12 fouten die je niet moet maken als je blogt

Bloggen heeft pas zin als de inhoud van je artikelen van toegevoegde waarde is voor jouw lezer. Ga als zelfstandig ondernemer dus zeker niet bloggen omdat je het zelf zo leuk vind om ‘stukjes te schrijven’. Inspireer, deel kennis en tips over je vakgebied of schrijf vermakelijke (persoonlijke) verhalen (storytelling) gerelateerd aan jouw business.

Bloggen lijkt misschien makkelijk, maar om het goed aan te pakken moet je op veel dingen letten. Als jij bloggen onderdeel wil maken van jouw online marketing strategie, pak het dan meteen goed aan en maak zeker niet onderstaande 12 veelgemaakte fouten die je kunt maken als je blogt.

 

1. Een nietszeggende titel

Een pakkende titel overtuigt een lezer jouw blog te gaan lezen. Zorg daarom dat jouw titel de lezer uitnodigt of uitdaagt jouw artikel te gaan lezen. Ook met het benoemen van het probleem of zijn pijn in de titel trigger je de lezer. In het blog geef je dan de – gedeeltelijke – oplossing.

 

2. Lange lappen tekst

Als ik een lange lap tekst zie zonder tussenkopjes of alinea’s haak ik af. Veel anderen ook. Zorg daarom voor:

  • Koppen en subkoppen
  • Korte alinea’s
  • Maak gebruik van opsommingen met behulp van bullets

 

3. Geen zoekwoorden in je blog verwerken

Eén van de doelen van bloggen is dat jouw artikelen gevonden worden op het internet. Gebruik daarom bewust zoekwoorden in jouw titels en subtitels. Ook mag je ze in je alinea’s verwerken. Denk ook aan synoniemen.

 

4. Slechte leesbaarheid

Zoals hierboven al genoemd, geen lange lappen tekst. Maak je artikel prettig leesbaar.

  • Wissel korte en lange zinnen af.
  • Maak belangrijke woorden vet
  • Schrijf actief
  • Gebruik nooit de maximale breedte van je scherm (advies maximaal 2/3 van je scherm)

 

 

5. Alleen maar tekst

Alleen maar tekst mag en kan wel, maar is ook een beetje saai. Voeg – indien mogelijk en relevant – rijke content toe zoals afbeeldingen, video’s of infographics die het verhaal versterken of toelichten. Ik gebruik regelmatig screenshots om mijn blogs te verduidelijken.

Je kunt ook foto’s van jezelf toevoegen. Hiermee laat je jezelf zien en werkt het mee aan je personal branding.

 

6. Geen links in en naar je blogartikel aanbrengen

Met een blog kan jij jouw lezer lang(er) op je website houden. ‘Time on site’ is goed voor je SEO. Je kunt linken naar andere blogartikelen in dezelfde categorie die mogelijk ook interessant zijn voor jouw lezer. Maar je kunt natuurlijk ook linken naar je aanbodpagina’s. Breng – indien relevant – ook links aan naar andere websites. Zorg dat deze links zich openen in een nieuw tabblad zodat de lezer makkelijk kan terugkeren naar jouw website. Breng ook links aan vanuit andere artikelen naar dit nieuwe artikel.

 

 

7. Geen afsluiting

Sluit je blog af met een conclusie, samenvatting of advies.

 

8. Geen call to actions

Call to action buttons vragen jouw lezer een actie te nemen en leiden tot conversie. Vergeet ze daarom niet op te nemen in jouw blog, zoals onderstaande voorbeelden:

  • Volg mij op social media
  • Neem contact met mij op
  • Bekijk mijn Website Scan

 

9. Meteen publiceren

Niet doen. Slaap er een nachtje over en lees ‘m nog een keer goed na. Haal de taalfoutjes eruit en schaaf en schrap (schrijven is schrappen) hier en daar nog wat. Misschien kan iemand ‘m nog voor je nalezen en feedback geven.

 

10. Alleen publiceren op je website

Zonde. Je blog moet de wereld in en jij helpt ‘m een handje door ‘m op jouw socials te delen en in je nieuwsbrief te vermelden. Dit zorgt voor extra traffic naar je website. Publiceer daarom nooit een compleet blogartikel in je social media update of in je nieuwsbrief. Leid ze via een CTA naar je website.

 

11. Een blogartikel schrijven als je een keertje tijd hebt

Eén keer in de zoveel tijd een blogartikel publiceren als je een keertje tijd over hebt, zet niet zoveel zoden aan de dijk. Plan het schrijven van je artikelen periodiek in je agenda en hou je daaraan. Publiceer minimaal één blog per maand.

 

12. Te weinig woorden

Zorg ervoor dat je minimaal 300 woorden in je artikel hebt. Dat is nodig om je artikel geïndexeerd te krijgen in de zoekmachines. Het advies is 1000 woorden. En dat hoeft niet in één keer. Vaak kun je naderhand nog info toevoegen aan een al bestaand artikel.

 

E-book Starten met Bloggen

Al deze info én meer staan ook in mijn e-book Starten met Bloggen. Hierin heb ik 17 belangrijke blogtips ondergebracht die ik in de loop der tijd heb verzameld. Met deze tips kun jij meteen jouw eerste blogartikel schrijven!

E-book Starten met Bloggen

Conclusie

Een blogrubriek is het (content) marketing middel bij uitstek om jouw expertise te tonen en hiermee voor te lopen op jouw concurrenten. Wanneer jij gaat bloggen als (startend) zzp’er haal je ook méér rendement uit je website. Wat uiteindelijk zal leiden tot méér klanten en méér omzet.

 

Lees ook:

 

Vind je dit een interessant artikel?
En wil je elk nieuw artikel via de e-mail ontvangen?
Abonneer je dan op mijn nieuwsbrief.

TERUG NAAR ALLE BLOGS