Grafisch ontwerp met Canva
Valt jou wel eens op wat een mooie visuals je voorbij ziet komen op social media? Of zie jij Facebook of LinkedIn accounts met opvallende banners en vraag jij je af hoe die gemaakt zijn? Als je een beetje creatief bent, kun jij ze ook zelf maken.
In dit blog lees jij wat Canva is en wat je er zoal mee kunt maken. Ook zie jij een aantal voorbeelden die ik zelf met deze tool heb gemaakt. Afsluitend geef ik jou een paar praktische tips als je de tool gaat gebruiken.
Wat is Canva?
Canva is een online designtool. Met deze tool kun jij creatieve visuele content maken voor diverse toepassingen. Canva is niet alleen handig voor jouw werk, je kunt het ook voor diverse privé-doeleinden gebruiken.
Wat kun je allemaal met Canva?
Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het met Canva maken. Ik noem hier een paar grafische ontwerpen waarvoor ik de tool al heb gebruikt:
- banners voor social media accounts
- visuals voor social media updates
- logo’s en favicons
- CV’s
- e-book
- advertenties
- uitnodigingen
- fotocollages, stijlcollages en moodboards
- en meer…
Wat zijn de voordelen van Canva?
- De basis versie van Canva is gratis. Wil jij meer mogelijkheden, dan kun je overstappen op de Canva Pro versie.
- Het is zeer gebruikersvriendelijk. Je hebt geen grafische of technische kennis nodig om ermee aan de slag te gaan. De tool werkt met een drag-and-drop systeem, waardoor praktisch iedereen hiermee kan werken. Het werkt wel in jouw voordeel als jij over een beetje creativiteit beschikt en een scherp oog voor compositie hebt 😉
- Het programma geeft jou toegang tot diverse gratis sjablonen, afbeeldingen, foto’s en vormen waarmee jij jouw design kan vormgeven.
- Wat bijzonder prettig is, is dat je uit vele standaard formaten jouw ontwerp kan starten. Uiteraard kun jij ook kiezen voor een ander formaat via ‘aangepaste afmetingen’. Voor offline ontwerpen kies je voor het formaat in cm en voor online ontwerpen kies je voor het formaat in pixels.
- Jouw ontwerpen kun je downloaden in JPG, PNG of PDF. Deze laatste ook in hoge kwaliteit voor offline doeleinden.
Voorbeelden gemaakt met Canva
Bekijk hieronder enkele voorbeelden die gemaakt zijn met deze tool.
Banners voor social media accounts
Het staat professioneel als jij op jouw social media accounts dezelfde uitstraling toont als op jouw website. Verwerk in ieder geval als jij die hebt jouw logo, huisstijlkleuren en lettertype. Of gebruik dezelfde foto die ook op de homepagina van jouw website staat. Deze consistentie geeft ook een stukje herkenbaarheid.
Visuals voor social media updates
Wanneer jij aan de slag gaat met social media kun je jouw updates ondersteunen met visuele content (visuals). Je kent de uitdrukking toch? Een beeld zegt meer dan 1000 woorden.
De talrijke sjablonen die Canva biedt, kun jij aanpassen naar jouw eigen huisstijl. Wees ook hier weer consistent: laat huisstijlkleuren, lettertype(s) en uiteraard jouw logo erin terugkomen.
Favicons
Wellicht vraag jij je af: Wat is een favicon?! Een favicon is de kleine afbeelding die je links van een webpagina op een tabblad ziet staan of in de Apps rij onder de URL balk, maar je ziet ze ook terug in jouw favorietenlijst.
Een favicon is minimaal 512 x 512 pixels en voeg jij toe op jouw WordPress website via de Customizer > Instellingen > Site-identiteit > Favicon. Gebruik voor een favicon uiteraard ook een van jouw huisstijlkleuren en jouw eigen lettertype. Een favicon kan bestaan uit letters, maar je kunt er ook een afbeelding in verwerken. Omdat de favicon bijzonder klein wordt weergegeven, zal een afbeelding minder duidelijk overkomen, hou het daarom simpel.
Logo’s
Soms hebben klanten van mij (nog) geen logo. Een logo is een essentieel onderdeel van je huisstijl en mag eigenlijk niet ontbreken! Schakel een grafisch ontwerper in om jouw unieke logo te maken. Of misschien ken jij wel een creatieve webdesigner die dat kan 😉
Weggever
Met Canva kun jij jouw weggever (zoals een e-book of checklist) mooi opmaken in jouw huisstijl. De cover kun je extra opmaken door deze in een mock-up te uploaden, zo krijgt het een uiterlijk van een echt boek:
In mijn blogbericht Meer rendement uit je website met een weggever lees je wat de toegevoegde waarde is van een weggever.
CV’s
Het is al lang geen uitzondering meer dat een werkgever tegenwoordig zo’n 80 sollicitatiebrieven ontvangt op één vacature. Het is daarom van groot belang dat jouw sollicitatiebrief en CV opvallen in de grijze massa. Dat kan wanneer jij deze in Canva opmaakt. Binnen Canva zijn er verschillende sjablonen waaruit jij kunt kiezen. Kies dat sjabloon en die kleuren die bij jou passen. Probeer van jouw CV één overzichtelijk A4-tje te maken.
Tips voor het gebruik van Canva
Nog een paar tips voor als jij aan de slag gaat met Canva:
- Wees consistent. Gebruik de huisstijlkleuren en lettertypes die ook terugkomen in jouw logo of op jouw website.
- Hou het rustig. Gebruik maximaal 2 verschillende lettertypes en 3 verschillende kleuren. Zorg voor voldoende ‘wit’-ruimte.
- Snel aan de slag met Canva? Bekijk de vele tutorials over Canva die je op YouTube kan vinden. Een leuke manier om alle mogelijkheden snel onder de knie te krijgen.
Extra tip: Canva Color palette generator
Wanneer jij nog geen eigen huisstijlkleuren hebt, kun je jouw kleurenschema ook laten bepalen door de foto’s die je misschien wèl al hebt. Canva heeft hiervoor de ‘color palette generator‘. Wanneer jij hier een foto uploadt, geeft Canva binnen enkele seconden de HEX-kleuren vanuit de foto, die je dan bijvoorbeeld kunt gebruiken als (huisstijl)kleuren voor je website.
Conclusie
Jij hoeft geen grafisch ontwerper te zijn of een duur programma aan te schaffen om creatieve content te creëren. Canva biedt jou de mogelijkheid zelf aan de slag te gaan. Alle voorbeelden in dit blog zijn gemaakt met de gratis versie van de tool. Bekijk de website van Canva om inspiratie op te doen!
Meer tips ontvangen over hoe je je website en online marketing kunt verbeteren,
zodat jij meer (potentiële) klanten aantrekt?
Schrijf je dan nu in voor mijn nieuwsbrief.