Hoe kom je als zzp’er aan klanten?
“Hoe kom je aan klanten?” is een veel voorkomende vraag onder ondernemers.
In oktober 2023 zette ik een poll uit op LinkedIn om erachter te komen op welke manieren en via welke kanalen mijn connecties hun klanten binnenhalen. En of er nog andere manieren zijn die ook werken om klanten binnen te halen, maar die (nog) niet zo bekend zijn bij iedereen.
In dit blogartikel geef ik jou de uitslag van de poll en heb ik de ontvangen reacties in kaart gebracht. Ik hoop dat het jou – naast inzicht – ook inspiratie geeft om andere manieren of kanalen uit te proberen.
De uitslag van de poll
In de poll gaf ik 4 opties. De eerste 3 opties waren in mijn ogen de meest voor de handliggende opties en op de laatste optie hoopte ik in de reacties verrassende toelichtingen te lezen. Wat ik mij later realiseerde, was dat de eerste 2 misschien wel een beetje door elkaar lopen, want social media is natuurlijk ook een netwerk(kanaal).
Klanten uit je netwerk / via via (62%)
Met 62% kwam deze manier bovenaan te staan. De meeste ondernemers halen klanten uit hun netwerk of krijgen ze via via. Dit kan natuurlijk een offline netwerk zijn via mond-tot-mond reclame, maar ik vermoed dat dit antwoord ook enigszins verweven is met online netwerken.
Een groot netwerk betekent dat je ook veel ambassadeurs hebt die jou kennen en weten wat jij doet, zodat ze prospects uit hun netwerk naar jou door kunnen verwijzen.
Bij de prille start van mijn bedrijf kwamen de allereerste opdrachten ook via via van mensen die ik persoonlijk kende uit mijn offline netwerk, ook wel genoemd je ‘warme netwerk‘.
Klanten via social media (15%)
Dat dit percentage zo laag is, kan mogelijk komen dat de stemmer zijn stem heeft uitgebracht op ‘via mijn netwerk’. Misschien had ik de opties duidelijker of anders moeten onderverdelen in:
- offline netwerk (via via/warme netwerk) en
- online netwerk (social media)
Als ik voor mijzelf spreek, haal ik vanaf mijn derde ondernemersjaar – na 2 jaar consistent met relevante content online zichtbaar zijn – bijna al mijn klanten uit mijn LinkedIn ‘netwerk’ 😉. En een echte doorstroom van klanten kwam ook pas na deze eerste 2 jaar goed op gang.
Klanten uit je website (9%)
Al heel snel bleek dat deze optie sterk achterbleef op de ander opties. En eerlijk gezegd haal ik ook niet zoveel klanten uit mijn website. Plus dat de prospects die mij via mijn website benaderen vaak verre van mijn ideale klant zijn. Dit komt door het feit dat deze prospects vaak ‘koud’ binnenkomen op mijn website. Zij hebben nog geen of niet veel contactmomenten met mij gehad en kennen mij nog niet (goed) genoeg. Dit in tegenstelling tot de klanten die ik nu haal uit LinkedIn, zij volgen mij al een tijd, hebben al veel contactmomenten met mij gehad – soms ook via mijn nieuwsbrief en het netwerkwandelen – en weten inmiddels wie ik ben en waar ik voor sta. Wanneer zij mij contacten, is hun keuze eigenlijk al gemaakt (nou ja voor 90% of zo…).
Wie halen er wel veel klanten uit hun website?
Wat heel bijzonder was bij de stemmers op deze optie is dat het overgrote deel valt onder het beroep Professional Organizer. Omdat deze beroepsgroep lokaal werkt, worden ze gezocht via de zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Google Maps. Mijn tip voor ondernemers die lokaal werken: zorg er ook voor dat je een Google Mijn Bedrijf pagina aanmaakt, zo kom je nog prominenter tevoorschijn in Google Maps.
Is een website dan overbodig?
Dat niet veel ondernemers klanten uit hun website halen, maakt niet dat een website overbodig is. De website zal na de eerste kennismaking(en) zeker bezocht worden om meer informatie over jou en jouw bedrijf te vinden. Eenmaal daar op bezoek, zal daar vaak de definitieve keuze gemaakt worden of ze wel of niet met jou in zee gaan. Zorg er dus voor dat je een duidelijke en gebruikersvriendelijke website hebt, waar de bezoeker bevestigd wordt in zijn opgebouwde vertrouwen en waar hij overtuigd wordt van jouw kunnen en aanbod. Dit kun je o.a. bereiken door het tonen van testimonials van tevreden klanten en je opgebouwde portfolio.
Wat veel ondernemers zich niet realiseren, is dat er nog redelijk wat mensen zijn die niet of helemaal niet op social media actief zijn en dat ze jou dus wel kunnen bereiken als jij een – goed vindbare – website hebt.
Een krachtige combinatie van diverse kanalen / contactmomenten
Wat heel krachtig en voor de hand liggend is, is dat jouw uiteindelijke klanten je al via diverse kanalen hebben gezien. Ze kunnen abonnee zijn van je nieuwsbrief, maar ook volger zijn op een of meer van jouw social media kanalen. Dan hebben ze ook vaak al eens jouw website bekeken via een blogartikel of via een andere link vanuit deze kanalen. Misschien heb je ondernemers ook eerst live gezien op een (netwerk)bijeenkomst en zijn jullie daarna (ook) gelinkt op social media.
Andere manieren om aan klanten te komen
Hieronder nog een greep van manieren om aan klanten te komen die ik vanuit de reacties op mijn poll ontving:
- Door spreker op event(s) te zijn
- Door mee te werken aan interview(s)
- Door het aanschuiven bij podcast(s)
- Door het organiseren of bijwonen van een webinar
- Door het schrijven van een boek
- Door het staan op evenementen
- Via online platformen zoals bijvoorbeeld Freelancer.com – in de reacties werd genoemd: Proz.com, een online platform voor diensten gerelateerd aan vertalen. Professionele freelance vertalers kunnen hier een profiel aanmaken en zijn via deze site eenvoudig te benaderen voor opdrachtgevers. En zo zijn er natuurlijk nog meer platformen voor freelancers waar ze mogelijk opdrachten kunnen binnenhalen.
- Via e-mailmarketing (funnel) / nieuwsbrief
- Door het sturen van een kaartje, mailen en bellen
- Door het faciliteren van een Facebookgroep waarin je waarde toevoegt
Niet genoemd in de poll, maar ook mogelijk:
- Door te flyeren – ik weet van een aantal connecties / deelnemers uit mijn netwerkwandelingen dat zij dit doen en er klanten uit halen
En hierbij nog mijn eigen extra ‘kanalen’ waar ik – naast LinkedIn en website – klanten uit haal:
- Door het zelf organiseren van netwerkbijeenkomsten – ik haal klanten uit mijn netwerkwandelingen
- Via een weggever – als je een waardevolle weggever hebt, kun je ook daaruit klanten halen 😉.
Conclusie
Klanten binnenhalen is hard werken
Verwacht niet dat de klanten bij jou binnen zullen stromen zodra jouw inschrijving bij de Kamer van Koophandel gedaan is en jouw website online staat. Er is behoorlijk wat werk aan de winkel – én er kan veel tijd overheen gaan – voordat de klanten bij jou binnenstromen. Om klant bij jou te worden moet een prospect diverse contactmomenten met jou hebben gehad waarmee ze de ‘know-like-trust’-factor doorlopen. En ze moeten op een bepaald moment ook écht klaar zijn om jouw dienst of product af te nemen, dat kan soms maanden of zelfs jaren duren.
Werk aan je netwerk
Uit deze poll blijkt dat de meeste klanten uit je netwerk komen. Dat kan direct zijn of via via. Werk dus vanaf de start van je ondernemerschap – en indien mogelijk zelfs daarvoor nog – consistent en actief aan het vergroten van je offline en online netwerk. Blijf ‘top of mind’ via diverse kanalen, óók als je denkt genoeg klanten te hebben. Het het ondernemerschap is grillig en er kunnen klanten wegvallen om diverse redenen.
Wees consistent zichtbaar en vertel je verhaal
Het zal je duidelijk zijn dat prospects moeten weten wie je bent, wat je doet en welk probleem je voor hen oplost. Communiceer dit via diverse offline en online kanalen. Zorg dat je die kanalen kiest waar jouw ideale klant aanwezig is. En kies vooral de kanalen die ook goed bij jou passen.
Lees ook:
- Netwerken voor zzp’ers die geen echte netwerktijgers zijn
- Hoger in Google: Google Mijn Bedrijf
- Zo voeg jij vertrouwen toe aan jouw website
Vond je dit een interessant artikel?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang ieder nieuw artikel direct in jouw inbox.