Online marketing. Een website is niet voldoende
‘Wat?!’ zal je denken, net een mooie website online en nu hoor je van mij dat het niet voldoende is. Inderdaad, op het moment dat jij communiceert dat jouw website online staat, zal je op dat moment veel bezoekers krijgen uit je netwerk. Maar daarna?
Hoe houd je de bezoekersstroom naar je website op gang?
Hoe blijf je ‘in the picture’ bij jouw huidige klanten?
Hoe kom je ’top of mind’ bij nieuwe klanten?
In dit blogartikel licht ik toe hoe je meer rendement haalt uit je website én beter online zichtbaar wordt met de inzet van extra online marketing kanalen en tools.
Wat is online marketing?
Online marketing zorgt ervoor dat jouw diensten en producten online zichtbaar worden bij je doelgroep. Online marketing is duurzaam. Als je het consistent uitvoert, pluk je daar jaar na jaar de vruchten van.
Zet naast je website extra online marketing kanalen en tools in
De basis van online marketing is jouw website. Daarnaast denkt iedereen bij online marketing vaak direct aan social media, maar ook e-mailmarketing is een effectief online marketing kanaal dat goede resultaten levert. Met één of meer social media kanalen en daarnaast een e-mailnieuwsbrief die je periodiek inplant en verstuurt (en niet alleen als je tijd over hebt), ben je al prima op weg met online marketing. Een weggever op je website zorgt voor nóg meer inschrijvingen op je e-maillijst.
Start met Content Marketing
Met content marketing werf en bind je klanten aan je met relevante content.
Content is een onderdeel binnen online marketing dat alles in leven houdt: je website, je socials en je nieuwsbrief. Zonder content bestaat er geen online marketing.
Een veel voorkomend onderdeel en effectieve inzet van content marketing is bloggen. Een mooie basis voor al je content.
Daarnaast kun je denken aan andere content vormen die misschien beter bij jou passen zoals:
- video’s
- infographics
- whitepapers, e-books, checklists, e.d.
- presentaties
- webinars
- audio/podcasts
Houd binnen je content rekening met zoekwoorden die jouw potentiële klanten gebruiken.
Resultaten van online marketing
Wanneer jij naast je website extra online marketing kanalen inzet, en dat consistent uitvoert, zal jij succesvoller zijn als zelfstandig ondernemer. Je haalt meer rendement uit je website en wordt beter zichtbaar bij je doelgroep.
Online marketing geeft positieve resultaten op het gebied van:
- naamsbekendheid / expertise / autoriteit
- vindbaarheid in de zoekmachines
- zichbaarheid op social media
- binding met jouw (potentiële) klanten
- meer websitebezoek
Conclusie
De basis van online marketing is je website. Zet je daarnaast andere marketing kanalen en tools strategisch in dan zal je als ondernemer je bereik en online zichtbaarheid aanzienlijk vergroten.
- Je blijft ‘in the picture’ bij huidige klanten
- Je komt ‘top of mind’ bij prospects
- Meer klanten en meer omzet liggen in het verschiet
Lees ook:
- Content Marketing: Meer succes met een Blog
- 9 redenen om (ook) te kiezen voor e-mailmarketing
- Waar op je website plaats je zoekwoorden?
Online marketing is meer dan alleen een website online hebben.
Vergroot je bereik met meer online kanalen en tools!