7 tips om méér rendement uit jouw website te halen
Heb jij jouw website zelf gemaakt? En… haal je er veel rendement uit? Of is jouw website slechts een online visitekaartje?
Misschien dacht jij dat je ‘klaar’ was toen jouw website eindelijk af was en online ging. Maar heb je ook over volgende zaken nagedacht:
Hoe jouw website beter wordt gevonden in de zoekresultaten
Hoe jij de bezoekersstroom naar jouw website op gang houdt
Hoe jij websitebezoekers omzet in potentiële klanten
In dit blogbericht geef ik jou 7 waardevolle tips hoe jij méér rendement haalt uit jouw website.
Hoe doe je dat nu: méér rendement uit je website halen?
Ik wil het eerst even hebben over beweging. Beweging is goed voor jouw gezondheid, maar ook voor die van jouw website. Het is belangrijk om jouw website ‘in beweging’ te houden. Wanneer jij na het online gaan van jouw website niets meer onderneemt om jouw website in de actiestand te houden, zal de gezondheid van jouw website langzaam achteruit gaan. Inmiddels staan er zo al heel wat websites online.
Bijkomend aandachtspunt: Google houdt niet van ongezonde (lees: statische) websites. Je website zakt steeds verder weg in de zoekresultaten.
Er zijn – naast beweging – veel andere stappen die je kunt ondernemen om méér rendement uit je website te halen. Sommige wat technisch, andere best simpel toepasbaar. Onderstaand geef ik jou 7 tips die jou helpen méér rendement uit je website te halen. Dus… kom uit je luie stoel, zet jezelf ook in beweging en ga aan de slag!
1. Zo wordt jouw website beter vindbaar in de zoekresultaten
Het is belangrijk dat jouw website actief en actueel is. Je kunt je website ‘in beweging’ houden met de inzet van ‘content marketing‘. Je hebt deze term vast wel eens voorbij zien komen. Door relevante content te delen op jouw website en online kanalen, kun jij bezoekers aan je binden en omzetten naar potentiële klanten. Relevante content is waardevolle content waar de bezoeker iets aan heeft. Deel bijvoorbeeld jouw kennis, inspiratie of tips & tricks over jouw vakgebied. Binnen je content is het van belang dat je weet welke zoekwoorden jouw potentiële klanten intikken.
Hoe meer relevante content jij op jouw website plaatst, hoe beter jouw website wordt gevonden in de zoekresultaten.
Een veelvoorkomend onderdeel en tevens mijn eigen favoriet van content marketing is bloggen. Naast een blog kun je denken aan andere content vormen zoals
- video’s
- infographics
- checklists en e-books
- presentaties
- webinars
- audio
Overweeg je om te gaan starten met bloggen, maar weet je niet hoe je moet beginnen? Download dan mijn gratis e-book Starten met Bloggen met 17 blogtips.
2. Zo houd jij de bezoekersstroom naar je website op gang
Kijk of je op nog andere plekken links naar jouw website of blogartikelen kunt vermelden. Denk bijvoorbeeld aan al jouw (privé en zakelijke) social media accounts. Vergeet ook je e-mailhandtekening niet. Zijn er andere websites die een backlink willen plaatsen naar jouw website? Ook van daaruit komt dan extra traffic naar jouw website.
Zet jouw online marketing kanalen zoals social media en e-mailnieuwsbrief in om jouw content te delen en zorg hierin voor links die verwijzen naar meer informatie op jouw website. De inzet van social media en e-mailmarketing zorgen voor meer traffic naar jouw website.
Hoe beter jouw website bezocht wordt, hoe hoger deze rankt in Google.
3. Zo zet jij bezoekers om in potentiële klanten
Wanneer jouw websitebezoekers zich op jouw website kunnen aanmelden voor een nieuwsbrief of jouw weggever kunnen downloaden, dan wordt hun e-mailadres toegevoegd aan jouw nieuwsbriefmodule. Hiermee heb jij jouw bezoeker omgezet in een potentiële klant en kun jij vanaf dat moment ’top of mind’ blijven via jouw e-mailnieuwsbrief waar jij uiteraard relevante content deelt.
Door het verzamelen van e-mailadressen via jouw website zet je bezoekers om in potentiële klanten.
4. Zo zorg jij voor pagina’s waarop bezoekers actie nemen
Heb je wel eens van een landingspagina gehoord? Een landingspagina is een websitepagina met slechts één hoofddoel: je bezoeker te stimuleren om één actie te nemen. In tegenstelling tot een gewone webpagina heeft een landingspagina geen enkele afleiding. Er is géén navigatiemenu, géén sidebar, géén footer en er zijn géén links naar andere pagina’s. Het enige wat de bezoeker dus kan doen is die actie nemen óf de webpagina verlaten.
Omdat er geen afleiding is en er maar één duidelijk doel is, verhoogt een landingspagina de conversie.
Maak daarom landingspagina’s van:
- jouw nieuwsbrief
- jouw weggever(s) zoals een e-book of checklist
- speciale (product) aanbiedingen
5. Zo nemen bezoekers acties op jouw website
Neem jouw websitebezoeker bij de hand en zorg ervoor dat ze die acties nemen die jij beoogt. Hiervoor zet je een CTA-knop (call to action) in. Dat kan een tekstlink zijn naar een bepaalde pagina of een knop die naar een formulier leidt. Zorg ervoor dat je per webpagina één doel beoogt en één duidelijke CTA-knop hebt.
De inzet van gerichte calls to action verhogen conversie op jouw website.
6. Zo verhoog jij het vertrouwen op jouw website
Met testimonials van tevreden klanten verhoog jij het vertrouwen op jouw website. Niet jij, maar jouw klanten prijzen jouw dienst of product aan. Zorg ervoor extra kwaliteit en service te bieden bij de opdracht(en) die je voor ze uitvoert. Zo worden je klanten jouw ambassadeurs. Vraag ze om referenties op jouw dienst of product en/of hoe ze de samenwerking hebben ervaren. Dat kun je bijvoorbeeld doen via jouw LinkedIn profiel of je kunt testimonials van klanten op jouw website plaatsen.
Vertrouwen helpt mee aan meer conversie op jouw website.
7. Zo maak jij contact opnemen zo makkelijk mogelijk
Websites kunnen verschillende doelen hebben, het opnemen van contact is daar bijna altijd één van. Plaats jouw contactgegevens op verschillende plekken op jouw website:
- op een aparte contactpagina
- in de footer van je webpagina’s
- in de bovenste balk layout
Ook kun je eraan denken om bijvoorbeeld een Whatsapp knop toe te voegen aan je webpagina’s zodat je bezoeker jou hier direct mee kan benaderen. Er bestaan ook mogelijkheden om je bezoeker direct een afspraak te laten maken in jouw agenda.
Contact opnemen = conversie, dus zorg ervoor dat dit zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt voor jouw bezoeker.
Conclusie
Er zijn zó veel (extra) stappen die je kunt nemen om méér rendement uit je website te halen. Ik heb er hierboven 7 benoemd, maar uiteraard zijn er nog andere manieren. Wanneer je een website hebt, zul je met regelmaat in de actiestand moeten komen om jouw website in beweging te houden. Een gezonde website geeft méér rendement.
En… geen nood, je hoeft alles niet in één keer op orde te hebben. Stap voor stap is een prima methode.
Lees ook:
– Méér rendement uit je website met een Weggever
– Méér rendement uit je website met een Blog
Wil jij ook méér rendement uit je zelfgemaakte website halen en heb je daarbij hulp nodig? Misschien kan ik jou helpen met mijn Website Scan.
Of heb je nog geen website en zoek je iemand die een conversiegerichte website voor jou kan maken?
Neem dan contact met mij op.