Heb jij als ZZP’er een website nodig?

In april 2021 hield ik een poll binnen mijn LinkedIn netwerk met de vraag ‘Heb jij als ZZP’er wel of niet een website nodig?’ Onderstaand de uitslag van de poll:

 

 

Het merendeel van de stemmers geeft aan dat een ZZP’er wél een website nodig heeft. In dit blogbericht licht ik de antwoorden uit de poll toe en geef ik nog meer bestaande redenen waarom ZZP’ers wel of juist geen website nodig hebben.

 

Welke antwoorden kwamen er uit de poll?

Op de vraag die ik stelde kon de stemmer uit 2 antwoorden kiezen.

Antwoord 1: Jazeker, wel een website nodig omdat…

De meeste stemmers gaven de onderbouwing dat hun website het visitekaartje / de etalage / de eerste indruk van je bedrijf is. Op jouw website vinden potentiële klanten (die eerst even online aan je willen ‘snuffelen’) direct veel informatie. Je kunt jezelf en je product of dienst goed laten zien. Ook werd aangegeven dat de website werd ingezet in combinatie met social media. Een opmerking waar ik als webdesigner zeker in meega is dat je website van grote toegevoegde waarde is als de bezoeker zich ‘herkent’ op jouw website en dat hij daar ‘vertrouwen’ vindt.

Wat ook als antwoord naar voren kwam, is dat het wel of niet hebben van een website afhangt van het werk dat je doet.

Antwoord 2: Nee hoor, geen website nodig omdat…

Een zeer ‘fortuinlijk’ antwoord kwam van vertaler, redacteur én schrijver Kees. Hij heeft geen website omdat hij bang is voor nóg meer werk. Een plausibele reden denk ik zo…

Zoals hierboven ook bij de ja-stemmers naar voren kwam, kan een andere reden zijn dat in jouw werksoort / branche een website geen rol speelt. Beroepen die hier naar voren komen zijn wederom tekstschrijver, maar ook controller wordt genoemd.

Interessant om nog nader te onderzoeken welke beroepen / branches dan geen website nodig hebben. En hoe ze dan aan hun klanten komen. Ik zal de vraag nog eens uitzetten in een volgende poll. Wordt vervolgd dus ;-).

 

Meer redenen om geen website te (laten) bouwen

Naast de redenen zoals hierboven uit de poll naar voren kwamen, zijn er nog meer redenen die ZZP’ers ervan weerhouden om een website te (laten) bouwen:

  • Geen geld hebben of niet willen investeren in het laten bouwen van een website door een professional.
  • Denken dat het laten bouwen van een website vele duizenden euro’s kost.
  • Geen tijd, zin of expertise hebben om een website zelf te bouwen.
  • Denken dat je met social media genoeg online aanwezig bent.

Op het laatste punt ga ik hieronder nog even nader op in.

Social media is géén vervanger voor een website

Social media kun je niet vergelijken met een website die – in principe – altijd online en 24/7 bereikbaar is. Met social media zul je wekelijks meermalen moeten posten om zichtbaar te zijn. Dit betekent dat social media aanzienlijk véél meer tijd en energie kost omdat je steeds weer content moet maken én plaatsen. Plus dat je daarna de reacties in de gaten moet houden om erop te reageren. Uiteindelijk verdwijnt je content in de tijdlijn. Weg content. Een website is veel ‘duurzamer’ omdat content zeer lange tijd online staat én na het plaatsen nog steeds zijn werk doet. Daarnaast is elk social media platform ook afhankelijk van een algoritme. Hiermee zien niet al jouw volgers al jouw posts. Iedereen kan jouw website bezoeken, terwijl je bij social media – naast het algoritme – afhankelijk bent van het aantal volgers dat je hebt. Ook het vergroten van het aantal volgers kost veel tijd en energie.

 

Meer redenen om wel een website te (laten) bouwen

Uiteraard wil ik als webdesigner hierbij een aantal redenen geven waarom het hebben van een website van toegevoegde waarde is voor jou als ZZP’er:

  • Met een goed gebouwde website die up-to-date is, maak je een professionele indruk bij jouw doelgroep.
  • Op een website kun je veel informatie / toelichting / uitleg kwijt:
    • Je kunt jouw klant hiernaar verwijzen. Dat scheelt jou simpelweg veel tijd (en geld)
    • De content op jouw website kan een klant al overtuigen dat jij de juiste match bent (denk aan testimonials, portfolio, werkwijze, blog waar jij jouw expertise deelt, etc.)
  • Het vergroot jouw online zichtbaarheid en vindbaarheid. Zeker als jij als ZZP’er niet actief bent op social media.
  • Wanneer iemand een dienst of product zoekt, doet deze dat in vele gevallen eerst online. Met een website ben jij 24/7 (online) bereikbaar. Gemiste kans als je online niet te vinden bent met jouw mooie aanbod. En… jouw concurrent wél.
  • Verkoop jij als ZZP’er producten, dan kun je die (ook) aanbieden via je website (webshop). In geval van crisis (zoals de coronacrisis), kan de verkoop van jouw aanbod gewoon doorgaan.
  • Je kunt je website inzetten als marketingtool. Een dergelijke website is conversiegericht en zorgt ervoor dat bezoekers worden omgezet in (potentiële) klanten.
  • Plaats jij nog steeds advertenties in vakbladen? De prijzen daarvoor zijn exorbitant hoog, zeker als je een advertentie wilt plaatsen over een hele pagina. En het vakblad verdwijnt na enige tijd in de papierbak. Ook wanneer jij een brochure laat ontwerpen en drukken ben je vaak veel geld kwijt. Zodra er iets wijzigt, is je brochure niet meer up-to-date. Voor het geld dat je uitgeeft aan deze offline media heb jij jouw website laten bouwen. Deze kun je te allen tijden up-to-date (laten) houden wanneer er iets wijzigt.
  • Via je website kun je bezoekers uitnodigen om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of om jou te volgen op social media. Hierbij leren ze jou steeds beter kennen en wordt de drempel om klant te worden steeds kleiner.

Een omdenker die ik je zeker nog even wil meegeven:

Zie jouw website niet als een kostenpost maar als een investering in jouw bedrijf.
Een goed gemaakte en conversiegerichte website zal zich zeker terugverdienen. 

 

Conclusie

Wel een website
Er zijn genoeg redenen om als ZZP’er wél een website te willen hebben. Met een website ben jij – in tegenstelling tot social media – voor iedereen altijd 24/7 online bereikbaar. Het is jouw online visitekaartje en wanneer deze is gemaakt door een professional jouw online marketingmachine. Daarnaast draagt een website bij aan een professionele uitstraling van jouw bedrijf. Op basis van jouw website kunnen zij zich al een beeld vormen of jij de juiste match voor hen bent.

Geen website
Ook zijn er genoeg redenen (nog) geen website te willen hebben. Een hele goede én fortuinlijke reden om deze niet te willen hebben, die ook uit de poll naar voren komt, is dat je een website niet nodig hebt omdat je al genoeg of zelfs te veel (!!!) klanten hebt.

Tip:
Heb je als ZZP’er (nog) geen website en werk je B2B? Zorg er dan voor dat je een LinkedIn profiel hebt én dat deze volledig geoptimaliseerd is.

 

Lees ook:
Website maken. Zelf doen of uitbesteden.
Wat kost een website voor een ZZP’er?
Wat kun jij als ZZP’er met LinkedIn?

 

Hulp nodig bij het laten maken van een website of (het professionaliseren van) je LinkedIn profiel?
Neem contact met mij op.

TERUG NAAR ALLE BLOGS


Deel dit artikel in één klik met jouw netwerk: