De angst om te posten op LinkedIn

Veel zzp’ers voelen een hoge drempel om te gaan (starten met) posten op LinkedIn. Deze drempel is hoger dan het posten op andere sociale platforms.
Maar waarom eigenlijk?
Het kan eraan liggen dat LinkedIn hét ‘zakelijke’ social media platform is en dat roept bij veel ondernemers belemmerende overtuigingen op.
In dit blogartikel:
- geef ik jou inzicht in wat online zichtbaarheid jou oplevert
- benoem ik een aantal van die belemmerende overtuigingen
- deel ik met jou een praktisch 5-stappenplan dat jou kan helpen om tóch die drempel over te gaan en (strategische) stappen te gaan nemen op LinkedIn
- geef ik jou een suggestie als je wilt starten, maar toch graag een steuntje in de rug nodig hebt
Online zichtbaarheid. Is het echt nodig?
Als ondernemer zul je op een of andere manier zichtbaar moeten zijn voor jouw toekomstige klanten. Of dat nu offline of online is. Hoe kunnen zij anders weten wie jij bent, wat je doet en hoe jij hun probleem kunt oplossen?
Dus ja, zichtbaar zijn is écht nodig.
Of dat per se online zichtbaarheid ‘moet’ zijn, verschilt per ondernemer/branche waarin je werkzaam bent. Dit blogartikel is gericht op het online zichtbaar zijn.
De basis van online zichtbaarheid is je website (tenminste dat vind ik ), maar het is goed om daaromheen nog andere online kanalen in te zetten die jouw zichtbaarheid nóg verder versterken. Een nieuwsbrief is een mooie optie en daarnaast is er natuurlijk een breed scala aan social media.
Start klein. Je hoeft echt niet op alle kanalen aanwezig te zijn. Kies het kanaal dat bij jou past én waar je doelgroep aanwezig is. Beter goed bezig zijn op één kanaal dan halfslachtig op meerdere.
Met online zichtbaarheid kom jij ‘top of mind’ bij jouw volgers. Ze zien je namelijk regelmatig langskomen op hun tijdlijn. En met regelmatig bedoel ik niet één keer per maand, dat is echt te weinig. Social media verlangt een frequentie van minimaal 1 keer per week, beter nog 2 of zelfs meerdere keren per week.
Bedenk ook dat je volgers je vaak niet meteen nodig hebben, maar zodra de tijd daar is – en je bent consistent zichtbaar – denkt men aan jou. Volgers kunnen dan mogelijk zelf(s) klant worden, maar meer nog kunnen ze als ambassadeur optreden. Ze verwijzen dan mensen uit hun netwerk naar jou.
Wat levert online zichtbaarheid op LinkedIn jou op?
Zodra jij content gaat delen op LinkedIn, stel je volgende zaken in werking:
- mensen leren jou en je aanbod kennen
- jouw online netwerk breidt zich uit
- je wordt gezien als expert
- je bouwt vertrouwen op
Bovengenoemde punten leiden je volgers door de know-like-trust factor. Daarnaast zorgt een groter netwerk voor een groter bereik.
Online zichtbaarheid op LinkedIn gaat jou daarom helpen je ideale klant te bereiken.
Dat kan bij de een snel gaan en bij de ander soms wat langer duren. En het hangt uiteraard af van de kwaliteit en consistentie van je bijdrages. En of je product of dienst interesse opwekt of zelfs al behoefte. Ook de grootte van de investering die met je dienst gemoeid is, zal invloed hebben op een snelle aanschaf of een wat langere bedenktijd.
Poll mei 2024: Haal jij klanten uit LinkedIn?
Hier een stukje ‘bewijs’ voor jou als lezer van dit artikel. Omdat ik weet dat vele van mijn LinkedIn connecties – net zoals ik – klanten uit dit platform halen heb ik een poll uitgezet, zie de afbeelding hieronder. Ik heb wel gevraagd om stemmers die actief zijn op LinkedIn en minimaal 2x per week posten.
Je ziet dat tweederde van mijn connecties die hebben gereageerd klanten uit LinkedIn halen, waarvan de helft wel vindt dat het nog wel beter kan. Dat zou aan een aantal zaken kunnen liggen (en overigens zijn dit aannames van mij):
- ze zijn nog niet zo lang ‘actief’ op LinkedIn
- ze posten nog niet consistent minimaal 2 keer per week
- ze richten zich nog niet op een ideale klant (en dat helpt echt, weet ik uit ervaring)
- de inhoud van hun posts zijn niet relevant (genoeg) voor hun ideale klant
- de opbouw van hun post kan beter (o.a. zaken als pakkende eerste zin, indeling in alinea’s, afsluiting met een call to action om uit te nodigen voor interactie)
- hun netwerk is nog niet zo groot (ook een groter LinkedIn netwerk zal je meer bereik geven)
Zet je daarom je belemmerende gedachten opzij
En ga starten. Want deze gedachten – aannames die vaak niet op waarheid berusten – houden de drempel hoog om te gaan posten. Denk aan gedachten als:
“Ik heb hier geen tijd voor.”
“Wie zit er op mij te wachten?”
“Ik weet niet wat ik moet posten.”
“OMG, wat als mijn [ vul in ] dit leest?”
“Straks krijg ik negatieve reacties op mijn posts.”
Zolang deze gedachten bij jou spelen, zul je niet in actie komen en blijft jouw zichtbaarheid op dit platform liggen. Ben je niet zichtbaar? Dan loopt jouw vakgenoot die wél zichtbaar is hoogstwaarschijnlijk met jouw prospects weg. Daar moet je toch ook niet aan denken…
Zet daarom je angst opzij, kom onder je steen vandaan en neem de eerste stappen om zichtbaar te worden op LinkedIn!
Pak het strategisch aan
Ga met jezelf brainstormen – of doe dat gezellig samen met één of meer andere ondernemers – en zet hierbij e.e.a. op papier:
- over welke onderwerpen/categorieën ga je schrijven?
- wat is het doel van je content?
- welke contentvorm(en) ga je hanteren?
- met welke frequentie wil je gaan posten?
Strategische aanpak klinkt je misschien ingewikkeld in de oren, maar dat valt reuze mee. Je maakt gewoon voor jezelf een plan hoe je het wilt gaan aanpakken. Easy peasy
Onderstaand het 5-stappenplan ⬇️
5-Stappenplan posten op LinkedIn
1. Bepaal je onderwerpen/categorieën
Wanneer je kennisondernemer bent, heb je meestal geen gebrek aan onderwerpen. En als je dan ook nog een creatief brein hebt, dan heb je ook aan inspiratie geen gebrek .
Je zult begrijpen dat alle onderwerpen die je deelt vaak al eens beschreven zijn door anderen. Het zit ‘m erin dat jij je content schrijft vanuit jezelf – geef je kijk erop en/of deel je mening – in jouw eigen ‘tone of voice’ en voor jouw eigen publiek.
Haal in een brainstorm jouw (hoofd)onderwerpen naar voren en verzamel ze ergens op een plek* die bij jou past. Zo heb je altijd een onderwerp beschikbaar zodra je even geen inspiratie vindt.
* Word document, telefoonnotitie, etc.
Dit zijn – als voorbeeld – de hoofdonderwerpen waar ik over schrijf:
- website en online marketing tips
- ondernemerschap
- netwerkwandelen
Daarnaast plaats ik bijdrages op LinkedIn zoals:
- persoonlijke verhalen (met haakje naar het ondernemerschap)
- het delen van successen
- nieuwe websites
- ontvangen testimonials
- blogartikelen
- mijn weggevers
- hulp vragen aan mijn netwerk
Je zult verbaasd staan wat met name de persoonlijke verhalen, het delen van successen en een hulpvraag aan je netwerk uitzetten jou gaat brengen.
2. Bepaal het doel van je content
Ondernemers kunnen diverse doelen hebben om content te delen. En – laten we eerlijk wezen – graag willen we met het delen van onze content uiteindelijk onze ideale klant bereiken.
Dit zijn enkele doelen die je zou kunnen hebben voor het delen van je content:
- kennis delen
- inspireren
- herkenning en verbinding tot stand brengen
- delen van successen
- een e-maillijst opbouwen (weggevers)
- je dienst of product promoten
Hou bij het laatste punt de verhouding van 80% ‘iets anders’ en 20% ‘commercieel gericht’ aan.
3. Bepaal welke contentvormen je gaat inzetten
Er zijn verschillende contentvormen die je op LinkedIn kunt delen en waarin je kunt variëren. Zoals:
- tekst only of juist met afbeelding(en)
- document posts (caroussels)
- poll
- video
- infographic
Kies voor de vormen die bij jou passen en wissel ze af.
4. Denk na over de frequentie van posten
Begin met minimaal 1 keer per week een post. Zelf ben ik gestart met 2 keer per week en soms post ik zelfs 3 keer per week.
Maak de drempel voor jezelf niet te hoog.
Post je te weinig dan zullen volgers je te weinig voorbij zien komen. Ze zijn niet altijd online en het algoritme bepaalt wie je bereikt. Resultaat zal – bij weinig posten – dan langer op zich laten wachten.
5. Optioneel: werk met een contentkalender en contentarchief
Ik hou van structuur en overzicht. Dus werk ik met een contentkalender. Deze heb ik gemaakt in een Word-tabel. Hierop hou ik bij wanneer ik post (datum/tijd), over welk onderwerp/categorie en welke cijfers/resultaten daaraan hangen. Op deze manier kan ik terugzien wat goed werkt en wat minder aanslaat en mijn toekomstige bijdrages daarop aanpassen. Daarnaast monitor ik ook de afwisseling in soort content/categorie.
Al mijn content schrijf ik in een inmiddels steeds groter worden Word document wat nu mijn LinkedIn ‘archief’ is. Op de dag van posten is het een kwestie van kopiëren uit het archief en plakken op LinkedIn. Omdat ik al langer content maak, kan ik inmiddels uit dit archief putten en veel content recyclen. Niet iedereen heeft immers deze content langs zien komen en er zijn in de tussentijd nieuwe volgers bij gekomen.
Je hoeft dus niet altijd nieuwe content te plaatsen!
Bonustip: wacht niet altijd op het laatste moment met content schrijven. Je kunt bijdrages ook vooruit schrijven. Geeft een hoop rust in je hoofd ☺️.
Nog niet toe aan posten?
Misschien ben je nog niet toe aan zelf posten.
Start dan met het reageren op andere bijdrages.
Hiermee kun je op een laagdrempelige manier online zichtbaarheid voor jezelf creëren. Je kunt starten met het eenvoudig liken van berichten van jouw connecties.
Ga daarna een stapje verder en geef commentaar, het liefst nog inhoudelijk zodat je opvalt als expert in jouw vakgebied. Doe dit wel op een helpende manier. Dit wordt gewaardeerd, waardoor mensen je zullen onthouden. Of ze gaan je – door je inspirerende reactie – volgen zodat je netwerk verder wordt uitgebreid. Een mooi bijverschijnsel van het actief worden op LinkedIn!
Steuntje in de rug nodig?
Wil je wel gaan starten met LinkedIn, maar denk je dat het jou alleen niet lukt en heb je zelf niet genoeg inspiratie? Check dan eens de Linkedin-routine. Dit is een routine die jou(w):
- niet te veel tijd kost
- twijfels wegneemt om te posten
- los laat komen van je perfectionisme
- een enorme steun in de rug geeft waarmee jij 1 jaar consistent 2x per week gaat posten, of 2 jaar als je 1x per week posts. Ook goed
En dat tegen een zéér schappelijke eenmalige investering!
Dit is een affiliate link. Wanneer je je via deze link aanmeldt, dan krijg ik een vastgesteld percentage van de opbrengst. Ik beveel alleen producten of diensten aan waar ik echt achter sta.
Tot slot
Ik hoop van harte dat bovenstaande informatie en het stappenplan dat ik heb beschreven jou aanzetten de drempel over te gaan, je angst los te laten en te gaan starten met posten op LinkedIn.
Realiseer je dat hoe langer je het uitstelt om te starten, hoe langer het effect uitblijft. Start daarom before you’re ready! Voordat er een rij klanten voor je deur staat is er wel een flinke portie geduld en vertrouwen nodig.
Zelfs als je nog niet gestart bent als ondernemer kun je via LinkedIn bijdrages jouw netwerk al meenemen in de reis ernaartoe.
Consistente online zichtbaarheid op LinkedIn heeft mij ontzettend geholpen aan meer klanten en meer omzet. En dat gun ik jou ook.
[Dit blogartikel is eerder in de vorm van een LinkedIn nieuwsbrief gepubliceerd op 1 mei 2024 ]
Lees ook:
- Wat is een conversiegerichte website?
- Hoger in Google: Hou je website in beweging
- Meer rendement uit je website met een Blog
Vond je dit een interessant artikel?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang ieder nieuw artikel direct in jouw inbox.
Leuk als je me wilt volgen op LinkedIn.