10 onmisbare ingrediënten voor een website ‘die voor je werkt’

Jij vraagt je misschien af, wat is nu precies een website ‘die voor je werkt’? En met welke ingrediënten wordt deze op smaak gebracht zodat jouw bezoekers overtuigd raken om over te gaan tot conversie? Kort gezegd is dat:
Een website waar bezoekers potentiële klanten worden, zodat jij jouw doelen bereikt
In dit blogbericht stip ik het belang aan van een goede website en geef ik jou 10 ingrediënten die een essentiële bijdrage leveren aan een website ‘die voor je werkt’.
Het belang van een goede website
Binnen je online zichtbaarheid als zelfstandig ondernemer staat jouw website centraal. Jouw website is in de meeste gevallen het eerste wat potentiële klanten van jou zien. Een professionele, verzorgde én up-to-date website zorgt ervoor dat bezoekers op jouw website blijven en niet na een eerste blik afhaken om naar jouw concurrent gaan. Ook is het van belang dat jouw website ‘voor je werkt’. Jouw webbouwer zal daarvoor al tijdens het bouwen van de site diverse ‘ingrediënten’ opnemen die daaraan bijdragen.
Ingrediënten voor een website ‘die voor je werkt’
Onderstaand beschrijf ik de 10 ingrediënten die jouw website op smaak brengen zodat deze ‘voor je gaat werken’.
1. Huisstijl – Look & feel
Dit is het meest ‘zichtbare’ ingrediënt van jouw website. Laat jouw huisstijl een afspiegeling zijn van jouw persoonlijkheid en jouw diensten. Dat kun jij laten terugkomen in je logo, afbeeldingen en foto’s, kleurkeuze(s) en lettertype(s). Ook de ’tone of voice’ die jij gebruikt is daarvan een onderdeel. Spreek jij bezoekers aan met ‘je’ of ‘u’? Worden er formele teksten gebruikt of mag het allemaal wat losser? De juiste look & feel zal klanten aantrekken die echt bij jou passen. Spreekt jouw huisstijl of tone of voice bezoekers niet aan, dan zijn het waarschijnlijk ook niet jouw ideale klanten.
2. Vertrouwen
Ga jij in zee met iemand die jij niet vertrouwd? Nee toch! Dus vertrouwen is zeker ook een onmisbaar ingrediënt. Hoe schep jij vertrouwen op jouw website? Dat is al heel snel geregeld. Voeg deze ingrediënten toe:
- Over mij pagina
Hier vertel jij wie je bent en waarom jij doet wat je doet. Stip hier ook aan wat jou onderscheidend maakt ten opzichte van jouw concurrenten. - Foto’s van jezelf
Zorg ervoor dat bezoekers beeld krijgen van wie jij bent. Voeg (professionele) foto’s van jezelf toe. Let op jouw uitstraling, (glim)lach en heb een open houding. - Contactgegevens
Zorg ervoor dat jij op meerdere plekken op jouw website jouw contactgegevens vermeldt. Niet alleen op de contactpagina maar bijvoorbeeld ook in de footer of helemaal bovenaan in de bovenste balk. - Portfolio
Ben jij trots op een behaald eindresultaat? Plaats het op een portfolio pagina zodat bezoekers besluiten juist met jou in zee te gaan! - Testimonials
Vraag nadat jij een opdracht hebt afgerond een aanbeveling aan je klanten. Deze plaats jij op jouw website. Mijn ervaring is dat elke klant die tevreden is over jouw geleverde diensten of producten graag een aanbeveling wil schrijven. Ga nog een stapje verder en vraag of je er een foto van de klant mag bijplaatsen, uit onderzoeken blijkt dat dit conversieverhogend werkt. - Reviews van beoordelingssites
Jij kunt ook nog beoordelingscijfers toevoegen van onafhankelijke bronnen, zoals bijvoorbeeld Google reviews. - Keurmerk of branchevereniging
Ben jij in het bezit van een keurmerk of ben jij lid van een branchevereniging, vermeld dit op jouw website, mogelijk ondersteund met een logo van de desbetreffende organisatie. - Logo’s van klanten
Toon logo’s van jouw klanten bij jouw portfolio. - Cijfers
Cijfers tonen aan hoe jouw dienst of product heeft bijgedragen aan het succes ervan. Toon ze op jouw website!
- Expertise delen
Deel tips & tricks over jouw vakgebied in een blog. Zo toon jij jouw expertise.
De meeste van de genoemde onderwerpen hierboven dragen bij aan het ‘social proof’ zijn van jouzelf of jouw bedrijf. Ben jij op jouw website als persoon of bedrijf voldoende social proof, dan werkt dat absoluut conversieverhogend. Belangrijk ingrediënt dus!
3. Veiligheid
Beveiligingsplugins
Het is van groot belang dat jouw website beveiligd is tegen SPAM en hackers. Jij wilt tenslotte dat jouw website (goed) in de lucht blijft. Hiervoor kun je diverse beveiligingsplugins opnemen. Eén van die beveiligingplugins die ik gebruik is Wordfence. Het is een populaire plugin die al meer dan 3 miljoen actieve installaties kent.
BELANGRIJK: Wanneer jij voor een plugin kiest, let er dan altijd op:
- hoe deze beoordeeld wordt
- hoeveel installaties er zijn
- wanneer deze voor het laatst is bijgewerkt
- of deze compatibel is met je laatste WordPress versie
Check dit alvorens jij overgaat tot installatie van een plugin. Bij alle plugins zie jij deze informatie onderin het overzichtje zodra jij deze oproept via ‘Nieuwe plugin’.
SSL-certificaat
Daarnaast dien jij gebruikers ook veiligheid te bieden als zij persoonlijke gegevens doorgeven via jouw website. Onmisbaar hiervoor is het SSL-certificaat. Een website met een SSL-certificaat herken jij aan een https-verbinding (http zonder s(ecure) is een niet beveiligde verbinding) en het bekende slotje voor de URL:
In veel gevallen kun jij (of je webdesigner) via jouw hostingpartij een gratis SSL-certificaat aanvragen (Let’s Encrypt certificaat). Encryptie zorgt dat bezoekers van jouw website over een veilige, versleutelde HTTPS-verbinding kunnen communiceren. Let bij het kiezen van je hostingpartij of ze deze mogelijkheid bieden, het scheelt jou zo een aantal tientjes of meer per jaar.
Belangrijk detail: met een SSL certificaat wordt je hoger gerankt in de zoekresultaten. Ook goed voor je SEO dus!
Updates bijhouden
Voor het waarborgen van een veilige website is het ook noodzakelijk dat updates op jouw website worden bijgehouden. Deze updates hebben betrekking tot:
- WordPress versie
- thema of pagebuilder
- plugins
Deze updates halen de bugs uit de oudere versies en zorgen er daarmee voor dat jouw website o.a. veilig blijft voor bijvoorbeeld hackers. De Wordfence plugin, zoals hierboven genoemd, waarschuwt jou als er nieuwe updates zijn. Webbouwers bieden onderhoudscontracten aan zodat jij hier geen omkijken naar hebt en jouw site veilig blijft.
4. Privacy
Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Heb jij een contactformulier of andere inschrijvings- of boekingsformulieren, dan is het noodzakelijk dat jouw website AVG-proof is. Een door jou op te maken Privacyverklaring geeft aan hoe jij met deze persoonsgegevens omgaat. Naast de privacyverklaring moet onderaan bij elk formulier op de website een checkbox toegevoegd worden. Hier moet de inschrijver actief akkoord gaan met jouw privacyverklaring door deze checkbox aan te vinken.
5. Responsiviteit
Een groot deel van het web wordt tegenwoordig bekeken via de smartphone. Dus juist in deze tijd is het een must dat jouw website responsive is. Naast desktop wordt jouw website dan ook goed getoond op mobiele apparaten zoals tablet en smartphone. Bijkomend voordeel is dat responsive websites hoger in de zoekresultaten van Google komen.
6. Gebruikersvriendelijkheid (User Experience)
Een gebruiksvriendelijke website zorgt ervoor dat nieuwe bezoekers snel én moeiteloos vinden waar ze naar op zoek zijn. Duurt het zoeken op jouw website te lang of zijn er onduidelijkheden, dan haakt de bezoeker al snel af. En dat wil jij niet. Eén van de belangrijkste onderdelen van gebruikersvriendelijkheid is een efficiënte navigatie- en menustructuur. Naast de standaard menubalk kun jij in de footer nog een overzicht van alle webpagina’s toevoegen. Ook aanvullende CTA knoppen op diverse plekken op jouw webpagina en hyperlinks in jouw teksten maken het bezoekers gemakkelijk naar andere relevante webpagina’s te kunnen doorklikken.
Er is een geweldig boek geschreven over gebruikersvriendelijkheid door usability expert Steve Krug: ‘Don’t make me think’.
7. Conversiegerichtheid
Toen ik me net in websiteland begaf zag ik het woord ‘conversie‘ steeds terugkomen. En ja, ik heb het moeten opzoeken ;-). Ik kwam erachter dat dit woord belichaamde wat het doel is van een website, namelijk dat jouw bezoeker een actie neemt. Dat hoeft niet meteen een aankoop te zijn van jouw dienst of product, maar het kan starten met bijvoorbeeld:
- het opnemen van contact via jouw contactformulier (of telefonisch)
- het aanvragen van informatie
- zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief
- jou te volgen op social media
- het downloaden van een whitepaper of e-book
Jij kunt de bezoeker een handje helpen door op verschillende plaatsen op jouw webpagina’s opvallende CTA-knoppen te plaatsen, zoals bijvoorbeeld ‘stuur mij een bericht’.
Zo leid jij je bezoeker in zo min mogelijk muisklikken naar de juiste plek waar conversie kan plaatsvinden.
8. Snelle laadtijd
Mensen hebben tegenwoordig weinig geduld om te wachten als een website traag laadt. Wat doen ze? Ze gaan naar de website van een concurrent die wel in no time laadt. De regel is dat jouw website binnen 3 seconden zichtbaar is, anders is het een gemiste kans. Via de website tools.pingdom.com kun jij eenvoudig achter de laadsnelheid van jouw website komen.
- vul de URL in bij het eerste veld
- kies bij het tweede veld ‘Test from’ voor Europe – Germany – Frankfurt
- klik dan op Start test
Er zijn nog vele andere tools waarmee je de snelheid van jouw website kunt testen, waaronder GTmetrix en Pagespeed Insights van Google.
In een van mijn volgende blogberichten zal ik dieper ingaan op alle facetten die een website snel (of juist traag) kunnen maken.
9. Zoekmachinevriendelijk
Jouw website dient zoekmachinevriendelijk te zijn. Zoekmachineoptimalisatie of SEO (Search Engine Optimization) is:
Het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine (Wikipedia).
De onderwerpen die ik noem in dit blogbericht zorgen ervoor dat jouw website ‘basis SEO’ is ingesteld. WordPress websites zijn sowieso SEO geoptimaliseerd en scoren goed in Google. De code is zo geschreven dat het vanzelf al zoekmachinevriendelijk is. Dat is alvast mooi meegenomen!
10. Goede webteksten
Het is de verantwoordelijkheid van de klant om goede teksten aan te leveren. Het belang van goede teksten voor een website wordt vaak onderschat. Er is een verschil tussen gewone teksten en webteksten. Een webtekst wordt speciaal geschreven voor gebruik op internet. Zo’n tekst moet aan een aantal voorwaarden voldoen, wil jij de doelen behalen die jij met jouw website beoogt, zoals:
- vindbaarheid in de zoekmachines
- overtuigingskracht
- bezoekers aanzetten tot actie
De klant kan zelf teksten schrijven, mits deze voldoende competenties heeft aan bovenstaande voorwaarden te kunnen voldoen. Anders zou ik zeker adviseren een SEO tekstschrijver / online copywriter in te schakelen. In een van mijn volgende blogberichten zal ik toelichten waar jij op moet letten bij het schrijven van goede webteksten, zodat ook deze ‘voor je gaan werken’.
Nog 2 extra bijzonder smaakvolle ingrediënten…
Onderstaande 2 ingrediënten worden niet standaard opgenomen in elke website. Het hangt van de klant af of deze worden toegevoegd. Het zijn in ieder geval ingrediënten die bijzonder veel extra smaak geven aan een website ‘die voor je werkt’.
Een blogrubriek
In een blogrubriek deel jij jouw kennis met jouw lezers. Met bloggen toon jij expertise op jouw vakgebied. Overweeg je te gaan starten met bloggen, maar weet je niet hoe je moet beginnen? Download dan mijn gratis e-book Starten met Bloggen. Met de 17 blogtips uit dit e-book kun jij meteen van start met jouw eerste blog.
De weggever
Een weggever is bijvoorbeeld een whitepaper, e-book of een checklist. Dit document kan een bezoeker op jouw website gratis downloaden. Bij het downloaden wordt zijn of haar e-mailadres toegevoegd aan jouw mailinglijst. Op deze manier kun je nieuwe ‘prospects’ toevoegen aan deze lijst (wat jij graag wilt uiteraard) en kun jij zo regelmatig met ze in contact blijven door relevante informatie te delen via jouw nieuwsbrief.
In mijn eigen weggever heb ik 15 aandachtspunten op rij gezet, waarmee een startende ZZP’er goed voorbereid zijn of haar website kan laten maken.
Conclusie
- Een website ‘die voor je werkt’ is een converterende website die jouw bezoeker overtuigt een actie te nemen.
- Het is een website die jou een stuk acquisitie uit handen neemt.
- De keuze voor een professionele webdesigner draagt eraan bij dat jouw website voor je gaat werken. Hij of zij zal ervoor zorgen dat de juiste ingrediënten voor een converterende website worden opgenomen tijdens de bouw van jouw website.
- De laatste 2 extra ingrediënten (blogrubriek en weggever) zorgen ervoor dat je nog meer rendement uit je website kan halen. Ze trekken potentiële klanten aan die later mogelijk worden omgezet in betalende klanten. Daarover meer in volgende blogberichten van mij 😉
Lees ook:
– Meer rendement uit je website met een Weggever
– Meer rendement uit je website met een Blog
– Website maken. Zelf doen of uitbesteden?
Smaakt dit naar meer en ben je geïnteresseerd?
Wil jij een website ‘die voor je werkt’ waarin alle bovengenoemde ingrediënten zijn opgenomen?
Neem dan gerust contact met mij op, ik help je graag verder!
Mis geen enkele tip om jouw website en online marketing te verbeteren, zodat jij meer (potentiële) klanten aantrekt.
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.