9 redenen om (ook) te kiezen voor E-mailmarketing

Weet jij ook nog hoe we vroeger (…) een mailing uitstuurden naar klanten? De zorgvuldig opgestelde brief in Word werd ‘gemerged’ met het Excel-klantenbestand. Daarna kon de ‘verwerking’ 😉 beginnen. Brieven printen, vouwen, in enveloppen steken en postzegels plakken. En dan op naar het postkantoor! Een mailing uitsturen was destijds een bijzonder tijdrovende klus. Soms werden zelfs collega’s ingeschakeld om mee te helpen als de mailing nog diezelfde dag uitgestuurd moest worden. Maar dat gaat nu – gelukkig – wel anders!

In dit blogbericht licht ik toe wat e-mailmarketing is en geef ik je 9 redenen om e-mailmarketing (ook) op te nemen in je online marketing strategie.

 

 

Van offline communicatie naar online communicatie

Tegenwoordig gaat bijna alle communicatie via digitale kanalen. Papier komt er nauwelijks meer aan te pas. De meeste 1-op-1 communicatie gaat per gewone e-mail, maar voor een bericht naar een gedeelte of naar je totale klantenbestand verstuur je tegenwoordig een e-mailnieuwsbrief. E-mailmarketing is een vorm van direct marketing via de e-mail. Er zijn diverse software tools waarmee je een e-mailnieuwsbrief kan (op)maken, zoals MailChimp (alleen in het Engels) en Laposta (in het Nederlands). Let er overigens op dat je wettelijk alleen nieuwsbrieven mag versturen aan bestaande klanten en relaties die hiertoe vooraf expliciet toestemming hebben gegeven.

 

De rol van jouw website bij e-mailmarketing

Een e-maillijst is een van de meest belangrijke online marketing tools. Jouw website speelt hier een grote rol in want zo’n lijst bouw je op door o.a. e-mailadressen te verzamelen via een inschrijfformulier op je website. Op deze wijze haal jij nóg meer rendement uit jouw website.

Potentiële klanten kun jij vanaf hun inschrijving op de hoogte blijven houden – via jouw nieuwsbrief – van jouw business en jij kunt jouw kennis hierin delen met het geven van tips, delen van blogberichten, et cetera. Goed voor ze om jou beter te leren kennen, leuk te gaan vinden en te gaan vertrouwen (know-like-trust factor). Zorg er daarom voor dat de inhoud van jouw nieuwsbrief veel toegevoegde waarde biedt aan deze potentiële klant(en).

 

E-mailmarketing vs social media

Realiseer jij je wel eens dat je geen eigenaar bent van jouw social media kanalen? Alle volgers die je daar opbouwt ben je in één klap kwijt als het social media kanaal ermee ophoudt (denk bijvoorbeeld aan Hyves). Wie zegt dat Facebook er nog zal zijn over 5 jaar?

Het opbouwen van een e-maillijst via jouw website maakt jou onafhankelijk ten opzichte van de ongewisse toekomst van sociale platformen.

Lees meer hierover in het artikel van Frankwatching: Zonder eigen website ben je nergens (12 maart 2021).

Social media vergt daarnaast ook beduidend meer van jouw kostbare tijd en energie dan het periodiek uitsturen van een nieuwsbrief. Stof tot nadenken dus en een goede reden om e-mailmarketing niet (meer) links te laten liggen.

 

De voordelen van e-mailmarketing

E-mailmarketing is een zeer krachtig en effectief online marketing kanaal. Het is zelfs nog effectiever dan social media. Denk daarbij alleen al aan het algoritme en hoeveel procent van jouw volgers jouw content werkelijk zien.

Overweeg jij e-mailmarketing in te zetten? Doen! Hieronder geef ik je 9 redenen.

1. Kosten- en tijdsbesparing

Ten opzichte van offline communicatie is online communicatie een stuk goedkoper. Het bespaart jou veel tijd en geld. Uiteraard moet jij als je begint met e-mailmarketing de tijd nemen om jezelf de software eigen te maken. Maar zodra jij klaar bent met het opmaken van jouw eerste nieuwsbrief conform jouw eigen huisstijl, kun je deze met 1 druk op de knop naar jouw hele klantenbestand versturen.

2. Directe ontvangst

Jouw e-mailnieuwsbrief belandt direct in de inbox van de geadresseerde. En mails worden in principe altijd door de ontvangers gezien. Dit in tegenstelling tot social media berichten die jij uitstuurt. Het algoritme van het social media kanaal bepaalt of jouw bericht daadwerkelijk wordt gezien én gelezen door jouw volgers. Daarnaast zullen volgers die niet met regelmaat actief zijn op het platform jouw berichten niet altijd zien.

3. Personalisatie en segmentatie

Ook fijn: de e-mailnieuwsbrief kun jij – in tegenstelling tot jouw social media berichten – personaliseren. Daarnaast kun je jouw adreslijst in verschillende doelgroepen segmenteren, zodat jouw lezer díe informatie ontvangt waarvoor hij heeft gekozen. Op deze manier stuur jij echt relevante informatie naar die (doel)groepen, zodat jouw nieuwsbrief veel beter gelezen wordt. De ‘open rate’ van een verzonden nieuwsbrief zal hiermee aanzienlijk stijgen.

4. Digitaal is duurzaam

Een e-mailnieuwsbrief versturen is duurzaam. Briefpapier en enveloppen zijn niet meer nodig.

5. Huisstijl toepassen

Jij kunt jouw nieuwsbrief grafisch opmaken. Hanteer jouw eigen huisstijlkleuren en het lettertype dat jij ook op je website hebt. Herkenning, de juiste vormgeving en content overtuigt de ontvanger jouw e-mailnieuwsbrief te lezen.

 

Kop van mijn nieuwsbrief: logo, huisstijlkleuren & personalisatie in aanhef

 

6. Meten is weten

Veel nieuwsbriefprogramma’s beschikken over statistieken. Zodra de nieuwsbrief is verzonden, kun jij o.a. zien:

  • wie de nieuwsbrief heeft geopend
  • op welke links er is geklikt
  • welke foutmeldingen er zijn
  • wie zich heeft afgemeld

 

Statistieken Laposta

Vanuit de meetresultaten op de content die is aangeboden, kun jij conclusies trekken. Wat wordt veel gelezen en wat niet? En door wie? Op deze wijze kun je jouw content strategie aanpassen en je nieuwsbrief verbeteren.

7. Automatische opschoning en groei van jouw adresbestand

In het punt hierboven zie jij dat je adresbestand zichzelf opschoont. Door een aanmeldformulier voor je nieuwsbrief op jouw website te plaatsen kan jouw adresbestand automatisch groeien zonder dat jij er specifieke acties voor hoeft te ondernemen. Vraag zo weinig mogelijk (contact)gegevens, liefst alleen een e-mailadres, mogelijk nog een naam. Als bezoekers veel gegevens moeten afgeven, schrikt dat ze af en zal de drempel om zich in te schrijven hoger zijn.

 

Aanmeldformulier op website

Je kunt je lijst niet alleen doen groeien door de aanmeldingen voor je nieuwsbrief die je ontvangt, maar denk ook eens aan een gratis weggever. Met het downloaden van de weggever kun je ook je adreslijst laten groeien met potentiële klanten.

8. Goed voor SEO

Neem in je nieuwsbrief links op naar jouw website waar meer informatie is te vinden. Hiermee wordt websitebezoek gestimuleerd. Meer bezoekers op jouw website geeft Google informatie dat jij relevante content biedt waardoor Google jou beloont met een hogere ranking in de zoekresultaten.

9. Binding met jouw klanten (online netwerken)

Wanneer jij met enige regelmaat jouw e-mailnieuwsbrief verstuurt, blijf je in the picture bij jouw klanten en/of prospects. Goed voor de vele contactmomenten die nodig zijn en de opbouw van de know-like-trust factor. Zorg ervoor dat jij met diverse én relevante content komt. ‘Spam’ jouw contacten niet met te veel e-mailnieuwsbrieven, ze kunnen het als irritant ervaren en zich uitschrijven.

 

Conclusie

Jouw e-maillijst is een van de meest belangrijke online marketing tools. Deze bouw je o.a. op via een inschrijfformulier op je website. De bezoekers worden via hun inschrijving omgezet in potentiële klanten die geïnteresseerd zijn in jouw aanbod.

Daarnaast is e-mailmarketing snel, effectief en persoonlijk. Het is een online marketing kanaal dat jou veel voordelen biedt. Daarbij is het een doeltreffende manier om in direct contact met jouw klanten en prospects te blijven. Zie jouw nieuwsbrief ook zeker als een online netwerkmogelijkheid.

 

Lees ook:
Meer rendement uit je website met een Weggever
Wat zet je in een Nieuwsbrief? 8 onderwerpen.
10 waardevolle tips om meer aanmeldingen voor je Nieuwsbrief te krijgen

 

Lijkt het jou wat om met e-mailmarketing te starten maar zie je op tegen het technische gedeelte? Of heb jij geen tijd het zelf op te pakken?
Neem dan gerust contact met mij op, misschien kan ik jou helpen met mijn opstartpakket Laposta

TERUG NAAR ALLE BLOGS


Deel dit artikel in één klik met jouw netwerk: