Hoger in Google #3: Google Reviews
Wil jij hoger komen in de zoekresultaten van Google? Zonder technisch gedoe? Er zijn veel stappen die jij gemakkelijk zelf kunt nemen om hoger te komen in de ranking van Google. In deze blogserie ‘Hoger in Google’ beschrijf ik een aantal van deze stappen.
Het vragen van Google Reviews aan jouw klanten is daar één van. Je komt hoger in de lokale zoekresultaten van Google (Google Maps), zodat je online beter zichtbaar wordt.
Ik leg jou in dit artikel uit wat de toegevoegde waarde van de reviews is voor jouw bedrijf en hoe jij Google Reviews eenvoudig kunt aanvragen.
Google Mijn Bedrijf (GMB)
Belangrijk punt vooraf: Google Reviews kun je pas aanvragen als je een Google account hebt én een Google Mijn Bedrijf pagina hebt aangemaakt. In mijn eerste blogartikel Hoger in Google heb ik beschreven hoe je deze GMB pagina aanmaakt. Heb je deze pagina nog niet, lees het artikel en maak ‘m dan eerst aan.
Waarom Google Reviews?
Google Reviews zorgen o.a. voor:
- betrouwbaarheid en een positieve uitstraling van jouw bedrijf
- online zichtbaarheid binnen de (lokale) zoekresultaten van Google
- het verschil of een potentiële klant voor jou kiest of voor een concurrent
- meer kliks naar jouw website, dus meer websitebezoekers, wat ook weer bijdraagt aan een betere ranking
Genoeg redenen dus om ermee aan de slag te gaan.
Zo vraag je Google Reviews aan
Maak het jouw klanten zo gemakkelijk mogelijk en stuur ze via ‘Reviewformulier delen’ in het GMB Dashboard een directe link om een review te kunnen plaatsen.
Stap 1 – Ga naar jouw GMB pagina
Stap 2 – Ga op de Home pagina naar het blokje ‘Krijg meer reviews’ en klik op ‘Reviewformulier delen’
Stap 3 – Je komt dan in een scherm ‘Beoordelingen aanvragen’, hier kopieer je de link, deze plak je in de mail die je aan je klant stuurt. Als je wilt, kun je ook via Facebook, WhatsApp of Twitter de review aanvragen.
Stap 4 (voor de klant) – Wanneer de klant nu op de link drukt, hoeft deze alleen nog maar:
- de sterren aan te klikken
- eventueel nog de gegeven suggesties van Google aan te klikken
- de tekst in te voeren
- af te sluiten door te klikken op ‘Posten’
Zorg ervoor dat de klant de review zonder veel moeite kan geven
Om het de klant – naast de gegeven link – nóg gemakkelijker te maken, geef ik zelf altijd een suggestie voor de review. Ik leg ze enkele zinnen voor (die ik belangrijk vind) vanuit de meer uitgebreide aanbeveling die ik vaak al voor mijn website of LinkedIn heb ontvangen. Zo kunnen ze met knippen en plakken moeiteloos binnen 1 minuut de review plaatsen.
Heb je nog niet eerder een review aangevraagd (voor website of LinkedIn) waardoor je geen suggestie kunt meegeven? Je kunt de klant ook een aantal vragen meegeven. De antwoorden op de vragen kunnen ze verwerken in hun review.
Voorbeelden van vragen:
- Welk product of dienst heb je afgenomen?
- Had je (mogelijk) twijfels voordat je de aankoop deed? Zo ja, hoe zijn deze weggenomen?
- Hoe heb je het product / de dienstverlening / de samenwerking ervaren?
- Welke toegevoegde waarde gaf het jou? / Wat is het resultaat?
- Beveel je het anderen aan?
Reageer op ontvangen reviews
Ontvang je een review, dan stuur je uiteraard altijd een bedankje terug.
Google Mijn Bedrijf Reviews toevoegen aan je website
Je kunt de Google Reviews doorplaatsen op je website. Voor WordPress websites kun je daarvoor een plugin (laten) installeren.
Conclusie
Google Reviews zorgen ervoor dat je beter zichtbaar wordt in de lokale zoekresultaten. Ook dragen ze eraan bij dat je hoger wordt gerankt in de organische zoekresultaten van Google. Laat deze optie dus niet liggen en maak er een gewoonte van deze te vragen nadat je een opdracht hebt afgerond.
Lees ook:
– Hoger in Google #4: Hou je website in beweging
– Hoger in Google #2: Gebruikersvriendelijkheid
– Hoger in Google #1: Google Mijn Bedrijf
Ben jij als zelfstandig ondernemer voldoende online zichtbaar?
Of zijn er nog stappen te maken?
Neem vrijblijvend contact met mij op om kennis te maken.
Ik help je graag verder!