Starten met bloggen #1: Tip 1 t/m 6
Wil jij starten met bloggen? Maar weet je niet hoe? In deze blogserie in 3 delen geef ik jou praktische tips waar je op moet letten als jij gaat starten met bloggen.
Met bloggen als essentieel onderdeel van je online marketing strategie kun jij je onderscheiden van jouw concurrenten. Ook niet onbelangrijk: bloggen is goed voor je SEO, je wordt beter vindbaar in de zoekmachines en beter zichtbaar op social media voor potentiële klanten.
Aarzel niet langer en ga nu écht aan de slag. Zie je het toch niet zitten of heb je geen tijd dit zelf te doen? Dan geef ik je aan het einde van dit blogartikel nog een alternatief.
Hier zijn de eerste 6 praktische blogtips
1. Zorg voor een pakkende titel / kop van je blog
Een pakkende titel kan een lezer overtuigen jouw blog te gaan lezen.
- Zorg dat de titel krachtig, aansprekend, uitdagend, verbazingwekkend of onverwacht overkomt.
- Benoem in de titel het probleem of de pijn van je lezer en je hebt zijn of haar aandacht. In je blog geef je de oplossing.
- Maak je titel niet te lang, aan te raden is maximaal 8 woorden en maximaal 70 tekens (de ruimte die je krijgt in de Google zoekresultaten).
- Mensen zijn dol op lijstjes, begin je titel met: 7 manieren om …, 8 tips waarmee …, 10 redenen om … .
2. Start met een goede openingszin
De openingszin is een belangrijke factor waarmee je de lezer kan vasthouden om verder te lezen.
Tips voor je openingszin(nen):
- Begin met een persoonlijk verhaal, zo geef je een beetje weg van jezelf en mogelijk herkent jouw lezer zichzelf in dit verhaal.
- Start met een vraag. Zo spreek je de lezer direct aan en trek je hem of haar mee in je verhaal.
3. Zet het belangrijkste aan het begin van je tekst
Zet het allerbelangrijkste vooraan in je artikel, maak er een stevige binnenkomer van. Probeer een gevoel (emotie) op te wekken bij de lezer. Een gevoel van spanning of herkenning. Je kunt ook starten met een verrassing en/of humor in je tekst verwerken.
Geef de lezer alvast een voorproefje wat hij of zij uit de blog kan leren of welke toegevoegde waarde de inhoud oplevert. Dit stimuleert de lezer om de tekst verder te lezen.
Heb je een opsomming van punten of redenen, zorg er dan ook voor dat de punten die het meest belangrijk zijn bovenaan staan.
4. Geef je blog een ‘snackable’ structuur
Lange lappen tekst lees jij toch ook niet graag? Zorg daarom voor korte alinea’s en geef de alinea’s subtitels. Zo kan de (ongeduldige) bezoeker ‘scannen’ wat hij of zij interessant vindt. Maak gebruik van opsommingen met behulp van bullets. Zorg voor voldoende witruimte.
5. Verwerk keywords in je blogartikel
Ook nog even aandacht voor SEO: zorg ervoor keywords (zoekwoorden die zoekers intikken in Google) te gebruiken in je titel en subtitels. Verwerk ook een aantal keywords in je alinea’s. Overdrijf daar niet in, hou de teksten prettig leesbaar.
NB.
Binnen je website hebben titels en subtitels codes. <H1> is de titel van je pagina, dan volgt <H2> voor je subtitels en dat kan eventueel nog doorgaan tot <H6>. De titel van je pagina wordt in code als volgt weergegeven: <H1>Titel</H1>. In de printscreen hieronder zie je dat de titel (Kopregel) van de pagina de HTML tag H1 heeft.
6. Zorg voor een goed leesbare blog
Leesbaarheid komt de gebruikersvriendelijkheid van je blog/website ten goede. Wissel korte en lange zinnen af, dat geeft ritme in je tekst. Soms kun je een lange zin in tweeën delen en heel vaak kun je overbodige woorden schrappen, zoals bijvoeglijke naamwoorden. Schrap alle zinnen die geen toegevoegde waarde geven aan je blog.
Zoals je kunt zien, maak ik zelf veel gebruik van de ‘bold’ functie. De woorden die de essentie van de alinea betreffen maak ik vet, speciaal voor de hele snelle ‘scanners’.
Zorg dat je tekstveld niet te breed is. Gebruik een maximale breedte van 2/3 van je scherm voor de tekst. Wanneer je de tekst over de gehele breedte van je scherm laat lopen, dan is dit veel vermoeiender om te lezen. Ik heb een sidebar naast mijn blogs, waardoor deze al een prettig leesbare breedte heeft.
Geïnteresseerd in de volgende blogtips?
Deel #2 van deze blogserie publiceer ik binnenkort, hierin staan de volgende 6 tips. In deel #3 sluit ik af met de laatste tips.
Kun je niet wachten en wil je meteen aan de slag?
Ik heb alle 17 tips verzameld in mijn e-book Starten met Bloggen. Je kunt ‘m gratis downloaden.
Advies
Na het lezen van dit blogartikel zul je je misschien afvragen of je dit wel wilt, kunt of er tijd voor hebt. Je hoeft niet alles zelf te doen als zelfstandig ondernemer. Uitbesteding is ook een optie.
- Ga je het zelf doen?
Er zijn nogal wat aandachtspunten waar je rekening mee moet houden met het schrijven van een blog. Met bovengenoemde tips heb je een goede houvast om te starten. Het beste advies is: Begin gewoon! Hoe spannend dat ook is. Gaandeweg zul je steeds beter worden in het schrijven van je blog en zal het je gemakkelijker afgaan. Kijk dan later ook weer eens terug op de blogs die je al geschreven hebt. Met de ervaring die je hebt opgebouwd kun je deze blogs weer herzien en aanvullen. Denk er ook eens aan om een blog- of schrijftraining te gaan volgen. - Of toch uitbesteden?
Uiteraard is zelfs schrijven het beste. Zo komt jouw eigenheid terug in je blogs. Zie je het helemaal niet zitten, heb je geen tijd of zin, maar wel budget? Kijk dan of je dit uit handen kunt geven. Er zijn veel schrijvers die dit voor je kunnen doen. Zoek op SEO tekstschrijver of online copywriter.
Lees ook:
– Méér rendement uit jouw website met een Blog
– Starten met Bloggen #2: tip 7 t/m 12
Veel succes met het starten van jouw blog!
Mis geen enkele online marketing tip meer en schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.