Hoger in Google #2: Gebruikersvriendelijkheid
Gebruikersvriendelijkheid (usability, user experience) is een van de criteria die Google hanteert bij het ranken van jouw website in de zoekresultaten.
Een gebruikersvriendelijke website kan iemand met gemiddelde vermogens en ervaring moeiteloos gebruiken. Er wordt duidelijkheid gecreëerd en denkwerk vermeden. – Steve Krug, Don’t make me think
In dit blogbericht geef ik jou inzicht in een aantal onderwerpen met betrekking tot gebruikersvriendelijkheid die positief bijdragen aan de ranking van jouw website in Google.
Duidelijkheid
Zodra een bezoeker op jouw website beland, moet hem meteen duidelijk zijn:
- op wat voor site ben ik beland?
- wie zit er achter deze site?
- wat kan ik hier doen?
Een tagline onder jouw logo helpt hierbij. Ook kun je in de bovenste balk layout kort je diensten benoemen.
Ook een foto van jouzelf op verschillende pagina’s (zoals Home, Over mij, Contact, onderaan je blogs) mag niet ontbreken.
Creëer ook duidelijkheid in de taken die je wenst dat jouw bezoeker uitvoert. Roep hem op tot gerichte acties met het aanklikken van opvallende CTA’s (calls to action). Zet de teksten in de CTA’s in de gebiedende wijs: Neem contact op, download nu, et cetera.
Een heldere (navigatie)structuur
Een slechte navigatie op je website heeft als gevolg dat de bezoeker niet (snel genoeg) vindt wat hij zoekt, waardoor hij afhaakt en naar de concurrentie gaat. Dat wil je niet, zorg daarom dat de navigatie op jouw website op orde is. Let op volgende zaken:
- Een hoofdmenu met maximaal 7 menu items (voorkom keuzestress)
- Minder belangrijke pagina’s zet je in submenu’s of mogelijk in de footer van je site
- Een goede interne linkstructuur, zodat de lezer eenvoudig kan doorklikken naar andere relevante pagina’s
- Diverse call to action buttons die de bezoeker
- een stap verder brengen naar een relevante volgende pagina
- een actie laten nemen
Heb je een zeer uitgebreide website met veel content?
- Zorg dan voor een zoekfunctie
- Zet de functie breadcrumbs (broodkruimels) aan, zodat de bezoeker kan zien waar hij zich bevindt op jouw website
Responsive webdesign
Bij responsive webdesign wordt de website naast desktop ook goed getoond op mobiele apparaten zoals tablet en smartphone, de inhoud schaalt mee zodat de teksten goed leesbaar blijven. Responsive websites zijn dus gebruikersvriendelijk en scoren daarom hoger in de zoekresultaten van Google. Ook zullen bezoekers hierdoor langer op jouw website blijven (time on site), wat ook meetelt in de ranking van Google.
Leesbaarheid
Bezoekers komen naar je website om snel (!) een antwoord te vinden op hun behoefte of vraag. Hou daarbij in deze 2 zaken in gedachten:
– online lezen is vermoeiender is dan offline lezen
– de aandachtspanne van jouw bezoeker is laag
Hoe maak je nu een tekst goed en snel leesbaar? Dat is al snel uit te voeren met volgende adviezen:
- Kies een goed leesbaar lettertype
- zorg voor voldoende kleurcontrast met de achtergrond
- zorg voor een leesbare grootte van het lettertype (denk hierbij ook aan je doelgroep)
- Maak je tekst scanbaar, maak gebruik van:
- korte alineas
- subkoppen
- bullet points
- witruimtes tussen de alinea’s
- maak belangrijke woorden vet
- Haal overbodige tekst weg. Schrijven is schrappen.
- Zorg dat hyperlinks in een afwijkende kleur worden weergegeven.
- Gebruik maximaal 2/3 van je desktopscherm voor een tekstblok. Gebruik je de hele breedte, dan is dat extra vermoeiend om te lezen.
Snelheid
Spreekt voor zich. De huidige websitebezoeker heeft weinig tijd en is ongeduldig. Wie haakt er niet af als een website (te) langzaam laadt? Er zijn verschillende tools om de snelheid van je site te meten zoals tools.pingdom.com, GTmetrix en Pagespeed Insights van Google.
Contactgegevens op meerdere plekken
Niets zo irritant als je contact wilt opnemen en je de contactgegevens niet makkelijk vindt. Plaats daarom altijd contactgegevens op meerdere plekken op jouw site:
- op een eigen contactpagina
- in de bovenste balk
- in de footer
Social media share buttons
Maak het voor bezoekers eenvoudig als zij jouw blogartikelen willen delen. Installeer een plugin waarmee zij met één muisklik het artikel kunnen delen op hun social media account(s) of direct met een Whatsapp bericht naar een vriend(in).
Ik heb de Shariff Wrapper plugin gebruikt voor de deelknoppen onder aan mijn blogartikelen. Je kunt de weergave hiervan op diverse manieren aanpassen. Ik heb gekozen voor een ronde weergave.
Webformulieren
Dit onderdeel van gebruikersvriendelijkheid is met name ook van toepassing op websites met een webshop. Let er bij het maken van webformulieren op dat je zo weinig mogelijk gegevens aan je bezoeker vraagt.
Dit gebeurt er namelijk als je te veel (persoonlijke) gegevens vraagt:
- Er wordt afgezien van invullen, waardoor je minder ingevulde formulieren ontvangt.
- De kans dat mensen hierop geen correcte informatie geven (dus gaan liegen over adres, telefoonnummer, etc.) is groot.
- Je daalt in de achting van de invuller, die zich afvraagt waarom je al deze informatie nodig hebt
Check daarom de formulieren op jouw website. Misschien vraag jij (toch) te veel onnodige informatie, waardoor je inschrijvingen mis zou kunnen lopen.
Uitslag poll op LinkedIn (januari 2021)
Webconventies en consistentie
Webconventies zijn standaarden of opvattingen hoe een website is opgebouwd. Een goed voorbeeld daarvan is de plaatsing van je logo. Plaats deze linksboven of bovenaan in het midden van de pagina waar de bezoeker deze verwacht. Wijk jij te veel af van plekken waar bepaalde functionaliteiten standaard hun plek innemen, dan snapt de bezoeker jouw website niet meer en … haakt af.
Zorg ook voor consistentie op jouw website. Geef je CTA-buttons bijvoorbeeld allemaal hetzelfde uiterlijk.
Conclusie
Een gebruikersvriendelijke website is duidelijk, overzichtelijk en daardoor moeiteloos te gebruiken. De bezoeker kan hier snel vinden waar hij naar op zoek is. Ook geeft de website de bezoeker een goed gevoel, waardoor de kans dat hij terugkomt, groot is. Hoe gebruikersvriendelijker jouw website, hoe hoger deze zal scoren in Google. Hierdoor zul jij meer rendement uit jouw website halen.
Lees ook:
– Heb jij een tagline op jouw website?
– Hoger in Google #3: Google Reviews
– Hoger in Google #4: Hou je website in beweging
Ben jij geïnteresseerd in het laten maken van een gebruikersvriendelijke website?
Neem dan contact met mij op.
Of heb jij je website zelf gemaakt en twijfel je of deze wel gebruikersvriendelijk is?
Dan is mijn Website Scan misschien iets voor jou.