Hoe maak je links op je website?
Weet jij dat je ook achter een e-mailadres en telefoonnummer een link kunt zetten? Wanneer de bezoeker daarop klikt, wordt er meteen een e-mailprogramma geopend of het telefoonnummer wordt direct gebeld (als je de website op je mobiel hebt geopend).
Deze links zijn naast bijzonder gebruikersvriendelijk ook conversieverhogend, omdat de bezoeker zonder extra moeite met één muisklik een actie kan nemen.
Helaas zie ik dat deze links niet altijd worden toegepast op websites. In dit blogartikel leg ik jou uit hoe jij zelf links kunt maken.
Zo maak je een interne link
Een interne link is een link die naar een andere webpagina gaat binnen jouw website.
Selecteer met je muis het tekstgedeelte waar je de link achter wilt zetten en klik op ‘Link invoegen/bewerken’:
Dan opent zich een venster waar je de betreffende link/URL (die je hebt gekopieerd) in plakt. Klik dan op het blauwe pijltje ‘Toepassen’:
Je kunt de link naderhand weer verbreken als dat nodig is door op het meest rechtse (link)icoontje te klikken.
Zo maak je een externe link
Een externe link gaat naar een webpagina (of website) buiten jouw eigen website. Deze maak je zoals hierboven uitgelegd bij de interne link.
Open een externe link altijd in een nieuw tabblad
Op die manier kan je lezer makkelijk terugkeren naar jouw website, omdat dat tabblad ook nog open blijft staan.
Hoe je dat doet? Klik na het maken van de link op het potloodje ‘Bewerken’:
Vink daarna in het scherm ‘Link invoegen/bewerken’ ‘Open link in nieuw tabblad’ aan en sla dit op.
Zo maak je een e-maillink
Maak ook links van e-mailadressen zodat je bezoeker jou direct kan e-mailen vanuit een e-mailadres op jouw website.
Selecteer het e-mailadres en klik op het link icoontje. Vul nu in het geopende venster de e-maillink toe. Deze link maak je door ‘mailto:’ in het venster te tikken met daarachter – zonder spaties – het e-mailadres. Ook een e-maillink laat je openen in een nieuw venster.
Zo maak je een telefoonlink
Als laatste wil ik je adviseren ook van telefoonnummers links te maken. Hiermee kan jouw bezoeker jou direct bellen als hij je website op zijn smartphone bekijkt vanuit de webpagina waar hij op dat moment is.
Selecteer het het telefoonnummer en klik op het link icoontje. Vul nu in het geopende venster de telefoonlink toe. Deze link maak je door ’tel:’ met daarachter het telefoonnummer – zonder spaties – in te voeren.
Conclusie
Wanneer je links toevoegt op je website komt dat ten goede van de gebruikersvriendelijkheid. Zonder enige moeite en met één muisklik kan een gewenste actie worden genomen of wordt je bezoeker naar een andere voor hem interessante webpagina of website geleid. Ook kan hij jou via een link meteen e-mailen of bellen. En dat komt weer ten goede van de conversiegerichtheid van jouw website. Maak dus die links!
Lees ook:
Vond je dit een interessant artikel?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang ieder nieuw artikel direct in jouw inbox.