Méér rendement uit je website met een Weggever
Heb jij de term weggever wel eens voorbij horen komen? En vroeg jij je af wat dat was? In dit blogbericht leg ik jou uit wat een weggever is en – vooral – hoe je hiermee meer rendement uit jouw website kunt halen.
Ik vertel je ook:
- waar een weggever – inhoudelijk – aan moet voldoen
- hoe je deze kunt maken
- waar je ‘m op je website kunt plaatsen
Wat is een weggever?
De naam weggever zegt het al, het is een ‘kadootje’ in de vorm van relevante content die bezoekers kunnen downloaden op jouw website. Een weggever kun je maken in de vorm van een e-book, checklist, handleiding, whitepaper, etc. Je kunt ook een video beschikbaar stellen.
Het belang van een weggever
Met een gratis weggever op jouw website kun jij e-mailadressen verzamelen van jouw potentiële / ideale klanten. Wanneer een bezoeker van jouw website je weggever downloadt, dan toont deze interesse in jouw aanbod. Met deze actie wordt de bezoeker omgezet in een potentiële klant. Bij het downloaden wordt zijn e-mailadres toegevoegd aan jouw nieuwsbriefprogramma. Vanaf dat moment kun je hem op de hoogte houden van jouw business via jouw e-mailnieuwsbrieven. Ook zetten veel ondernemers een ‘marketing-funnel’ achter de weggever en krijgt de inschrijver periodiek nieuwe mailberichten van jou*. Goed voor de vele contactmomenten die nodig zijn voordat een potentiële klant een kopende klant wordt.
De weggever zorgt ervoor dat jouw e-maillijst gaat groeien. Met potentiële klanten!
*Het is overigens wettelijk verplicht dat jouw inschrijver zich te allen tijden kan afmelding van jouw nieuwsbrieven en/of funnels! Dat is in de meeste gevallen opgenomen in de footer van je e-mailprogramma.
Waar moet een weggever aan voldoen?
- Richt je met jouw weggever op jouw ideale klant.
- Het allerbelangrijkste van de weggever is dat deze van toegevoegde waarde is voor je ideale/potentiële klant.
- Deel in jouw weggever waardevolle informatie waar hij/zij mee verder komt in het aanloopproces naar het kopen van jouw dienst of product.*
- Of ga in op een probleem van jouw ideale klant en geef (gedeeltelijk) de oplossing.
- De weggever sluit goed aan op jouw productaanbod.
- Zorg ervoor dat de weggever duidelijk en beknopt is.
- Hou een maximaal aan van zo’n 15 pagina’s.
- Zet het lettertype een paar tandjes groter, prettig voor de lezer.
- Zorg voor een aansprekende titel en maak er een aantrekkelijk document van in jouw huisstijl.
- Vergeet niet jouw contactgegevens op te nemen in de weggever.
- Eindig met een CTA. Een CTA is een ‘call to action’ waarmee jij de lezer vraagt een actie te nemen. Zoals bijvoorbeeld contact met jou op te nemen voor meer informatie.
* In mijn eigen weggever beschrijf ik 15 belangrijke aandachtspunten zodat je goed voorbereid je website kunt laten maken. Op de laatste pagina is mijn CTA ‘Neem contact op!’ opgenomen en mijn e-mailadres vermeld. Het websiteadres is zichtbaar en aanklikbaar op elke pagina van de weggever.
Hoe maak je een weggever?
De meest eenvoudige manier:
- Maak een document in Word
- Zorg voor een nette opmaak, voeg eventueel nog wat afbeeldingen toe en sla het document op als PDF
Als je een beetje creatief bent:
- Maak jij jouw weggever in Canva of een ander opmaakprogramma
- Ook deze sla je op als PDF
- Maak een extra mooie afbeelding van de voorkant van je weggever door deze te uploaden in bijvoorbeeld smartmockups.com. Zo krijgt jouw weggever het uiterlijk van een echt boek. Plaats deze afbeelding op jouw website.
Meer informatie over Canva vind je in mijn blogbericht Grafisch ontwerp met Canva.
Waar kun je jouw weggever op je website plaatsen?
Er zijn veel plekken binnen jouw website waar je de weggever kunt plaatsen:
- Geef de weggever een eigen pagina en geef deze als menutitel ‘Gratis’. Er zijn heel veel mensen die heel graag op dit woord zullen klikken ;-). Op deze manier kan er ook eenvoudig via een extern kanaal een link naar deze pagina gemaakt worden.
- Veel bezoekers komen binnen op jouw homepagina. Nieuwe bezoekers hebben sowieso eerst een aantal contactmomenten nodig voordat ze mogelijk zaken met jou gaan doen. Het downloaden van de weggever en het daarna ontvangen van jouw e-mailnieuwsbrieven stimuleert de know-like-trust factor.
- In de sidebar van bijvoorbeeld jouw blogpagina.
- Je ziet ook veel op websites dat de weggever via een pop-up of een scroll-up wordt aangeboden. Zelf ben ik niet zo’n fan van deze zaken, ze komen nogal opdringerig over. Maar ze schijnen toch te werken, dus het is aan jou of je hiervoor kiest.
- Ook de footer is een ideale plek. Vooral omdat deze (meestal) op alle pagina’s terugkomt.
Nadat de bezoeker het formulier heeft ingevuld en verzonden, wordt zijn e-mailadres in jouw nieuwsbriefprogramma opgenomen. Tegelijkertijd ontvangt de inschrijver een e-mail met de link naar de weggever zodat deze gedownload kan worden.
Communiceer je weggever ook via andere kanalen
Uiteraard communiceer jij jouw weggever ook via de social media kanalen waar jouw ideale klant zich bevindt. Neem de weggever ook mee in de communicatie via jouw e-mailnieuwsbrief. Daarnaast is ook jouw e-mailhandtekening een perfecte plek om jouw weggever in de kijker te zetten.
Conclusie
Een weggever is niet alleen voor jouw potentiële klant, maar ook voor jouzelf van toegevoegde waarde.
- Het biedt een kans om meer rendement uit je websitebezoekers te halen. Bij het downloaden zal jouw e-mailadreslijst verder groeien.
- Door het schrijven van de weggever etaleer jij jouw expertise.
- Een weggever kan een eerste stap zijn binnen de ‘know-like-trust’ factor. Daarna blijft diegene ‘top of mind’ van jou en je business door de ontvangst van jouw nieuwsbrief. Met relevante content uiteraard.
[Dit blogartikel is geschreven en gepubliceerd op 2 november 2020 en daarna bijgewerkt en opnieuw gepubliceerd op 15 maart 2024]
Lees ook:
Mis geen enkele online marketing tip en schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.