Het boek stond al een tijdje op mijn leeslijst: ‘Maak ze gek!’ van Aartjan van Erkel, online copywriter, spreker en trainer. Hij helpt ondernemers om meer te verkopen op internet door beter te worden in copywriting. ‘Maak ze gek!’ was in 2016 het best verkochte managementboek op online marketing gebied. Hoog tijd dus voor mij om erin te duiken. Ik was heel benieuwd naar de 10 opmerkelijke online marketing tips die hij in dit boek beschrijft. 

 

Waar gaat het over?

In het boek wordt in 10 hoofdstukken met praktische tips en heldere praktijkvoorbeelden beschreven hoe jij opvallend veel klanten trekt met online marketing als je copywriting inzet.

 

“Hoe beter je als ondernemer wordt in copywriting, dus in het kiezen van de juiste woorden die het gedrag beïnvloeden van je lezers, hoe meer omzet er binnenkomt. Als je beter wordt in copywriting, dan word je beter in verkopen.” – Aartjan van Erkel

 

Er worden in dit boek zó veel uiteenlopende tips gegeven die jij kunt toepassen om jouw website te verbeteren, dat er voor iedereen wel een of meerdere tips bij zitten welke jij nog niet kent of toepast.

Enkele van die tips:

  • vermijd clichés, wees als ondernemer èn in jouw dienst of product onderscheidend ten opzichte van jouw concurrenten
  • zorg voor bewijs en vertrouwen op jouw website, zorg voor een klik met je klant, zorg ervoor dat jij jouw lezers kunt overtuigen
  • vergeet niet de aandacht te behouden voor bestaande klanten (follow-up)

 

Wat vind ik ervan?

Ik werd er een soort van ‘hebberig en hongerig’ van. Hebberig om de opmerkelijke online marketing tips van Aartjan die ik nog niet kende toe te gaan passen op mijn website. Hongerig naar nog meer tips. Ik vond het interessant om te lezen hoe je met copywriting èn kennis van de werking van het menselijk brein ervoor kan zorgen dat iemand op je website binnenkomt als bezoeker en deze kan verlaten als potentiële klant.

Op het moment van lezen van dit boek was ik nog bezig mijn eigen website op te zetten. Met een paar kleine ingrepen heb ik al enkele van zijn direct toepasbare tips verwerkt op mijn site. Ontzettend veel zin om er (nog) verder mee aan de slag te gaan! Aan elk hoofdstukeinde werd het volgende hoofdstuk aangekondigd, waardoor mijn nieuwsgierigheid (honger) getriggerd werd om meteen aan het volgende hoofdstuk te beginnen.

Ik heb zijn eerste boek, de bestseller ‘Verleiden op internet – Hoe maak je een website onweerstaanbaar?’ nog niet gelezen, maar meteen besteld 😉

 

Conclusie

Ik heb mijn kennis van online marketing kunnen aanvullen met het begrip copywriting, waar ik eerlijk gezegd nog niet zo veel van af wist. Copywriting is kiezen voor de juiste woorden, waardoor het gedrag van de lezer wordt beïnvloed. Jij verleidt als het ware de bezoeker om potentiële klant te worden. Vanaf nu zal ik anders gaan kijken naar webteksten en vooral ook de teksten van de websites die ik mag maken (waarbij het overigens de verantwoordelijkheid van de klant is om goede teksten aan te leveren). Dit boek is een aanrader voor alle (startende) zelfstandig ondernemers die hun webteksten nog gaan schrijven (of laten schrijven)!

 

Beoordeling

Het boek is bij Bol.com te koop als paperback of e-book. Wanneer jij dit boek (of andere producten van Bol.com) koopt via onderstaande link, dan krijg ik daar een kleine commissie over. Jij betaalt zelf niets extra.

Lees ook:

Webteksten schrijven. Zelf doen of uitbesteden?

Bekijk het YouTube filmpje waarin Aartjan van Erkel copywriting uitlegt:

Wat is copywriting?

 

Naast boekreviews, plaats ik regelmatig blogs met praktische tips waarmee je jouw website of online marketing kunt verbeteren.

Mis het niet en schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

TERUG NAAR ALLE BLOGS