Heb jij een tagline op jouw website?

Jouw website moet in één oogopslag – zonder na te denken – duidelijkheid verschaffen waar deze over gaat. Het kan zijn dat jouw bedrijfsnaam of logo dit niet meteen helder maakt. Een krachtige tagline helpt jou (en je bezoeker) hierbij.

In september 2021 heb ik op LinkedIn een poll over de tagline uitgezet. De uitslag van de poll en de reacties daarop lieten zien dat velen de tagline nog niet (goed) kennen. 

 

 

Tagline, slogan of pay-off

Deze drie verschillende begrippen worden vaak door elkaar gehaald. Ik start daarom met het uitleggen van het verschil tussen deze drie termen. Zo kun jij achterhalen of je inderdaad een tagline op je website hebt of dat het misschien toch een slogan of pay-off is.

Tagline

Een tagline is een zin of een aantal woorden die jouw kernactiviteiten beschrijven. Hier staat de essentie van jouw website. Het schept duidelijkheid aan je websitebezoeker waar deze over gaat en of hij hier vindt wat hij nodig heeft.

Een tagline wordt een stuk krachtiger als het wordt aangevuld met wat jou bijzonder maakt of wat jou onderscheidt van je concurrenten (jouw USP – Unique Selling Point).

Voorbeelden van taglines:

  • Coca Cola – ‘Have a coke and smile’
  • Nationale Vacaturebank – ‘De grootste banensite van Nederland’
  • Esther Bekker – ‘Dé Mannenfotograaf

Esther Bekker is een van mijn LinkedIn connecties die – na mijn poll – even twijfelde over haar tagline. Dat hoeft ze niet te doen, want haar tagline is duidelijk:

  • het benoemt haar kernactiviteit
  • het geeft haar onderscheidend vermogen aan

Slogan

Een slogan (slagzin) is een korte tekst die wordt gebruikt voor propaganda of commerciële doeleinden (bron: Wikipedia).

Een slogan is goed te herkennen – en blijft vaak hangen – omdat er vaak ritme en rijm wordt gebruikt.

Voorbeelden van slogans:

  • ‘Heerlijk, helder, Heineken’
  • ‘Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet’
  • ‘Only Sony’

Pay-off

De pay-off, pay-off line of baseline is een benaming die gehanteerd wordt voor de zin die achter een merknaam geplaatst wordt. Vooral bij niet beschrijvende merknamen kan de pay-off gebruikt worden om kort en bondig te communiceren waar het merk voor staat. (bron: Wikipedia)

Een pay-off is iets wat jouw onderscheidend vermogen ten opzichte van jouw concurrenten duidelijk maakt. Het is een statement die jouw identiteit versterkt en speelt vaak in op emoties en/of beloftes.

Voorbeelden pay-offs:

  • Redbull – ‘Geeft je vleugels’
  • Coolblue – ‘Alles voor een glimlach’
  • Miele – ‘Er is geen betere’

 

Het doel van de tagline

Zoals hierboven al benoemd, geeft een tagline duidelijkheid aan de bezoeker van de website. In een paar woorden vat je samen wat jouw bedrijf aanbiedt. Dat is wat de bezoeker nodig heeft bij een eerste bezoek aan jouw website. Is je website vaag en maakt deze niet in een paar seconden duidelijk waar de bezoeker is beland, wat de website biedt en wat hij daar kan doen, dan is de kans groot dat hij afhaakt en de website van jouw concurrent bezoekt.

Een tagline zorgt – mede met nog veel andere aspecten – voor gebruikersvriendelijkheid op jouw website.

 

Waar bevindt zich de tagline?

De tagline staat in de regel direct onder, boven of naast het logo. De tagline kan ook in het logo geïntegreerd zijn.

Tagline opgenomen in logo

Let wel, als de tagline in je logo geïntegreerd is, ziet Google dit niet als tekst, maar als een afbeelding. Zorg er in dat geval dus voor dat de tagline nog op een andere plek op je website voorkomt – voor vindbaarheid in de zoekmachines (SEO) – zoals bijvoorbeeld de bovenste balk layout of in een paginatitel. Uiteraard bevat de tagline zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden.

 

 

Goede versus slechte taglines

Een goede tagline:

  • is duidelijk en informatief
  • heeft de juiste lengte (niet te kort en niet te lang, maximaal 7 woorden)
  • bevat één of meer belangrijke zoekwoorden

Een krachtige tagline voegt nog toe:

  • het onderscheidend vermogen van jou ten opzichte van je concurrenten
  • het voordeel voor en/of de belofte aan jouw klant

Over een slechte tagline kan ik kort zijn. Deze bevat geen zoekwoord, is vaag, algemeen en maakt niet duidelijk wat jouw kernactiviteit is.

 

Samenvatting

Dit zijn de verschillen tussen tagline, pay-off en slogan:

  • tagline is duidelijk, geeft je kernactiviteiten weer en is mogelijk aangevuld met je onderscheidend vermogen
  • pay-off versterkt je identiteit en speelt vaak in op emoties en/of beloftes
  • een slogan wordt vaak gebruikt bij een campagne, er zit vaak ritme en rijm in

Ik begrijp dat het een hele uitdaging voor je kan zijn om een goede – zo niet krachtige – tagline voor je bedrijf op te stellen. En om hem voldoende kort te verwoorden. Neem er dus je tijd voor, maak meerdere taglines, schaaf en schrap en vraag anderen wat ze ervan vinden. Laat het beslist even ‘sudderen’ voor het beste resultaat. Succes!

 

Lees ook

 

Wil jij meer tips ontvangen hoe je jouw website en online marketing kunt verbeteren,
zodat jij meer (potentiële) klanten aantrekt?
Schrijf je dan nu in voor mijn nieuwsbrief.

TERUG NAAR ALLE BLOGS


Deel dit artikel in één klik met jouw netwerk: