Content Marketing: Meer succes met een Blog

Hoe zorgt een blog op je website voor meer succes voor jou als zzp’er?

Als je mij al een tijdje volgt, weet je dat ik een groot voorstander ben van bloggen. Met een blogrubriek haal je namelijk méér rendement uit je website. Toch is de drempel voor veel zelfstandig professionals nog (te) groot om daadwerkelijk de stap te nemen het bloggen op te nemen binnen hun online marketing strategie.

In dit artikel licht ik jou toe:

  • wat een blog is
  • wat voor soorten blogs er zijn
  • waar een blog aan ‘moet’ voldoen
  • wat de toegevoegde waarde is van een blog op jouw website
  • hoe een blog wordt ingericht op je website

 

Wat is een blog?

Een blog is een verzameling teksten of artikelen, die worden gepubliceerd op een website. Een blog bestaat uit meerdere blogberichten (ook wel genoemd: blogartikel, blogpost).

 

Verschillende soorten blogs

Er zijn verschillende soorten blogs en iedere blog heeft zijn eigen lezers. Denk maar aan de vele reis-, food- en beautyblogs. Ook zijn blogs te onderscheiden in persoonlijke en zakelijke blogs.

Als zelfstandig ondernemer schrijf je een ‘zakelijke’ blog waar zeker ook jouw persoonlijkheid of een persoonlijke ervaring in terug mag komen. De lezer wil (ook) jou leren kennen en weten waar je voor staat. Deze blogs zijn weer onder te verdelen in verschillende categorieën, zoals een informatieve of een inspirerende blog.

Je kunt ook een (business)case (klantverhaal) als blogartikel publiceren. Hierin beschrijf jij de dienst of het product dat jij aan jouw klant hebt geleverd en wat de toegevoegde waarde daarvan was. Onderstaande 4-stappen structuur helpt jou met het schrijven van jouw business case:

  1. introductie over je klant (kan ook generiek als je de naam van de klant niet mag noemen)
  2. wat was het probleem van de klant
  3. welke oplossing heb jij geboden
  4. wat was het resultaat voor de klant

 

Waar ‘moet’ een blog aan voldoen?

Bloggen als zelfstandig ondernemer heeft pas zin als de inhoud van jouw artikelen écht van toegevoegde waarde is voor jouw lezer. Je kunt gaan bloggen omdat je het zelf zo leuk vindt om ‘stukjes te schrijven’, maar het lijkt me dat je natuurlijk ook rendement wilt halen uit je blog en de tijd die je eraan besteedt.

 

Met een blog wil je doelgericht een lezerspubliek opbouwen:
Inspireer, ga de diepte in en deel kennis en tips over je vakgebied of schrijf vermakelijke (persoonlijke) verhalen (storytelling) gerelateerd aan jouw business

 

Met kwalitatieve en relevante artikelen bouw je een band op met je lezer, zij leren jou beter kennen en doordat jij jouw kennis deelt, gaan ze je ook vertrouwen (know-like-trust factor). Heb je hun vertrouwen gewonnen, dan kunnen ze kopende klant bij jou worden óf ze bevelen jou aan bij anderen.

 

In het eerste jaar van mijn ondernemerschap heb ik bijna elke week één blogartikel geschreven en gepubliceerd, onderdeel van mijn online marketing strategie. Na het plaatsen op mijn website deel ik de artikelen op LinkedIn en in mijn nieuwsbrief. Zo bereik ik een groter publiek en zorg ik voor ‘traffic’ naar mijn website (goed voor SEO).

Ik zet regelmatig polls uit op LinkedIn om meer inzicht te krijgen in de onderwerpen waarover ik schrijf en vooral hoe mijn connecties daarover denken. De uitslagen en reacties op die polls neem ik mee in mijn artikelen waardoor ze nóg waardevoller worden voor mijn lezers. Nu krijg ik regelmatig te horen dat er wordt uitgekeken naar mijn artikelen. Hoe fijn is dat!

 

 

Meer rendement uit je website met een blogrubriek

Je gaat meer rendement uit je website halen met een blog.

Je behaalt voordelen op deze gebieden:

  • Vindbaarheid in de zoekmachines (SEO)
  • Personal branding
  • Social Selling
  • Bereik op social media
  • Onderscheid t.o.v. jouw concurrenten

Meer hierover vind je in mijn eerder verschenen artikel ‘Méér rendement uit je website met een Blog’.

 

Het inrichten van een blog op je website

Met regelmaat zie ik dat een blogrubriek – door onwetendheid van de maker – niet op de juiste wijze is ingericht op de website. En dat is jammer. Er is dan een pagina gemaakt waar alle blogberichten één voor één onder elkaar zijn geplaatst. Dat is niet de bedoeling en daarbij is het ook niet gebruikersvriendelijk.

Jouw websitebezoeker wil zo snel mogelijk kiezen welke artikelen voor hem interessant zijn. Staan er 20 blogartikelen onder elkaar, dan moet hij door al deze artikelen scrollen om te vinden wat hij wil lezen. De kans groot is dat hij al scrollende afhaakt.

Zo richt jij jouw blogrubriek goed in

Een blogrubriek is één (1) pagina op jouw website, waarop je een blogmodule integreert. Deze module zit vaak in je thema of pagebuilder. Via de – vaak uitgebreide – instellingen van de blogmodule stel je in hoe je wilt dat jouw blogrubriek er visueel op de pagina uit komt te zien. Onderstaand het voorbeeld van mijn blog:

 

Blogpagina in kolommen, met afbeelding, auteur en datum

 

Elk blogartikel maak je daarna aan als een nieuw bericht (dus niet als een nieuwe pagina!). Op deze manier kun je ook per bericht de meta-titel en meta-description instellen (bijvoorbeeld via de Yoast SEO plugin) waarmee je per artikel beter wordt gevonden in de zoekmachines ten opzichte van die ene pagina met alle blogs onder elkaar.

Daarnaast zijn er in de blogmodule nog veel andere opties die je kunt instellen, zoals of je wel of niet reacties onder je blog wil toestaan en kun je jouw artikelen onderverdelen in categorieën, zodat de lezer kan filteren waarin hij geïnteresseerd is.

 

Mijn poll op LinkedIn

In november 2021 zette ik een poll uit op LinkedIn waarin ik vroeg “Heb jij een blog op jouw website?”

Dit was de uitslag:

 

 

Mooi om te zien dat meer dan de helft van de stemmers al een blog op hun website hebben. Enkelen gaven aan te willen gaan starten met bloggen. Van de stemmers op de optie “Bloggen, niets voor mij” was het grootste deel mannen. Dit bevestigde mijn vermoeden dat het vooral vrouwen zijn die bloggen. Misschien toch nog eens een polletje aan wagen 😀.

Waarom er (nog) niet geblogd wordt…

…en mijn reactie/advies daarop:

“Geen tijd of geen zin…”

Er zijn altijd zaken binnen je onderneming waar je minder zin in hebt. Heb je er bewust voor gekozen om te gaan bloggen, probeer dan toch een bepaalde regelmaat aan te houden. Eén keer in de zoveel maanden een blogartikel publiceren als je een keertje tijd of zin ‘over’ hebt, is gewoonweg te weinig. Het is onderdeel van jouw marketing strategie. Zorg voor discipline in het periodiek schrijven van je artikelen en plan bijvoorbeeld maandelijks een dagdeel in je agenda, zodat jij minimaal één blog per maand kan publiceren.

“Past niet bij mij…”

Niet iedereen houdt van schrijven, ga jezelf dus niet verplichten iets te doen wat niet bij je past. Veelal hebben deze mensen al andere vormen van content marketing gevonden die meer bij hun passen. Zoals videomarketing, publiceren van illustraties of storytelling op een social media platform.

“Geen inspiratie…”

Ik ben gezegend met een hoop inspiratie en ideeën voor artikelen die ik wil schrijven. Zodra mij iets invalt, leg ik dat vast in een Word document. Dat is ook mijn tip voor jou. Zo heb je in ‘inspiratieloze’ periodes toch iets om op terug te vallen. En als je al langer blogt, kun je op een gegeven moment je oude(re) blogartikelen recyclen.

“Ik deel al zoveel op social media…”

Content delen op social media is iets anders als een blog op je website hebben. Hier een fragment uit een eerder artikel van mij:

“Bloggen is duurzaam. Hiermee wil ik zeggen dat een blog op jouw website nog jaren daarna rendement oplevert. Het heeft een plek op het internet ingenomen en als mensen op het onderwerp (zoekwoord) van jouw blog zoeken, komen ze hierop uit. Dit in tegenstelling tot het plaatsen van berichten op social media die daarna al heel snel zakken (en op den duur verdwijnen) in de tijdlijnen van jouw volgers. Bloggen is dus een duurzame investering, waar je op lange(re) termijn nog steeds profijt van trekt.”

 

E-book Starten met Bloggen

Overweeg jij al een tijdje – of misschien nu na het lezen van dit artikel – om te gaan starten met bloggen en wil jij er nog veel meer over weten om goed voorbereid jouw eerste blogartikel online te zetten? Dowload dan mijn gratis e-book Starten met Bloggen. Hierin heb ik 17 belangrijke blogtips ondergebracht die ik in de loop der tijd heb verzameld. Met deze tips kun jij meteen jouw eerste blogartikel schrijven!

E-book Starten met Bloggen

Conclusie

Een blogrubriek is het (content) marketing middel bij uitstek om jouw expertise te tonen en je hiermee te onderscheiden ten opzichte van jouw concurrenten. Plus dat je met een blog werkt aan je know-like-trust factor.

Wanneer jij gaat bloggen als (startend) ondernemer haal je ook méér rendement uit je website. Wat uiteindelijk zal leiden tot méér klanten en méér omzet.

 

Zie bloggen als een investering in jouw bedrijf.

 

Lees ook:

 

 

Op de hoogt blijven van nieuwe blogartikelen?
Abonneer je op mijn nieuwsbrief.

TERUG NAAR ALLE BLOGS