Eén van de leukste boeken die ik tijdens mijn HBO studie Webdesign heb gelezen was ‘Don’t make me think’. Steve Krug, de schrijver van dit boek, was jarenlang een relatief onbekende maar succesvolle usability consultant. Hij werkt(e) aan het vereenvoudigen en gebruikersvriendelijker maken van o.a. websites. Toen zijn boek werd gepubliceerd in 2000 kreeg hij veel bekendheid over de hele wereld als usability expert.

 

Waar gaat het over?

‘Don’t make me think’ is het criterium om een website te beoordelen: zodra een gebruiker ook maar één seconde moet nadenken als hij op een site zit, heb je als webbouwer iets fout gedaan.

Usability (gebruikersvriendelijkheid) zorgt ervoor:

  • dat iets goed werkt
  • dat iemand met gemiddelde vermogens en ervaring een website moeiteloos kan gebruiken
  • dat de bezoeker minder frustratie en meer tevredenheid ervaart
  • dat de bezoeker een fijneuser experience’ heeft, waardoor de kans dat hij op jouw website blijft èn weer terugkomt groot is
  • dat er duidelijkheid wordt gecreëerd en denkwerk wordt vermeden

 

Bron: Don’t make me think – Steve Krug

 

De twee grootste en belangrijkste uitdagingen op usablity gebied bij het ontwerpen van een website zijn:

  • een homepagina die is gemaakt zoals deze bedoeld is, waarin je antwoord krijgt op deze vragen:
    • op wat voor site ben ik beland?
    • wie zit er achter deze site?
    • wat kan ik hier doen?
  • de navigatie, welke ervoor moet zorgen dat jouw bezoeker via een duidelijke menu- en navigatiestructuur zo snel mogelijk het doel van zijn bezoek op jouw website kan vinden

Daarnaast is het belangrijk rekening te houden met webconventies. Dit zijn standaarden of opvattingen hoe een website is opgebouwd. In een ander blogbericht zal ik webconventies verder toelichten.

 

Wat vind ik ervan?

Het boek leest makkelijk weg. Dat wordt versterkt door de humor van Krug en veel verduidelijkende praktijkvoorbeelden over uiteenlopende usability onderwerpen welke fout of juist goed worden toegepast.

Krug is soms wat kritisch op webdesigners omdat zij soms meer aandacht geven aan het design van de website, waarbij de gebruikersvriendelijkheid in het nauw kan komen.

De praktijkvoorbeelden in zijn boek zijn gespitst op websites die hij beoordeelt: complexe, omvangrijke Amerikaanse e-commerce sites (zoals Amazon.com). De inzichten uit dit boek en met name hoe bezoekers het web gebruiken en welke stappen webdesigners kunnen nemen om de gebruikersvriendelijkheid van een website te verbeteren, zijn toepasbaar op elke website, van welke omvang ook.

 

Conclusie

Een gebruikersvriendelijke website is een effectieve website. Gebruikersvriendelijkheid is één van de onmisbare ingrediënten voor een website ‘die voor je werkt’. Het behoort op elke website aanwezig te zijn, want hoe gebruiksvriendelijker een website is, hoe meer deze oplevert voor de eigenaar van de site.

Wanneer jij als zelfstandig ondernemer meer rendement uit jouw website wilt halen, zorg er dan voor dat je een professionele webdesigner in handen neemt. Deze zal jouw website zeker op smaak brengen met dit onmisbare ingrediënt. En met de vele andere ingrediënten 😉

Beoordeling

Het boek is bij Bol.com te koop als paperback of e-book in de Engelse taal. Wanneer jij dit boek (of andere producten van Bol.com) koopt via onderstaande link, dan krijg ik daar een kleine commissie over. Jij betaalt zelf niets extra.

Lees ook: 10 onmisbare ingrediënten voor een website ‘die voor je werkt’

 

Naast boekreviews, plaats ik regelmatig blogs met praktische tips waarmee je jouw website of online marketing kunt verbeteren.

Mis het niet en schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

TERUG NAAR ALLE BLOGS