De footer van je website. Wat zet je erin?

Een website zonder footer is als een doodlopende straat. Als jouw websitebezoeker de moeite heeft genomen je hele webpagina tot beneden aan toe door te scrollen, komt deze uit bij de footer. Heb je geen footer of heb je deze niet slim ingericht, dan staat je bezoeker aan het einde van een ‘doodlopende straat’. Zonde hoor. Want een goed ingerichte footer geeft een grote meerwaarde aan je websitebezoeker.

  • Met links in de footer kunnen bezoekers belangrijke informatie snel vinden, wat jouw website gebruikersvriendelijk maakt.
  • Ook kun je er onderwerpen in opnemen die tot conversie leiden.

In dit blogartikel licht ik diverse onderwerpen toe die je in de footer kunt opnemen. Maak voor jezelf de keuze wat van belang is voor jouzelf, maar voornamelijk ook voor je bezoeker.

 

 

Onderwerpen voor je bezoeker

Deze onderwerpen zullen o.a. de gebruikersvriendelijkheid van je website bevorderen. Je bezoeker vindt makkelijk belangrijke informatie en wordt begeleid stappen te nemen naar andere pagina’s van je website.

Sitemap

Wanneer je links naar alle pagina’s op je website hier herhaalt, kun je over een sitemap spreken. In een sitemap staat aangegeven wat er op jouw website aan pagina’s te vinden is. Je bezoeker hoeft in dat geval niet meer terug naar het hoofdmenu en wordt hiermee uitgenodigd direct door te klikken naar een andere voor hem mogelijk interessante pagina.

Selectie van pagina’s

Soms heeft een websitemenu te veel menu items (meer dan 7). Dit zorgt voor keuzestress bij bezoekers. In dat geval kun je de minder belangrijke pagina’s verplaatsen naar de footer. Dat is wat ik heb gedaan bij mijn eigen website. Zie de kopjes ‘Meer info webdesign’, ‘Wat ik nog meer doe’ en ‘Tevreden klanten’.

 

 

Praktische informatie

Je kunt hierbij denken aan openingstijden of bijvoorbeeld een Google maps kaartje. Of neem een link op naar je Veelgestelde vragen pagina (FAQ).

 

 

Belangrijke bedrijfsinfo

Ook kun je in de footer (links naar) belangrijke bedrijfsinfo kwijt. Denk hierbij aan algemene documenten zoals:

  • privacyverklaring
  • algemene voorwaarden
  • disclaimer

En zaken als:

  • KvK nummer
  • Btw nummer

Overigens zet ik zelf het KvK nummer en btw nummer in de meeste gevallen op de contactpagina, maar je kunt ze zeker ook in de footer vermelden.

Voor coaches komen daar vaak ook onderwerpen bij als:

  • registratienummers
  • gedragscode
  • klachtenprocedure

Hieronder zie je twee voorbeeld footers van coaches:

Copyright

Een copyrightregel mag niet ontbreken in je footer. Met de copyrightvermelding geef je aan dat er auteursrecht op je content rust en dat mensen niet zomaar jouw teksten of beeldmateriaal mogen gebruiken of kopiëren. Neem hierin het bouwjaar van de website en het huidige jaar op. Zo maak je duidelijk dat het copyright geldt voor alle content geplaatst tussen bouwjaar en huidig jaar.

Zoekfunctie

Gebruik de zoekfunctie niet bij kleine, overzichtelijke websites, maar alleen als je website vrij omvangrijk is. Dus als deze niet alleen uit veel webpagina’s bestaat, maar daarnaast bijvoorbeeld ook een blog met veel artikelen heeft.

 

 

Onderdelen die tot conversie kunnen leiden

Dit zijn onderdelen die belangrijk zijn voor jou. Hiermee wil je dat je bezoeker een bepaalde actie onderneemt, waardoor hij wordt omgezet in een potentiële klant. Voeg dan zaken toe als:

Link naar je weggever(s)

Bij elke download van een weggever, groeit jouw e-maillijst met potentiële klanten.

Aanmeldingsformulier voor je nieuwsbrief

Zelfde als bij het downloaden van een weggever, groei van je e-maillijst.

Iconen naar je social media accounts

Ook het verkrijgen van nieuwe volgers van je social media accounts is een vorm van conversie. Deze volgers zijn al enigszins geïnteresseerd in jou en/of je aanbod.

Contactformulier of contactgegevens

Contactgegevens zijn een belangrijk onderdeel van je website. Maak het de bezoeker gemakkelijk, zelfs als je al een aparte contactpagina hebt, neem ook altijd contactgegevens op in de footer, minimaal een e-mailadres en je telefoonnummer.

Onderdelen van vertrouwen

Denk hierbij aan keurmerken of logo’s van brancheverenigingen waarbij je aangesloten bent.

Links naar je laatste blogartikelen

Je kunt ook links naar je laatste blogartikelen opnemen in de footer. Wanneer je blogartikelen schrijft, toon jij je expertise aan de lezer. Zo kom je weer een stukje hoger in het vertrouwen dat hij bij jou opbouwt. Al eens gehoord van de ‘know-like-trust’ factor?

 

Conclusie

Een goed geoptimaliseerde footer is een meerwaarde voor je website. Het zorgt voor meer gebruikersvriendelijkheid en meer conversie. Goed voor je bezoeker en voor jou!

 

Lees ook:

 

Vind je dit een interessant artikel?
En wil je elk nieuw artikel via de e-mail ontvangen?
Abonneer je dan op mijn nieuwsbrief.

TERUG NAAR ALLE BLOGS


Deel dit artikel in één klik met jouw netwerk: