Hoe maak je een goede homepagina?

De homepagina kun je zien als de startpagina van jouw website. De homepagina bereidt jouw bezoeker voor wat er verder te vinden is op je website. Het is overigens niet nodig en zeker niet handig – want keuzestress – om alle inhoud van je website op je homepagina op te nemen.

  • Maar hoe maak je nu een écht goede homepagina? 
  • Zonder onnodige afleiding of (veel) te veel informatie wat keuzestress geeft? 
  • Een homepagina die je bezoeker ertoe aanzet om door te klikken naar een volgende pagina?

In dit blogartikel licht ik díe onderdelen toe die beslist niet mogen ontbreken op jouw homepagina.

 

Doel van de homepagina

Laten we het eerst even hebben over het doel van de homepagina. Deze pagina heeft als doel jouw bezoeker te overtuigen dat hij op de juiste plek is beland. Waar hij de oplossing vindt voor zijn probleem. Op deze pagina die hem overzicht en duidelijkheid biedt, kan hij met één muisklik een volgende stap nemen. Een stap die hem verder brengt naar meer informatie of wellicht naar een eerste actie richting conversie.

 

Logo, tagline en menu

Goed, de homepagina moet jouw bezoeker dus in één oogopslag – zonder na te denken – duidelijkheid verschaffen waar deze over gaat (Don’t make me think – Steve Krug).

Maar het kan zijn dat jouw bedrijfsnaam of logo dit niet meteen helder maakt. Ook vaag omschreven menu-items zoals ‘Aanbod’, ‘Diensten’ of ‘Producten’ helpen hierbij niet.

Zorg daarom voor duidelijke menu-items en een krachtige tagline. Die geven jouw bezoeker de bevestiging die hij nodig heeft. In onderstaande afbeelding kan mijn websitebezoeker meteen zien dat hij hier terecht kan voor Webdesign en Online Marketing. Het staat in de bovenste balk, in mijn tagline en komt terug in mijn hoofdmenu.

 

 

Toptaken

Dit is een zeer belangrijk onderdeel op je homepagina. Je bezoeker is op jouw website beland omdat hij op zoek is naar een oplossing voor zijn probleem. Daarvoor heeft hij een bepaald zoekwoord of zoekzin ingetikt in de zoekmachine. Nu wil hij natuurlijk zo snel mogelijk weten of één van jouw diensten of producten hem kan helpen.

Zet daarom 2 à 3 van deze ‘toptaken’ zo hoog mogelijk op je homepagina. Zorg voor beknopte intro’s (teasers) – eventueel aangevuld met een icoon of afbeelding – die de bezoeker aanzetten om door te klikken naar je dienstenpagina(‘s).

 

 

 

De persoon achter de website

In de meeste gevallen wil jouw bezoeker ook snel weten met wie hij te doen heeft. En of hij een klik met jou voelt. Zet op je homepagina een kort stukje over jou met een doorklik naar je Over mij pagina. Plaats er ook een professionele foto van jouzelf bij. Dit draagt bij aan het belangrijke ingrediënt ‘Vertrouwen’.

 

Sociaal bewijs | Aspecten van Vertrouwen

Voeg – indien mogelijk – (sociaal) bewijs en/of aspecten van Vertrouwen toe. Hierboven gaf ik al aan dat een foto van jezelf daar onderdeel van kan zijn. Maar dat kan ook in de vorm van testimonials. Tevreden klanten zijn namelijk de beste reclame voor jouw bedrijf.

Wat een testimonial nog sterker maakt is om er meerdere bij elkaar te zetten, 2 of 3 stuks is al prima. Een foto van de gever van de testimonial en eventueel een doorklik naar zijn of haar website maakt de testimonial nóg betrouwbaarder.

 

 

Een andere optie kan zijn om logo’s van je klanten toe te voegen. Ben je lid van brancheverenigingen voeg deze logo’s dan zeker toe.

 

 

Portfolio (optioneel)

Wanneer je een creatieve ondernemer bent, kun je eventueel nog een paar portfoliostukken op je homepagina plaatsen met een link naar je portfoliopagina.

 

Weggever (optioneel)

Vaak is jouw bezoeker bij zijn eerste bezoek nog niet ‘klaar’ om direct jouw dienst of product af te nemen of contact met jou op te nemen. Zeker als dat een hele investering voor hem is (zoals een website 😅). Om de bezoeker toch aan je te binden, kun je hem in ruil voor een e-mailadres een weggever aanbieden waarin jij waardevolle informatie deelt waar jouw bezoeker verder mee komt in het aanloopproces naar het kopen van jouw dienst of product. Nu kun jij via je e-mailnieuwsbrief ‘top of mind’ bij hem blijven en kom je op deze manier verder in de ‘know-like-trust factor’.

NB. Ik heb mijn eigen weggever in de footer geplaatst. Zo komt deze niet alleen op de homepagina, maar op elke webpagina terug. Behalve bij de blogartikelen, want dat zijn geen pagina’s maar berichten ☝️.

 

Voorbeeld van een homepagina uit mijn eigen portfolio

In 2022 maakte ik de fotografie website van Esther Bekker. Graag licht ik hier alle onderwerpen toe die een plek hebben gekregen op haar homepagina.

Note: de afbeelding van haar homepagina hieronder is die van voor haar rebranding die in juli 2023 plaatsvond, omdat zij wisselde van Dé Mannenfotograaf naar Personal Branding Fotograaf.

 

 

  1. In de header staat een logo met een overduidelijke tagline. Esther Bekker is Dé Mannenfotograaf.
  2. Wie ik ben. Korte intro wie Esther is met een ‘Meer over mij’-knop die naar haar Over mij pagina gaat.
  3. Foto van Esther. Draagt bij aan het aspect Vertrouwen.
  4. Hier de 3 toptaken van Esther: Karakterportret, LinkedIn profielfoto en Personal branding
  5. Sociaal bewijs: 2 testimonials, waarbij zelfs één van een bekende Nederlander, Jaap van Deurzen.
  6. Aanvullend aspect van Vertrouwen: het logo van DuPho, de beroepsorganisatie voor professionele fotografen, komt terug op elke webpagina.
  7. In de footer die overigens op elke pagina terugkomt, staan nog 2 aanvullende aspecten van Vertrouwen. Haar contactgegevens en
  8. een logo van Unlike Portrait Award waarmee ze met een van haar foto’s in 2020 een derde plek heeft behaald.

 

Samenvatting

Een homepagina moet duidelijk, eenvoudig en overzichtelijk voor jouw bezoeker zijn. Plaats de juiste onderdelen op jouw homepagina. Onderdelen die eraan bijdragen dat jouw bezoeker:

  • in één oogopslag ziet wie jij bent en wat jij voor hem kan betekenen
  • zich herkent of aangesproken voelt in jouw teksten
  • jouw website ‘vertrouwt’
  • op jouw website blijft én doorklikt naar een volgende pagina
  • en/of overgaat tot een actie (conversie)

Heb jij een onduidelijke en onrustige homepagina, dan is de kans groot dat jouw websitebezoeker afhaakt en naar een concurrent gaat. Dat wil je niet!

Hopelijk heb je met dit blogbericht een heldere kijk gekregen op hoe jij je homepagina nu vorm kunt geven. Succes!

 

Lees ook:

 

Vond je dit een interessant artikel?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang ieder nieuw artikel direct in jouw inbox.
Of volg mij op LinkedIn.

Of denk jij: “Ik wil ook een website met zo’n goed ingerichte homepagina!”
Neem dan contact met mij op voor een kennismakingsgesprek.

TERUG NAAR ALLE BLOGS