Hoger in Google #4: Hou je website in beweging
Héérlijk, de lancering van jouw nieuwe website heeft zojuist plaatsgevonden. Er is veel tijd gaan zitten in het hele proces van ontwerp en bouw. Nu de website online staat, kun je eindelijk achterover zitten.
Nou… nee!
Het tijdperk van statische websites waarop niets meer gebeurt na de lancering is voorbij.
In dit blogartikel geef ik aan waarom jouw website beweging nodig heeft en hoe jij dit zelf – of met een beetje hulp – kunt oppakken.
Jouw website heeft blijvend aandacht nodig
Niet alleen tijdens het bouwproces, maar ook ná de oplevering. Tenminste, als jij niet achter wilt blijven op je concurrenten die wél een ‘actieve’ website hebben.
Een actieve website?! Jazeker, lees snel verder, ik leg het je uit.
Je komt hoger in Google met een actieve website
SEO oftewel zoekmachineoptimalisatie zorgt ervoor dat jouw website hoger in de ‘organische’ zoekresultaten komt. Organisch wil zeggen, dat je daar niet voor betaalt. Er zijn diverse stappen die je daarvoor kunt nemen, zoals je website ‘actief’ houden.
Een actieve (dynamische) website die veel wordt ‘ververst’ met nieuwe content krijgt een hogere ranking in Google. Is jouw website ‘statisch’, dan zal deze steeds verder in de zoekresultaten zakken.
Hoe houd jij jouw website actief?
Dat is niet zo moeilijk. Wees je ervan bewust dat jouw website nooit klaar is en op vele manieren verbeterd of aangevuld kan worden. De content die nu op jouw website staat, is misschien geplukt van een oude website en herplaatst.
Tip: Neem periodiek de tijd om je website door te spitten. Plan bijvoorbeeld één keer in de 3 maanden een dag hiervoor in je agenda. Dan heb je een mooie stok achter de deur.
Hieronder geef ik jou een to-do-lijstje welke onderwerpen je kunt nalopen.
1. Ga starten met bloggen
Schrijf blogartikelen over jouw expertise. Verwerk daarin relevante zoekwoorden die jouw doelgroep intikken in de zoekmachine. Beschrijf het probleem waar zij een oplossing voor zoeken. Doe je dit op regelmatige basis, dan wordt jouw website steeds beter gevonden in de zoekmachines.
Ik begrijp dat het een drempel is voor veel ondernemers om te gaan starten met bloggen. Misschien dat mijn gratis e-book Starten met Bloggen jou helpt en de drempel verlaagt.
Er zijn nog veel meer voordelen voor zelfstandig ondernemers om te gaan starten met bloggen. Ik heb er dit artikel over geschreven: Méér rendement uit jouw website met een Blog.
2. Loop je teksten periodiek na
Teksten kunnen te lang zijn of bijvoorbeeld (nog) niet onderverdeeld in alinea’s met kopjes. Want uiteraard wist jij al dat bezoekers geen lange lappen tekst gaan lezen. Ze scannen namelijk. Daarom zijn kopjes ideaal, zo vinden bezoekers snel wat ze zoeken en haken niet vroegtijdig af. ‘Snackable’ content noemen we het ook wel.
Misschien kun je daarnaast in jouw teksten wat meer overtuiging toevoegen, zodat de kans groter wordt dat je jouw bezoeker kunt omzetten in een (potentiële) klant. Dan vindt er zogezegd conversie plaats.
3. Controleer of je aanbod actueel is
Check of je niet vergeten bent nieuwe diensten en/of producten toe te voegen en oude – indien gewenst – te verwijderen.
4. Voeg call to action (CTA) buttons toe
Heb jij minimaal op elke pagina een CTA-button? Zo’n button triggert jouw bezoeker om tot actie over te gaan. Dat kunnen diverse zaken zijn, zoals:
- Contact opnemen
- Inschrijven voor je nieuwsbrief
- Offerte aanvragen
Voeg ze (nog) toe, waar nodig. En maak ze opvallend.
5. Werk je portfolio bij
Vergeet niet na elke opdracht je portfolio bij te werken. En misschien zitten er bij jouw oudere portfolio wel stukken bij die je niet meer wilt tonen. Verwijder deze dan.
6. Voeg testimonials toe
Zorg er ook voor dat je na afronding van een opdracht een testimonial aan je klant vraagt en plaats deze op jouw website. Testimonials zijn goed voor het stukje vertrouwen dat de bezoeker nodig heeft om mogelijk klant bij jou te worden.
7. Update de agenda
Heb je een agenda op je website, hou deze ten alle tijden actueel. Zorg ervoor dat alle nieuwe events erop staan en verwijder oude events.
8. Zorg dat de pagina workshops/trainingen up-to-date is
Wanneer je workshops of trainingen geeft, zorg ook daar dat actuele data geplaatst zijn. Is een workshop of training inmiddels gegeven? Haal de datum dan weg en plaats de nieuwe datum. Nog geen nieuwe data bekend? Zet er dan iets neer zoals ‘nieuwe datum volgt nog’.
9. Controleer of jouw acties nog actueel zijn
Misschien heb je van tijd tot tijd speciale acties voor je klanten op je website geplaatst. Hou ook je acties actueel en verwijder acties die inmiddels verlopen zijn.
LinkedIn poll
In maart 2022 hield ik een poll op LinkedIn met de vraag ‘Hoe vaak werk jij aan je website?’ Onderstaand de uitslag van de poll:
Het blijkt dat de meeste website eigenaren vrij regelmatig aan hun website werken. Dit zijn de meest voorkomende werkzaamheden die zijn genoemd in de reacties:
- bijplaatsen van nieuwe blogberichten
- oude blogberichten aanpassen
- webpagina’s bewerken (tekst en/of opmaak)
- checken of alles nog klopt
- bijwerken portfolio
- bijwerken events
- aanpassingen online trainingen
Conclusie
Er wordt veel gedacht dat het hoger komen van een website in Google een ingewikkelde en technische aangelegenheid is. Dit artikel bewijst dat je ook zelf stappen kunt nemen om bij te dragen aan dit proces.
Hou je website daarom in beweging:
- voeg regelmatig nieuwe content toe
- zorg ervoor dat je content up-to-date blijft
Veel succes!
Lees ook:
– Hoger in Google #3: Google Reviews
– Hoger in Google #2: Gebruikersvriendelijkheid
– Hoger in Google #1: Google Mijn Bedrijf
Vond je dit een interessant blogartikel?
Mis geen enkele tip meer en schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.
Of volg mij op LinkedIn.
Hulp nodig bij het maken van jouw website?
Neem vrijblijvend contact met mij op om kennis te maken.