De do’s en don’ts voor een goede Homepagina

Hoe schrijf je een goede homepagina zodat een bezoeker na de eerste aanblik van je homepagina op jouw website blijft…
En niet afhaakt om naar jouw concurrent te gaan? 

In dit blogbericht licht ik een aantal do’s en don’ts toe, waarmee jij jouw homepagina kan optimaliseren.

 

De homepagina: voordeur van jouw website

De homepagina is vaak het eerste wat een websitebezoeker van jouw bedrijf ziet. Ikzelf zie de homepagina als de ‘voordeur’ van de website. Deze voordeur heeft een belangrijke taak, namelijk de bezoeker te prikkelen om de deur te openen en naar binnen te gaan.

De homepagina moet er dus voor zorgen dat de bezoeker bij de eerste aanblik niet afhaakt én wordt verleid door te klikken op een link die hem naar een volgende pagina brengt of mogelijk direct aanzet tot conversie.

 

De don’ts

De don’ts zijn die zaken waar je bezoeker mogelijk op af kan haken. Staan ze op je site, verwijder ze!

Sliders

Sliders, ook wel caroussels genoemd, zijn een aantal automatisch bewegende afbeeldingen die achter elkaar worden getoond. Ze staan nog op redelijk veel homepagina’s. Er zijn echter diverse onderzoeken en testen geweest van usability experts die aantonen dat sliders op je homepagina de conversie verlagen. Ook vertragen ze de laadsnelheid van jouw website. Vermijd daarom deze conversie killer.

Pop-ups

Een pop-up is een melding die plotseling in je scherm verschijnt. De meeste pop-ups vragen de bezoeker een actie te nemen, zoals bijvoorbeeld zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Laat de pop-up op je homepagina achterwege. Ze worden over het algemeen als irritant beschouwd en snel weg geklikt.

Stockfoto’s

Gebruik – als het even kan – géén stockfoto’s op jouw website en zeker niet op jouw homepage. Laat een professionele fotograaf speciaal voor jouw website foto’s maken. En zorg voor een foto van jezelf op de homepagina.

Welkom op mijn website

Vermijd deze cliché zin die geregeld wordt gebruikt in de titel (H1) of de eerste zin van jouw homepagina. Dit zijn belangrijke posities voor zoekwoorden waar je in Google op gevonden wil worden. Dus verwerk daar jouw zoekwoorden.

Te veel info

Vermijd lange lappen tekst, (te) veel afbeeldingen en knoppen. Ook een (te) uitgebreide navigatiebalk met meer dan 7 menuitems is niet aan te raden. Het maakt jouw homepagina onoverzichtelijk en creëert keuzestress, waardoor de bezoeker kan afhaken.

Fouten in de tekst

Zorg ervoor dat de teksten op jouw website foutloos zijn. Niet iedereen zal hierop afhaken, maar een gedeelte van jouw bezoekers wel. En dat kunnen potentiële klanten zijn…

 

De do’s

De do’s zijn zaken die eigenlijk niet mogen ontbreken op jouw homepagina. Staan ze erop? Mooi! Zo niet, voeg ze toe op jouw website.

Start met jouw waardepropositie

Jouw waardepropositie geeft de toegevoegde waarde van jouw dienst of product voor de klant weer. Je kunt dit bijvoorbeeld doen in de vorm van een aantal vragen of stellingen waar jouw bezoeker alleen maar JA op kan zeggen. Integreer deze tekst in jouw headerfoto of – als deze iets langer is – direct eronder. Jouw bezoeker zal zich hierin direct herkennen. Benoem indien mogelijk je doelgroep / ideale klant.

Plaats een CTA knop onder deze tekst. Bijvoorbeeld om direct contact met jou op te nemen of waarmee je hem naar de pagina (ver)leidt met meer informatie. Op deze pagina bied jij hem de oplossing voor zijn probleem én de resultaten die worden behaald met het toepassen of gebruik van jouw dienst of product.

 

Creëer duidelijkheid

Zodra een bezoeker op jouw homepagina belandt, moet in één oogopslag duidelijk zijn op wat voor website hij is beland. Een tagline onder jouw logo helpt jou hierbij. Een tagline geeft kort weer wat jouw organisatie doet. Als voorbeeld: mijn tagline is ‘wordpress websites & online marketing’.
NB. Een tagline die is geïntegreerd in je logo, wordt niet gevonden binnen de zoekmachines omdat jouw logo een afbeelding is. Plaats de tagline daarom ook helemaal bovenin in de ‘bovenste balk layout’, dit komt de SEO ten goede.

 

 

Plaats op de homepagina datgene wat jouw bezoekers daar verwachten. Geef hier een kort overzicht van de belangrijkste onderdelen / pagina’s van jouw site, zoals:

  • de belangrijkste ‘toptaken’ van jouw website
  • een korte intro over jouw bedrijf of over jou zelf

Schrijf beknopte intro’s (teasers) over deze onderdelen en verleid de bezoeker om verder te lezen door te klikken op een knop of link onder de intro.

 

 

 

Intro’s met doorklik

 

Voeg vertrouwen, geloofwaardigheid en onderscheidenheid toe

Vertrouwen is een belangrijk ingrediënt op jouw website. Er zijn veel mogelijkheden om vertrouwen toe te voegen op diverse plekken op je site.

  • Stel jezelf kort voor (sluit af met een knop ‘meer over mij’ naar de over mij pagina) en zorg ervoor dat er een foto van jezelf op de homepagina staat.
  • Ook kun jij hier een aantal (stukjes uit) testimonials van klanten toevoegen, die de voordelen van jouw dienst of product uitlichten.
  • Beschrijf waarin jij of jouw bedrijf onderscheidend is ten opzichte van de concurrentie.
  • Voeg logo’s toe van brancheverenigingen waar je lid van bent.

 

 

  • Voeg een aantal van jouw portfolio stukken toe met een CTA naar de rest van jouw portfolio.

 

Houd je aan webconventies

Webconventies zijn standaarden of opvattingen hoe een website is opgebouwd. Wijk jij daar te veel vanaf, dan snapt de bezoeker jouw website niet meer en … haakt af.

Houd op jouw homepagina rekening met volgende webconventies:

  • Logo helemaal links bovenaan (of in het midden)
  • Navigatie (menu) horizontaal bovenaan de pagina (eventueel links verticaal). Houd een maximaal aantal pagina’s aan van 7. Heb jij meer pagina’s, zet de minder belangrijke dan in de footer.
  • Kies duidelijke menutitels. Veelvoorkomende titels zoals Diensten, Producten en Aanbod zeggen (nog) niet veel aan de bezoeker die voor de eerste keer binnenkomt op jouw website.
  • Gebruik geen hamburgermenu op een desktopversie, hiermee krijgt de bezoeker niet in één keer te zien wat jouw webpagina’s zijn en moet hij eerst klikken. Dat gaat ten koste van de duidelijkheid (gebruikersvriendelijkheid) van je website.

 

Maak goed gebruik van de footer

De footer is het laatste stukje onderaan jouw pagina (meestal een gekleurde balk). De footer komt terug op elke pagina van jouw website. Zorg ervoor dat jij op deze plek relevante gegevens opneemt.

  • Voeg daar in ieder geval jouw contactgegevens toe.
  • Je kunt hier jouw menu herhalen of het deel dat je niet hebt opgenomen in je hoofdmenu, zo geef je de bezoeker de mogelijkheid dat hij direct kan doorklikken naar een andere pagina.
  • Voeg bijvoorbeeld een inschrijfformulier toe voor jouw nieuwsbrief of promoot hier jouw weggever. Dit zijn twee manieren om jouw bezoeker om te zetten in een potentiële klant 😉

De footer zorgt er mede voor dat het einde van jouw webpagina geen doodlopende weg is.

 

Conclusie

Maak jouw homepagina duidelijk, eenvoudig en overzichtelijk voor jouw bezoeker. Plaats de juiste onderdelen op jouw homepagina. Onderdelen die eraan bijdragen dat jouw bezoeker:

  • in één oogopslag ziet wie jij bent en wat jij doet
  • zich herkent in jouw teksten
  • jouw website ‘vertrouwt’
  • op jouw website blijft
  • doorklikt naar een volgende pagina
  • en/of overgaat tot een actie (conversie)

 

Lees ook:

 

Wil jij meer tips ontvangen hoe je jouw website en online marketing kunt verbeteren?
Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.

TERUG NAAR ALLE BLOGS