doen als zelfstandig ondernemer. Uitbesteding is ook een optie.

  • Ga je het zelf doen?
    Er zijn nogal wat aandachtspunten waar je rekening mee moet houden met het schrijven van een blog. Met bovengenoemde tips heb je een goede houvast om te starten. Het beste advies is: Begin gewoon! Hoe spannend dat ook is. Gaandeweg zul je steeds beter worden in het schrijven van je blog en zal het je gemakkelijker afgaan. Kijk dan later ook weer eens terug op de blogs die je al geschreven hebt. Met de ervaring die je hebt opgebouwd kun je deze blogs weer herzien en aanvullen. Denk er ook eens aan om een blog- of schrijftraining te gaan volgen.
  • Of toch uitbesteden?
    Uiteraard is zelfs schrijven het beste. Zo komt jouw eigenheid terug in je blogs. Zie je het helemaal niet zitten, heb je geen tijd of zin, maar wel budget? Kijk dan of je dit uit handen kunt geven. Er zijn veel schrijvers die dit voor je kunnen doen. Zoek op SEO tekstschrijver of online copywriter.

Lees ook: Méér rendement uit jouw website met een Blog

 

Veel succes met het starten van jouw blog!

Mis geen enkele online marketing tip meer en schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

TERUG NAAR ALLE BLOGS


Deel dit artikel in één klik met jouw netwerk: