Hoger in Google #1: Google Mijn Bedrijf
Als startend zelfstandig ondernemer wil jij toch ook niets liever dan dat jouw website zo hoog mogelijk in de resultaten van Google tevoorschijn komt? En dan uiteraard het liefst boven de resultaten van jouw 💥 concurrenten.
In dit blogbericht leg ik uit wat de toegevoegde waarde van een Google Mijn Bedrijf pagina voor jou is, maar ook hoe jij zelf een Google Mijn Bedrijf pagina kunt aanmaken.
Google en SEO
Google is een van de meest bekende zoekmachines die er zijn. Wanneer je een website voor je bedrijf hebt, is hoger in Google komen een belangrijk aandachtspunt. Het proces om je website hoger in de organische resultaten van Google te laten komen heet zoekmachineoptimalisatie of wel SEO (Search Engine Optimization). SEO is een vak apart, er zijn veel experts die zich hiermee bezig houden. De meeste mensen denken daarom ook dat SEO zeer ingewikkeld is. Maar er zijn vele stappen die jij gemakkelijk zelf kunt nemen om hoger te komen in de ranking van Google. In deze blogserie ‘Hoger in Google’ beschrijf ik een aantal van deze stappen. Het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf pagina is daar één van.
Google Mijn Bedrijf
Op een Google Mijn Bedrijf pagina worden de meest belangrijke bedrijfsgegevens zoals een omschrijving van jouw bedrijfsactiviteiten, locatiegegevens, openingstijden en reviews getoond. Met Google Mijn Bedrijf staat jouw vermelding opvallend zichtbaar aan de rechterkant van de (zoek)resultatenpagina wanneer jouw bedrijfsnaam wordt ingetikt. Google Mijn Bedrijf zorgt ervoor dat je vindbaar en zichtbaar worden in de gewone zoekresultaten, maar ook via Google Maps. Dit is voornamelijk van belang voor bedrijven die hun diensten en producten vanuit een fysieke locatie bedienen. Werk jij als ondernemer vanuit huis dan kun je uit privacyredenen overwegen om juist geen Google Mijn Bedrijf pagina aan te maken. Weeg dit af tegen de voordelen van een Google Mijn Bedrijf pagina.
Hoe ziet een Google Mijn Bedrijf pagina eruit?
Wanneer je (nog) geen Google Mijn Bedrijf pagina hebt, kom je zo tevoorschijn in de zoekresultaten:
Na het aanmaken van een Google mijn Bedrijf pagina ziet het eruit zoals op onderstaande afbeelding. Er komt een opvallend blok met Google Maps kaartje van jouw bedrijf aan de rechterkant van de zoekresultaten.
Wat zijn de voordelen van een Google Mijn Bedrijf pagina?
Dat zijn er nogal wat. Ik heb ze voor jou op een rijtje gezet:
- Betere vindbaarheid in lokale zoekresultaten van Google (via Maps)
- Klanten kunnen Google Reviews toevoegen via Google mijn Bedrijf
- Veel positieve reviews geeft jou voordeel in de ranking van Google ten opzichte van jouw concurrenten
- Door deze klantbeoordelingen worden potentiële klanten positief beïnvloed om voor jouw aanbod te kiezen
- De vermelding draagt bij aan een professionele uitstraling van je bedrijf
- Mogelijkheid om relevante foto’s toe te voegen
- Mogelijkheid om naast contactgegevens ook openingstijden toe te voegen
- Je kunt er berichten plaatsen of jouw diensten/producten promoten met Google Posts (zoals bijvoorbeeld blogs, nieuws, evenementen)
- Directe doorklik naar jouw website via de knop ‘website’
- Mobiele bezoekers kunnen de route naar jouw locatie opstarten via hun smartphone
- Mobiele bezoekers kunnen je direct bellen door op jouw telefoonnummer te klikken
Hoe maak je een Google Mijn Bedrijf pagina?
Met een Google account kun je zeer eenvoudig een Google Mijn Bedrijf pagina aanmaken. Ga naar de website van Google Mijn Bedrijf en volg onderstaande stappen:
Op de eerste pagina klik je op de knop ‘Nu beheren’. Vervolgens word je door het aanmeldproces geleid en vul je in:
- Naam van je bedrijf
- Bedrijfscategorie (je kunt later wijzigingen aanbrengen en meer toevoegen)
- Je beantwoordt met Ja of Nee of je een locatie wil toevoegen die klanten kunnen bezoeken
- Adresgegevens
- Je geeft aan met Ja of Nee of je jouw klanten wel of niet buiten deze locatie (jouw adres) bedient
- Je voegt de gebieden toe waar je je klanten bedient
- Jouw telefoonnummer en je website (als je die hebt) toe
- Tot slot kies je een manier om te verifiëren, dat is vaak ‘Briefkaart per post’.
Heb je deze stappen doorlopen, dan moet je (ca. 11 dagen) wachten tot je de briefkaart van Google hebt ontvangen met de verificatiecode. Hierna kun je op jouw dashboard alle informatie aanvullen en zal Google jouw bedrijf publiceren in de zoekresultaten. Vul zo veel mogelijk informatie in zodat je bij ‘Je vermelding voltooien’ een score krijgt van 100%. Dit is een belangrijke ranking-factor voor je lokale vindbaarheid. Omdat Google soms nieuwe info verlangt is het raadzaam je dashboard periodiek te bezoeken om jouw vermelding op 100% te kunnen houden. Tip: plan 3-maandelijks een reminder in je agenda in om dit te checken. Of vaker, als je de Google Posts ook actief wilt bijhouden.
Extra’s bij Google Mijn Bedrijf toegelicht
Google Posts
Wanneer je regelmatig Posts toevoegt op je GMB profiel, zul je nog beter vindbaar worden. Er zijn verschillende categoriën binnen de Posts, zie onderstaand printscreen:
Je kunt hier een blogbericht plaatsen, een webpagina, een landingspagina met een aanbieding, et cetera.
Google Reviews
Dit is een hele fijne extra! Via Google Mijn Bedrijf Reviews kunnen klanten jou reviews geven. Jouw ‘social proof‘ – heel belangrijk voor jou als zelfstandig ondernemer – wordt hierdoor verhoogd.
Hoe meer Google Reviews, hoe hoger je positie in Google Maps. Zie hieronder het voorbeeld van mijn eigen bedrijf als je googelt op de term ‘webdesign Castricum’. Met 18 reviews verschijn ik op de tweede plaats in Google Maps.
In een volgend blogartikel zal ik jou een stappenplan geven hoe je deze reviews kunt aanvragen.
Conclusie
Een Google Mijn Bedrijf pagina zorgt voor:
- het verbeteren van jouw (lokale) online zichtbaarheid op Google Maps
- het verbeteren van jouw ‘social proof’ (Google Reviews)
- makkelijk directe contactmogelijkheden voor (be)zoekers
- links naar je website
- route naar je bedrijf
- doorklik op je telefoonnummer
En als laatste, zeer belangrijk:
- hoger in de zoekresultaten van Google!
Lees ook:
– Hoger in Google #2: Gebruikersvriendelijkheid
– Hoger in Google #3: Google Reviews
– Hoger in Google #4: Hou je website in beweging
Op de hoogte blijven van mijn online marketing tips?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief of volg mij op LinkedIn!