Heb jij een FAQ-pagina op jouw website?
Een FAQ-pagina is een pagina met een lijst met veelgestelde vragen van (potentiële) klanten. Zet je zo’n lijst – met uiteraard de antwoorden daarop – op je website, dan heeft je (potentiële) klant in no time antwoord op zijn vraag die opkomt als hij je website bezoekt. FAQ is de afkorting van Frequently Asked Questions, ‘Veelgestelde vragen’ dus.
In dit blogartikel leg ik jou o.a. uit:
- wat de toegevoegde waarde is van een FAQ-pagina
- wat een reden kan zijn om juist geen FAQ-pagina op je website te plaatsen
- hoe je de vragen samenstelt
- wat de FAQ-pagina doet voor je vindbaarheid in de zoekmachines
- waar je de FAQ-pagina op je website plaatst
Eerst even dit: Mijn poll op LinkedIn
In december 2021 zette ik een poll uit met de vraag: Heb jij een lijst met veelgestelde vragen op jouw website? Dit was de uitslag:
Mooi om te zien dat veel stemmers wel een FAQ-pagina op hun website hebben. Ook leuk om te vernemen dat er redelijk wat stemmers zijn die nog zo’n pagina willen maken. Benieuwd wat de stemmers vinden die ‘m denken niet nodig te hebben na het lezen van mijn artikel. Hoop jullie wat inzichten en inspiratie te geven.
Wat is de toegevoegde waarde van een FAQ-pagina op je website?
Allereerst geef ik je antwoord op deze vraag. Het is altijd fijn om iets op je website toe te voegen als je daar ook waarde uit haalt. Dit zijn een aantal redenen die ik je wil meegeven:
- Je kunt hiermee je teksten op je website zo beknopt mogelijk houden. Aanvullende informatie kun je verwerken met vraag en antwoord in de lijst.
- Het is slim. Zonder deze pagina is er kans dat sommige bezoekers afhaken omdat ze bij opkomende vragen geen moeite willen doen contact met je op te nemen.
- Het is efficiënt. Het scheelt jou veel tijd terugkerende vragen steeds opnieuw te moeten beantwoorden via telefoon, mail, op social media, etc. Bij grotere organisaties verlaagt het de druk op de klantenservice.
- Het is klantvriendelijk. Een FAQ-pagina draagt bij aan de gebruikersvriendelijkheid van een website.
- Een FAQ-pagina is goed voor de organische vindbaarheid van je website. Je kunt hiermee meer bezoekers naar je website brengen.
Hoe stel je de vragen voor een FAQ-pagina samen?
- Bekijk websites van je concurrentie 😉.
- Verplaats je in je klant en denk aan vragen die je al hebt gekregen via mail, telefoon of social media. Wees ook alert of er nieuwe vragen zijn die steeds terugkomen en werk je FAQ-pagina dan bij.
- In een goede lijst neem je naast het beantwoorden van vragen ook bezwaren van klanten weg. Voorbeeld op mijn netwerkwandelen website: Is de locatie bereikbaar per OV?
- Eindig onder aan de FAQ-pagina altijd met de vraag ‘Zat jouw vraag hier niet bij? Stuur dan een mail naar <jouw mailadres>.
Welke bedrijven maken veel gebruik van de FAQ-pagina?
Met name (grote) bedrijven met een webshop. Dit doen zij om hun klantenservice te ontlasten. Op de FAQ-pagina kun je namelijk veel informatie kwijt over je aanbod én je service. De FAQ-pagina zorgt er ook voor dat de (potentiële) klant tijdens het bestelproces direct antwoord krijgt op zijn vraag en de webshop niet verlaat zonder een aankoop te doen.
Er hadden nogal wat fotografen gereageerd op mijn LinkedIn poll, die (nog) niet inzagen of een FAQ-pagina voor hun van toegevoegde waarde kon zijn. Maar ook voor fotografen kan een FAQ-pagina handig zijn, zie onderstaand voorbeeld:
Waar zet je (link naar) de FAQ-pagina op je website?
Zorg er in ieder geval voor dat de pagina makkelijk te vinden is. Als deze pagina essentieel is voor het aankoopproces van je bezoeker, zet ‘m dan in het hoofdmenu.
Zorg ook dat je een link naar je FAQ-pagina opneemt die tijdens het bestelproces makkelijk benaderbaar is wanneer jouw bezoeker deze nodig heeft, bijvoorbeeld:
- in de zijbalk van je bestelpagina
- in de footer of in de socket van je website (beide komen op elke pagina terug, dus altijd goed zichtbaar)
Je kunt veel gestelde vragen ook verdelen over je website en ze direct plaatsen op de product- of dienstenpagina’s waar ze bij horen.
Hoe maak je een duidelijke FAQ-pagina?
Ten eerste houd je antwoord kort en bondig. Mogelijk neem je in je antwoord een aanvullende link op naar een pagina waar meer informatie te vinden is.
Zet de vraag vetgedrukt en wil je de vindbaarheid vergroten maak dan gebruik van de heading codes voor titels en subtitels.
Bij heel veel vragen moet je soms aan onderverdeling in categorieën denken om het overzichtelijk te houden.
FAQ-pagina en SEO
Een FAQ-pagina is goed voor de organische vindbaarheid van je website. Lees deze alinea nog even goed door om het op de juiste manier aan te pakken.
Misschien denk je eraan een uitklapmodule te gebruiken voor je FAQ-pagina, het wordt ook wel een accordeon genoemd. Hierin staan de vragen onder elkaar en als je het antwoord wilt lezen, dan klik je op een teken achter (of voor) de vraag en klapt het antwoord uit. Zie het voorbeeld van de fotograaf.
Het nadeel van een accordeon is dat het niet goed bijdraagt aan SEO. Jouw vragen krijgen binnen de accordeon geen HTML headingcodes mee die Google herkent als (sub)titel(s). Dus als jouw insteek is om ook de vindbaarheid van je website te verbeteren met de FAQ-pagina – én je denkt dat jouw vragen een meerwaarde hebben voor de zoekmachine – vermijd dan de accordeon module en werk met koppen en subkoppen voor de vragen.
Overigens maak ik de meeste FAQ-pagina’s wél in de vorm van een accordeon. Zie het voorbeeld op mijn netwerkwandelingen website.
Neem links op in de FAQ-pagina
Wanneer de bezoeker zijn antwoord heeft gevonden op jouw FAQ-pagina, dan wil je ‘m natuurlijk niet kwijtraken. Zorg daarom dat er links zijn opgenomen in je antwoorden zodat de bezoeker gebracht wordt naar de relevante pagina’s waar conversie plaats kan vinden.
Is Q&A (Questions & Answers) hetzelfde als FAQ?
Eigenlijk wel, maar tegenwoordig wordt de term Q&A vaak gebruikt om ‘live’ Vraag en Antwoord webinars te organiseren. Hier beantwoordt de expert dan direct de vragen van de deelnemers die voortkomen uit het gegeven webinar.
Wat is mogelijk een nadeel van een FAQ-pagina?
Een FAQ-pagina belemmert contact tussen jou en je (potentiële) klant. En dat contactmoment is juist zo belangrijk, want hiermee krijg jouw (potentiële) klant namelijk een kans jou beter te leren kennen (know-like-trust).
Weeg daarom de voordelen met dit nadeel af alvorens je een FAQ-pagina gaat maken.
Conclusie
De FAQ-pagina zorgt ervoor dat vragen van klanten direct beantwoord worden én bezwaren worden weggenomen, waardoor ze een stapje dichterbij de aankoop van je dienst of product komen.
Wil je je liever richten op contactmomenten met je klanten, laat dan deze pagina achterwege. Maar houd ook in gedachten dat sommige bezoekers de stap naar contact opnemen soms te groot vinden en liever hun antwoord direct op jouw website vinden.
Ik hoop dat jij met dit artikel de toegevoegde waarde van een FAQ-pagina inziet en hoe je deze pagina het beste kunt maken. Of misschien heb je al een FAQ-pagina en kun je deze na het lezen van mijn artikel optimaliseren. Succes!
Lees ook:
Geen interessant artikel meer missen?
Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.