Méér rendement uit je website met Calls to Action

“Wat is het doel van jouw website?” Dat is een van de eerste vragen die ik stel wanneer ik start met het bouwen van een website voor een klant. Elke website heeft namelijk één of meer doelen. Het inzetten van opvallende calls to action (CTA’s) op jouw website helpt om jouw doelen te bereiken. Je website wordt zogezegd ‘conversiegericht’. Tevens zorgen ze ervoor dat jouw webpagina’s geen ‘doodlopende wegen’ zijn. 

In dit blogbericht vertel ik jou meer over

  • de functie(s) van de CTA
  • het uiterlijk van de CTA
  • wat jij erop zet
  • hoe je jouw bezoeker extra stimuleert op de CTA te klikken
  • waar jij de CTA’s plaatst

 

Wat is de functie van een Call to Action?

De letterlijke vertaling van call to action is ‘oproep tot actie’. Een CTA haalt de bezoeker over een bepaalde handeling op jouw website te verrichten. Er zijn verschillende manieren waarop je ze kunt inzetten:

Ze laten jouw bezoeker direct een actie nemen
Zoals bijvoorbeeld:

  • contact opnemen
  • informatie aanvragen
  • iets bestellen

Ze zetten jouw bezoeker om in een potentiële klant
Een bezoeker aan jouw website heeft natuurlijk al min of meer interesse in jouw aanbod, anders was deze niet op jouw website terechtgekomen. Hij zal waarschijnlijk nog niet klaar zijn om meteen kopende klant te worden, maar bij oprechte interesse kan hij:

  • zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief
  • jouw weggever, die betrekking heeft op jouw aanbod, downloaden

Met deze acties laten de inschrijvers hun e-mailadres achter. Deze wordt opgeslagen in jouw nieuwsbriefmodule. Vanaf dat moment is jouw bezoeker een potentiële klant die je op de hoogte houdt van jouw business via jouw e-mailnieuwsbrief.

Als navigatiemiddel naar een volgende stap / pagina
Regelmatig gebruik ik een CTA als navigatiemiddel. Ik help de bezoeker om met één muisklik snel de volgende logische stap te nemen naar bijvoorbeeld een andere pagina die aansluit op de huidige pagina.

 

Het uiterlijk van de Call to Action

Tekstlink
De meest opvallende CTA’s zijn buttons, maar ze komen ook voor in de vorm van een tekstlink. Deze tekst is te herkennen aan een afwijkende kleur ten opzichte van de overige tekst. Meestal wordt hier een van de huisstijlkleuren toegepast. Een goed voorbeeld van deze CTA’s vind je aan het einde van al mijn blogberichten.

Grootte en vorm
Wanneer het een button betreft, moet deze groot genoeg zijn om op te vallen op de webpagina. Je oog moet er als het ware naar toe getrokken worden. Wil je dat de CTA er als een echte button uitspringt, pas dan afgeronde hoeken toe en plaats er een schaduw achter.

Kleur
Primaire kleuren zoals oranje, rood, blauw en groen zijn veel toegepaste kleuren voor de CTA button. De kleur van de CTA button moet beslist opvallen én contrasteren met de andere kleuren op jouw website. Speciaal voor de CTA buttons op mijn eigen website heb ik een extra kleur toegevoegd naast het bruin en blauw wat ik al had. De warmgele kleur waarvoor ik heb gekozen, trekt de aandacht. Daarnaast vind ik het mooi matchen met beide andere kleuren.

Hoover effect
Je kunt een hoover effect op de button toepassen, hiermee wordt deze door de bezoeker nog meer herkend als aanklikbare button. Wanneer de bezoeker er met de muis overeen hoovert, kun je de kleur van de knop laten veranderen, een extra pijltje tevoorschijn laten komen, een buitenrand laten verschijnen of juist laten verdwijnen.

Animatie effect
Daarnaast kun je ook een animatie effect toevoegen aan de button. Ik doe dat regelmatig en laat de CTA’s op verschillende manieren ‘bewegen’ zodat ze extra aandacht naar zich toetrekken.

Andere effecten
Ook een pijl richting de knop, een gezicht dat naar de knop kijkt of een persoon dat naar de knop wijst, laat de knop meer opvallen.

Witruimte
Zorg voor genoeg witruimte rondom de CTA button. Zo valt deze nog meer op.

 

Wat staat er op de Call to Action?

Vermijd nietszeggendheid of onduidelijkheid zoals ‘klik hier’ of ‘lees verder’. Op de CTA geef je een korte en accurate beschrijving die precies aangeeft wat er gebeurt als je erop klikt of die aangeeft naar welke pagina je wordt doorverwezen. Zo weet de bezoeker precies wat hem te wachten staat als hij erop klikt.

Of geef zo mogelijk ook een voordeel aan voor de inschrijver zoals hieronder:

 

Hoe stimuleer je jouw bezoeker de CTA aan te klikken?

Dit kun je doen door in de omgeving van de CTA extra tekst te zetten die:

  • onzekerheden wegneemt
  • en geruststelling toevoegt

Zie de voorbeelden hieronder: de aanvullende tekst onder het inschrijfformulier van de nieuwsbrief of het plaatsen van een keurmerk dicht bij de contactgegevens.

 

         

 

Waar zet je de Call to Action?

Zet altijd een CTA aan het einde van je webpagina en mogelijk op een andere strategische plek op de pagina, waar de bezoeker genoeg informatie heeft gekregen zodat hij bereid is een actie te willen nemen. Met een CTA aan het einde van je webpagina voorkom je ook dat de bezoeker ‘doodloopt’ en niet weet hoe hij verder moet gaan.

Hieronder zie je de CTA button die onderaan mijn pagina Webdesign staat. Mocht de bezoeker nog niet klaar zijn om contact met mij op te nemen voor het maken van een website, dan kan deze nog doorklikken op een van de twee tekstlinken die leiden naar meer informatie over mijn werkwijze en/of tarieven.

 

 

Conclusie

CTA’s mogen niet ontbreken op jouw website, ze zijn de ’triggers’ die tot conversie leiden. Daarbij verhogen ze de gebruikersvriendelijkheid op jouw website. Wanneer er geen calls to actions zijn die bezoekers helpen met volgende acties of stappen, kunnen ze ‘doodlopen’ op jouw webpagina. Check daarom elke pagina van jouw website en verhoog de conversie met het inzetten van CTA buttons of tekstlinks op strategische plekken.

Elke webpagina op jouw website moet minimaal één CTA hebben. Vermijd te veel calls to action, dat leidt weer tot keuzestress, waardoor jouw bezoeker in de war raakt en afhaakt.

 

Extra tip:
Pas calls to action naast je webpagina’s ook toe aan het einde van je blogberichten en social media posts  voor meer (inter)actie!

 

Lees ook:
Méér rendement uit je website met een Blog
Méér rendement uit je website met een Weggever
Weet jij waarom je links moet gebruiken op jouw website?

 

Geïnteresseerd in het laten maken van een conversiegerichte website?
Neem contact met mij op.

TERUG NAAR ALLE BLOGS