Méér rendement uit jouw website met een Blog

Starten met bloggen

Hik jij er – net zoals veel zelfstandig ondernemers – ook zo tegenaan om te gaan bloggen? Weet jij niet waarover je moet schrijven of denk jij dat je niet kúnt schrijven? Gemiste kans! Ik ben van mening dat bloggen een essentieel onderdeel van je online marketing activiteiten moet zijn. 

Wanneer jij gaat bloggen als (startende) ondernemer word jij succesvoller en trek jij meer potentiële klanten aan. Op deze manier haal je méér rendement uit je website.

 

Wat is een Blog?

Een blog is een verzameling teksten of artikelen, die worden gepubliceerd op een website. Een blog bestaat uit meerdere blogberichten (ook wel genoemd: blogartikel, blogpost). Bloggen valt onder de noemer content marketing, misschien heb jij de term wel eens voorbij horen komen. Jij ‘vermarkt’ jouw diensten (of producten) met het publiceren van relevante content. Relevante content is inhoud die jij beschikbaar stelt en waarmee jij jouw lezer verder helpt. Door bijvoorbeeld het delen van jouw kennis of het geven van tips of advies. Overigens kan content ook nog uit andere zaken bestaan, daar zal ik in een volgend blogbericht verder op ingaan.

Hieronder geef ik jou 7 belangrijke redenen waarom jij nú moet starten met bloggen.

1. Bloggen is goed voor je SEO

Het proces om je website hoger in de organische resultaten van Google te laten komen heet zoekmachineoptimalisatie of wel SEO (Search Engine Optimization). Dit is de absolute nummer één reden waarom jij nú moet starten met bloggen.

  • Bloggen zorgt voor meer relevante content op jouw website. Dit heeft een positief resultaat op jouw vindbaarheid in de zoekopdrachten. Uiteraard heb jij in jouw blogs de zoekwoorden gebruikt die potentiële klanten intikken.
  • Ook het feit dat jij regelmatig nieuwe content op jouw website plaatst, draagt bij aan jouw positie in Google. Google houdt van websites die ‘in beweging’ zijn. Een ‘statische’ website is niet meer van deze tijd.
  • Blogs kunnen ervoor zorgen dat bezoekers langer op jouw website blijven. Link daarom onder aan je blogbericht altijd naar andere berichten die mogelijk interessant zijn voor de lezer. Langer websitebezoek (time on site) geeft Google informatie dat jij relevante content biedt. Ook hiervoor word jij beloond bij de ranking in de zoekresultaten.
  • Soms zijn blogs zo interessant, dat andere websites besluiten een link ernaar plaatsen. Een link van een andere website naar de jouwe noemt men een backlink. Heb je veel backlinks naar jouw website, dan ziet Google dat jouw website of webpagina populair is. Dat wordt beloond door Google.
  • Wanneer je (een intro op) jouw blog communiceert via social media en/of in jouw e-mailnieuwsbrief met een link naar de blog op jouw website, krijg jij meer traffic naar jouw website. Ook weer een positief Google / SEO dingetje!

2. Personal Branding

In een blog deel jij jouw kennis met je lezers. Jij verschaft ze – gratis – waardevolle én relevante informatie. Hiermee toon jij jouw expertise over de onderwerpen waarover jij schrijft. Bloggen is ook een vorm van personal branding. Jij gebruikt jouw persoonlijkheid, kennis en ervaring om jezelf te onderscheiden van anderen. Lezers zullen jou hierdoor steeds meer herkennen, waarderen en vertrouwen: know-like-trust factor.

3. Social Selling

Naast jouw personal branding stel jij ook ‘social selling’ in werking. Social selling is de kunst van klanten naar jou toe te laten komen. Door het online zichtbaar zijn en delen van jouw kennis via social media zien jouw prospects steeds meer waardevolle informatie over jou en jouw diensten voorbij komen. Social selling is het tegenovergestelde van de koude acquisitie. Jij zult begrijpen dat dit wel een lange(re) termijn kwestie is. Zie jouw geplaatste blogs als de zaadjes die jij plant, welke jij op een later tijdstip kunt oogsten.

4. Meer kennis vergaren

Wanneer ik zelf een blog schrijf, bereid ik me goed voor. Vóór het schrijven van een blog verdiep ik me nóg meer in het onderwerp. Het internet is één groot kennisdocument waar velen hun kennis delen. Doe er jouw voordeel mee! Ten eerste uiteraard om goed voor de dag te komen en ten tweede om ook jouw kennis weer aan te vullen met (nieuw) opgedane informatie. Het is uiteraard ‘not done’ om informatie met copy / paste in jouw blog op te nemen, dus maak er jouw eigen verhaal van.

5. Groter bereik, netwerken, nieuwe volgers aantrekken

Onderschat de kracht van social media niet. Als jij met regelmaat jouw blogs deelt via een social media platform, zul jij ook een publiek gaan bereiken dat niet in jouw eerstegraads netwerk zit, maar in het tweede of derde. Daar zitten uiteraard ook potentiële klanten! Vinden zij jouw blogs interessant, dan kunnen zij besluiten om een connectie met jou te maken of jou te gaan volgen. Uiteraard kies jij het social media platform dat bij jou past en waar jouw potentiële klanten zich bevinden.

6. Onderscheid jezelf ten opzichte van jouw concurrenten

Door regelmatig relevante content te delen in jouw blog straal jij autoriteit uit en kun jij je onderscheiden ten opzichte van jouw concurrenten. Misschien bloggen jouw concurrenten (nog) niet, of minder, of zijn hun blogs minder interessant of relevant dan die van jou. Pak die kans en ga ermee aan de slag.

7. Bloggen is duurzaam

Hiermee wil ik zeggen dat een blog op jouw website nog jaren daarna rendement oplevert. Het heeft een plek op het internet ingenomen en als mensen op het onderwerp (zoekwoord) van jouw blog zoeken, komen ze hierop uit. Dit in tegenstelling tot het plaatsen van berichten op social media die daarna  al heel snel zakken (en op den duur verdwijnen) in de tijdlijnen van jouw volgers. Bloggen is dus een duurzame investering, waar je op lange(re) termijn nog steeds profijt van trekt.

 

E-book Starten met Bloggen

Ik heb al mijn blogtips verzameld in mijn e-book Starten met Bloggen. Ben je van plan het bloggen op te gaan pakken? Je kunt het e-book gratis downloaden.

 

 

Samenvattend

  • Bloggen is een krachtig én ‘duurzaam’ marketing instrument.
  • Je zult gaan groeien als (startend) ondernemer door het delen van je expertise
  •  Je krijgt meer bereik op social media.
  • Ook het SEO aspect is een zeer belangrijke reden om te gaan starten met bloggen. Je zult beter vindbaar zijn voor potentiële klanten.

Een blogrubriek is daarom een onmisbaar ingrediënt op jouw website. Je kunt hiermee méér rendement uit je website halen. De kans dat jij hieruit méér (potentiële) klanten zult bereiken en méér omzet zal genereren, wordt hiermee vergroot.

 

Lees ook:
Méér rendement uit jouw website met een Weggever
Méér rendement uit jouw website met Calls to Action

 

Geen tips meer missen om jouw website of online marketing te verbeteren?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

TERUG NAAR ALLE BLOGS


Deel dit artikel in één klik met jouw netwerk: