Hoger in Google #6: Waar plaats je zoekwoorden?

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) lijkt een ingewikkeld onderwerp, toch zijn er een aantal aspecten die jij zelf kunt uitvoeren zodat je website beter vindbaar wordt.
In dit blogartikel leg ik jou uit:
- wat zoekmachineoptimalisatie is
- waarom zoekwoorden belangrijk zijn
- wat het verschil tussen short tail- en long tail-zoekwoorden
- op welke plekken op jouw webpagina’s je zoekwoorden plaatst
Ook vertel ik je aan het eind nog even wat het verschil is tussen SEO en SEA.
Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO)?
SEO (Search Engine Optimization) is de Engelse term voor zoekmachineoptimalisatie die je veel langs ziet komen. Maar wat is het nu precies? Dit is de definitie van Wikipedia:
Zoekmachineoptimalisatie is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden. ~ Wikipedia
Binnen ‘het geheel aan activiteiten’ maakt het toepassen van zoekwoorden én deze strategisch op je webpagina’s plaatsen onderdeel uit van zoekmachineoptimalisatie.
Waarom zijn zoekwoorden belangrijk?
Zoekwoorden (keywords in het Engels) zijn woorden waarmee jouw website gevonden wordt op het internet. Ze worden ingetikt via de zoekmachines zoals Google en op basis daarvan krijg je een lijst met (zoek)resultaten.
Door zoekwoorden binnen je website strategisch te plaatsen zullen jouw webpagina’s beter gevonden worden.
Als jouw website beter wordt gevonden, zal je met meer bezoekers ook meer kansen creëren om jouw aanbod aan de man (of vrouw) te brengen. En dat wil je!
Het verschil tussen short tail- en long tail-zoekwoorden
Er is onderscheid in short tail-zoekwoorden en long tail-zoekwoorden. De eerste bestaat uit slechts één woord en de tweede bestaat uit meerdere woorden, zoals een vraag die iemand intikt. Je hebt meer kans gevonden te worden als je jouw zoekterm laat bestaan uit meerdere woorden.
Bekijk dit voorbeeld van 3 opties in zoekwoorden voor een restaurant dat pizza’s bezorgt:
- pizza
- pizza bezorging
- pizza bezorging in Alkmaar
Je kunt je voorstellen dat de laatste long tail-zoekterm specifieker is, waardoor de kans groter is dat de website van het restaurant beter gevonden wordt.
Waar plaats je zoekwoorden?
Voor elke webpagina bepaal je op welk zoekwoord je gevonden wilt worden. Zorg ervoor dat dat elke webpagina een ander zoekwoord krijgt. Maak de zoekwoorden zo mogelijk ‘long tail’, zie mijn opmerking in de paragraaf hierboven. Hieronder geef ik de jou plekken aan waar zoekwoorden niet mogen ontbreken.
In titels en subtitels
Titels en subtitels (kopteksten) krijgen codes mee van jouw webdesigner. Deze worden gekozen via een pulldown menu in het Dashboard van het artikel of de webpagina. Zo krijgt de hoofdtitel van je webpagina de code H1 mee en subtitels H2 tot aan H6. Zie de afbeelding hieronder. Met deze codes weet Google op welke (zoek)termen jouw pagina’s geïndexeerd moeten worden.
Dit is ook waarom je nooit ‘Welkom op mijn website’ of ‘Home’ in de titel van de homepagina moet zetten.
In de eerste zin of de eerste alinea
Gebruik ook zoekwoorden (of synoniemen van zoekwoorden) in de eerste zin of alinea van je webpagina. Bij mijn blogartikelen is dit de introtekst, die ik meestal ook vetgedrukt weergeef.
In de permalink
Een permalink is het adres (de URL) van elke afzonderlijke webpagina of (blog)bericht. Deze link geeft WordPress automatisch als je een nieuwe pagina aanmaakt. Meestal staat daar ook de titel van je pagina, dus heb je daar in principe al je zoekwoord. Maar je kunt de permalink aanpassen en mogelijk nog een relevant zoekwoord toevoegen. De permalink staat in het Dashboard van een WordPress website onder de titel van een pagina of bericht.
Belangrijk detail: pas alleen je permalink aan als je een nieuwe pagina of bericht online zet. Wijzig geen permalinks als je pagina al langer online staat. Dan heb je vaak al verwijzingen binnen je website aangebracht naar deze webpagina en dan ontstaan er ongewenste ‘broken links’ als je de permalink wijzigt. Het ‘adres’ wijzigt en kan dan niet meer worden gevonden.
In interne links
Interne links zijn links die gaan naar een andere pagina binnen jouw eigen website. Deze links zijn verwerkt in menu-items van je hoofd- en submenu, webteksten, footer en zijbalken en CTA-buttons.
Dat is waarom je ook beter geen termen als ‘lees verder’ en ‘klik hier’ in links moet zetten. En beter ook geen vage omschrijvingen in je menu-items zoals ‘aanbod’, ‘producten’ of ‘diensten’. Wees concreet met een goede zoekterm in deze belangrijke links.
In de omschrijving van foto’s en afbeeldingen
Wist je dat er ook wordt gezocht via Google Afbeeldingen? Zorg er daarom ook voor dat je vóórdat je jouw foto’s uploadt naar je mediabibliotheek binnen je website, je ze een naam meegeeft met een zoekwoord erin. Je kunt je voorstellen dat de omschrijving IMG12345 niet zoveel toegevoegde waarde heeft in de zoekresultaten 😉.
Zoekwoorden verderop in je platte tekst
Wat ik regelmatig doe om teksten meer ‘scannable’ te maken is relevante (zoek)woorden vet te maken. Google ziet vetgedrukte woorden ook als belangrijke zoekwoorden.
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
Omdat deze afkortingen veel gebruikt worden, wil ik het verschil tussen die twee hier nog even kort voor je toelichten.
Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA is dat SEO gratis is en SEA niet.
De afkorting SEA staat voor Search Engine Advertising oftewel zoekmachine adverteren. Het doel van zowel SEO als SEA is het verkrijgen van meer bezoekers op je website. Maar voor SEA moet je betalen zodat je advertentie hoog in Google blijft staan. Stop je met SEA, dan zakt je website weg in de zoekresultaten. En heb je eigenlijk niet duurzaam geïnvesteerd in het hoger komen in de zoekmachines. Wat bij SEO wel het geval is.
Conclusie
Je hebt kunnen lezen dat zoekmachineoptimalisatie geen ingewikkelde materie hoeft te zijn. Met de hierboven genoemde aandachtspunten waar je zoekwoorden binnen je website plaatst, kun ook jij je site een handje op weg helpen naar betere vindbaarheid.
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een duurzame investering in jouw website.
Het strategisch plaatsen van zoekwoorden maakt daar deel van uit.
Lees ook:
- Weet jij waarom je links moet gebruiken op jouw website?
- Wat staat er op jouw websitemenu?
- Hoger in Google #5: Een snelle website
Vond je dit een interessant artikel?
Volg mij op LinkedIn of schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang ieder nieuw artikel direct in jouw inbox.