Hoe maak je een goede Landingspagina?

Een landingspagina is een webpagina met slechts één hoofddoel: je bezoeker te stimuleren om een actie te nemen. Zo wordt jouw website bezoeker omgezet in een (potentiële) klant.
Jouw bezoeker ‘landt’ op de landingspagina via een andere pagina van jouw website of via externe kanalen zoals Google, social media of jouw nieuwsbrief.
In dit blogbericht leg ik uit wat de kenmerken zijn van zo’n pagina en geef ik jou tips hoe je een goede landingspagina maakt.
Kenmerken van een landingspagina
Een landingspagina wijkt af van een gewone webpagina. Een gewone webpagina vind je terug in het navigatiemenu, de landingspagina niet. Naast dat er geen navigatiemenu en geen sidebar is, zijn er ook geen links naar andere pagina’s op de website.
Er is dus geen enkele afleiding op een landingspagina.
Een landingspagina kun je op jouw WordPress website instellen via Berichtattributen of Pagina-attributen. Deze opties vind je in de sidebar van je dashboard aan de rechterkant als je een pagina of bericht aanmaakt. Kies hier bij Template voor No Header/Footer.
Doel van de landingspagina
De landingspagina heeft maar één doel en dat is:
De bezoeker de gevraagde actie uit te laten voeren die jij op deze pagina beoogt
De enige andere optie is de pagina verlaten.
Een landingspagina wordt vaak ingezet bij een speciale (soms tijdelijke) actie. Denk aan een pagina waar je
- een productaanbieding doet
- een weggever aanbiedt
- een workshop promoot
- et cetera
Hoe maak je een goede landingspagina?
Wil je een landingspagina die ervoor zorgt dat de bezoeker die actie neemt, houd dan bij het maken van je landingspagina rekening met volgende aandachtspunten:
- Een landingspagina gaat slechts over één onderwerp.
- Zorg ervoor dat je het zoekwoord (of de zoekzin) goed bepaalt voor deze pagina en neem deze op in de Yoast SEO plugin.
- Zet het zoekwoord in de titel (H1) en de subtitels (H2). Verwerk het zoekwoord ook in je tekst en gebruik ook synoniemen.
- Wanneer je afbeeldingen gebruikt, geef deze dan ook relevante zoekwoorden mee in de alt-tekst.
- Begin al jouw webpagina’s en dus ook de landingspagina met de belangrijkste info, zoals:
- maak bijvoorbeeld 2 kolommen met volgende vragen:
- Herken jij dit? (speel in op het probleem van de bezoeker)
- Wil jij dit? (speel in op het verlangen van de bezoeker)
- beschrijf daarna:
- de oplossing die jij biedt
- en/of de resultaten die behaald worden met jouw product/dienst
- en/of de voordelen van jouw product of dienst
- maak bijvoorbeeld 2 kolommen met volgende vragen:
- Zorg voor een overzichtelijke pagina.
Maak de pagina ‘scanbaar’, want websitebezoekers willen zo snel mogelijk zien waar jouw pagina over gaat. Geef de pagina daarom een duidelijke titel, werk met alinea’s waarboven je subkoppen zet, houd het leesbaar met o.a. bullet points.
Lengte van de landingspagina
Je kunt je goed voorstellen dat wanneer je een kostbaar product of dienst hebt, dat jij jouw bezoeker meer informatie of toelichting moet geven, wil deze overtuigd worden om tot actie over te gaan. Voeg hier bijvoorbeeld ook testimonials van tevreden klanten toe.
Een landingspagina bij een gratis product, waarbij je alleen wilt dat je bezoeker zijn e-mailadres achterlaat, kun je beknopter houden. Maar het vermelden van voordelen is altijd van toegevoegde waarde.
De call to action (CTA) button
Het belangrijkste element van de pagina. Er staat maar één CTA-button op je pagina (of herhaal deze een paar keer als je een hele lange landingspagina hebt). Wanneer de bezoeker hierop klikt, voert hij de actie uit die jij beoogt met jouw pagina. Zorg ervoor dat je een duidelijke CTA-button hebt. Opvallend van kleur en niet te klein. De tekst op de CTA button is in de gebiedende wijs:
- Meld je aan
- Download nu
- Bestel nu
De CTA-button kan overigens ook op het inschrijfformulier staan. Maak dus ook het inschrijfformulier opvallend van kleur en zo groot mogelijk.
Tot slot
Ik hoop dat dit artikel jou genoeg informatie geeft om nu zelf aan de slag te gaan met jouw eigen landingspagina. Je weet nu wat een landingspagina is en waarvoor je het kan inzetten.
[Dit blogartikel is geschreven en gepubliceerd op 12 juli 2021 en daarna bijgewerkt en opnieuw gepubliceerd op 5 juni 2024]
Lees ook:
– Wat is een conversiegerichte website?
– Méér rendement uit jouw website met Calls to Action
Mis geen enkele tip meer en schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.